Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: LGA775 vraag

  1. #1
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    25 October 2008
    Berichten
    60
    Bedankjes
    33
    Bedankt
    11 keer in 9 posts

    LGA775 vraag

    Hallo, ik heb hier nog een pc staan met een defekt moederbord. Mijn plan is om deze terug in orde te zetten en er Linux op te zetten, gezien ik toch nog een moederbord liggen heb van een gepast formaat. Beide moederborden hebben een LGA775 socket en dus was mijn bedoeling om de pentium4 CPU van 3.4 GHz in dat nieuw moederbord te steken. Nu merk ik echter dat die CPU niet past in dat nieuwe mobo. Het is dan wel een 775-exemplaar, maar die centrale blokjes lijken niet te kloppen. Op die CPU zitten er enkele blokjes die iets verder uitkomen dan de rest en daardoor valt de CPU niet precies op zijn plaats. Bij de specs van het moederbord staat de pentium 4 nochtans als compatibel aangegeven. Mijn vraag is: zijn er bij die 775-sockets dan nog verschillende subcategorieën mss en hoe ben ik dan zeker als ik een andere cpu aanschaf of ik de juiste heb? Heeft dat verschil te maken met het aantal Ghz mss? Als ik afbeeldingen opzoek, vind ik meestal foto's van alleen de bovenkant van de cpu en als ik er dan vind van de onderkant zijn die zodanig klein dat je niet kan opmaken hoe het precies zit met die blokjes.
    Oude mobo is een MSI 7091 VER1:0 en het nieuwe is een MSI 7267 VER 4.0 (945GZM5)

  2. #2
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Met die blokjes bedoel je de uitsparingen aan de zijkant? Ben je zeker dat je de processor in de juiste richting hebt, pin 1 op pin voor de socket. Normaal is er maar 1 socket LGA775. Er is nog een LGA771 socket die veel op de LGA775 lijkt, maar dat is voor servers.
    De twee bordjes zijn OEM bordjes, waarschijnlijk uit een medion PC. Info ga je alleszins niet vinden bij MSI.
    Maar normaal zou het moeten passen als het om een pentium 4 gaat:


  3. De volgende gebruiker bedankt PeterN voor deze nuttige post:

    pantah (16 February 2011)

  4. #3
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    25 October 2008
    Berichten
    60
    Bedankjes
    33
    Bedankt
    11 keer in 9 posts
    Tja, je kan hem toch maar op één manier monteren? Daar zorgen die uitsparingen aan de zijkant voor? Toch lