Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21
  1. #11
    Gevorderd   Spike's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    limburg
    Berichten
    157
    Bedankjes
    20
    Bedankt
    7 keer in 6 posts
    ik heb de laptop nog eens opgestart en de achterkant in de gaten gehouden. De ventilator heeft op vijf minuten tijd 2x geprobeerd rond te draaien, maar kwam niet aan de gang. de koperen koeling werd op die vijf minuten vrij warm/heet.
    Is dan wss de cpu te heet geworden? De CPU is toch het rood omkaderde op de foto (die volgt nog)? Ik had dit onder de ventilator verwacht...
    Laatst gewijzigd door Spike; 14 January 2011 om 01:25

  2. #12
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Als de ventilator probeert rond te draaien is er iets mis mee maar krijgt wel alles voeding. Het resultaat is idd dat er te weinig koeling in geweest en heel veel kans dat de cpu er dan aan is. De cpu zit bij laptops doorgaans niet onder de koeler. De koelblok(je) met ventilator wordt verbonden met een koperen 'staaf' die de warmte wegtrekt van de processor.

  3. #13
    Gevorderd   Edje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 December 2010
    Berichten
    123
    Bedankjes
    24
    Bedankt
    45 keer in 30 posts
    Spike, de fan draaid niet omdat de routines niet worden afgewerkt. Tijdens het aanzetten van de laptop worden alle componenten geinitialiseerd tijdens de POST (= power on self test) Als blijkt dat bv de vga chip niet wordt herkend blijft het systeem op dat punt hangen. De fan aansturing komt pas daarna weer aan de beurt en zal dus niet meer gaan draaien. Logisch dat de CPU dan warm wordt. Laat hem dus niet te lang aanstaan om nog meer schade te voorkomen!

  4. #14
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Edje Bekijk bericht
    Spike, de fan draaid niet omdat de routines niet worden afgewerkt. Tijdens het aanzetten van de laptop worden alle componenten geinitialiseerd tijdens de POST (= power on self test) Als blijkt dat bv de vga chip niet wordt herkend blijft het systeem op dat punt hangen. De fan aansturing komt pas daarna weer aan de beurt en zal dus niet meer gaan draaien. Logisch dat de CPU dan warm wordt. Laat hem dus niet te lang aanstaan om nog meer schade te voorkomen!
    Ik heb al veel gehoord maar dit is wel echt nieuw voor mij: een ventilator gaat niet draaien als de vga chip niet wordt herkent. Heb je de vga kaart al eens uit je pc gehaald? Mijne ventilator blijft dan toch draaien hoor, anders stook je de cpu op immers

  5. #15
    Gevorderd   Edje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 December 2010
    Berichten
    123
    Bedankjes
    24
    Bedankt
    45 keer in 30 posts
    Hoe wil je een vga kaart verwijderen uit een laptop? Met een losse kaart is dat anders uiteraard, dan is het geen onderdeel van de routine controle, echter bij een geintegreerde kaart word deze meegenomen tijdens het opstarten. Kijk bv maar eens hier: http://www.comptechdoc.org/hardware/pc/pcboot.html

  6. #16
    Gevorderd   Spike's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    limburg
    Berichten
    157
    Bedankjes
    20
    Bedankt
    7 keer in 6 posts
    de foto kan je HIER bekijken.

    Als ik het goed begrijp, gaat het probleem ofwel de vga-kaart, ofwel ne oververhitte cpu + defecte ventilator zijn.
    zijn er "makkelijke" manieren om te achterhalen waar het defect zit, of ben ik gedoemd bij een kapotte vga-kaart (on board) en is het vervangen van cpu+ventilator ook de enige manier?

    grt, tim
    Laatst gewijzigd door Spike; 14 January 2011 om 08:43

  7. #17
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Edje Bekijk bericht
    Hoe wil je een vga kaart verwijderen uit een laptop? Met een losse kaart is dat anders uiteraard, dan is het geen onderdeel van de routine controle, echter bij een geintegreerde kaart word deze meegenomen tijdens het opstarten. Kijk bv maar eens hier: http://www.comptechdoc.org/hardware/pc/pcboot.html
    Ik zie daar niks staan in die post van 2002 waar gezegd wordt dat de ventilator niet zou draaien als de bios de graka niet herkent. Je gaat dat ook nergens vinden want de stelling klopt ook niet hoor Het eerste wat gebeurd tijdens opstart is dat alles in reset wordt gehouden zolang er geen stabiele voeding is, maar zelfs op dat moment draaien de ventilatoren al, weliswaar niet geregeld en op volle snelheid. Je hoort dat ook. Zet maar eens een laptop aan. De ventilator gaat altijd bij opstart heel even volle snelheid draaien en dan zakken in toeren als je een geregelde fan hebt.
    Maar we gaan off-topic

    @spike: Probeer eens de ventilator rond te draaien zonder dat de laptop aanstaat, voel je weerstand? Mss vuil dat opgehoopt zit?
    Wat bedoel je heel precies met '2x geprobeerd rond te draaien'?
    Aangezien je zelf zegt dat de koperen baar heet werd op die tijd is het een teken dat alles stroom krijgt en werkt. Maar daar de ventilator niet draait zal het te heet zijn geworden. Die zit er niet voor niks in Wat allemaal dan stuk is, is moeilijk te zeggen, cpu, vga, ...Je kan het enkel door elimineren uitvissen, maar bij een laptop is dat niet evident
    Ik veronderstel dat de laptop niet meer in garantie is?

  8. #18
    Gevorderd   Spike's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 May 2005
    Locatie
    limburg
    Berichten
    157
    Bedankjes
    20
    Bedankt
    7 keer in 6 posts
    peter: de ventilator draait vrij rond als ik er ne draai aan geef, maar vanzelf komt er geen beweging in. Met "2x geprobeerd rond te draaien" bedoel ik dat ie uit zn eigen een enkele draai doet af en toe, maar meer niet. Dus er zit niets in de weg wat belet om de ventilator te laten ronddraaien. Ook bij het opstarten draait ie zelfs niet heel even rond.
    garantie is nog wel een maand geldig, maar laptop is al tweedehands van een vriend overgekocht, en kassaticket is er niet. zelfs de plaats waar ie gekocht is, weten we niet...
    nog een vraagje: de vga zit toch vlakbij de plaats waar ik een extern scherm kan insteken? Dit is vrij ver van koeling / cpu / ventilator, dus lijkt het me straf dat daar iets te warm is geworden.
    Ik zal eens beginnen met op zoek te gaan naar een werkende cpu die past om te testen of het daaraan ligt.

  9. #19
    Gevorderd   Edje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 December 2010
    Berichten
    123
    Bedankjes
    24
    Bedankt
    45 keer in 30 posts
    VGA zit over het algemeen heel dicht bij de CPU. Meestal valt de koelrib over beide chips. Ik zal het proberen nog 1 maal uit te leggen. Tijdens aanzetten draait de koelfan hard, vervolgens word de vga chip geinitialiseerd en als die niet word herkend stoppen alle verdere routine stappen. Afhankelijk van het type hardware is de volgorde verschillend. Dmv een zogenaamde debug post kaart kun je dit heel mooi zien. Draaien van de fan gebeurd dan niet meer. Vandaar ik zeg, druk uitoefenen op de vga chip en tegelijkertijd aanzetten. Aangezien het een BGA chip is, zal op een bepaald punt een contact zijn losgegaan. Nb, ik krijg ongeveer 5 laptops per week ter reparatie aangeboden en in 90% van alle gevallen is dit de oorzaak.

  10. #20
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    De stelling dat de ballgrid regelmatig door warmte loskomt is waar, en dat je met drukken terug contact kan krijgen en het even terug werkt klopt ook. Dat dit in veel (tot negentig procent) van de gevallen de oorzaak is van een defecte laptop wil ik ook zelfs geloven, ik ben het zelf ook regelmatig tegen gekomen. Ik ga zelfs mee dat de routine stappen stoppen als de vga chip tijdens initialisatie niet herkent worden: er wordt immers gesprongen naar een fout routine die meestal verantwoordelijk is voor je bios biepjes.
    Maar dat de fans stoppen met draaien als de routines stoppen, daar kan je mij niet van overtuigen De regeling van de fan's worden pas overgenomen na een succesvolle biosstartup en dan nog zal de regeling overnemen aan de hoogste snelheid en zo via pwm de snelheid naar beneden regelen. Vòòr een succesvolle biosstartup is die regeling uitgeschakeld en draait je fan full speed.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Edje Bekijk bericht
    Tijdens aanzetten draait de koelfan hard...
    Daar zijn fan nooit draait, ook niet tijdens de eerste seconden van het opstarten moet het dan toch iets anders zijn
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spike
    bedoel ik dat ie uit zn eigen een enkele draai doet af en toe, maar meer niet. Dus er zit niets in de weg wat belet om de ventilator te laten ronddraaien. Ook bij het opstarten draait ie zelfs niet heel even rond.
    Een fan die niet geblokkeerd zit en af en toe een draai doet of de aanstalte ervoor is ofwel defect of krijgt geen spanning genoeg.
    Aangezien de laptop in garantie is zou ik hem toch proberen terug te sturen in garantie. Je kan je eens informeren rechtstreeks bij de serviceafdeling van het merk.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Laptop doet niets meer
    Door Jona07 in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 10 May 2009, 11:38
  2. dvd doet niets meer foutcode f4d41436
    Door lex11 in forum Grafische kaarten & monitors
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 26 December 2008, 20:34
  3. windows doet niets meer.
    Door durbo in forum Windows
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 18 January 2007, 15:50
  4. laptop doet niets meer
    Door lovable witch in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 6 October 2006, 11:50
  5. PC doet niets meer
    Door surfer in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 8 April 2006, 22:36

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •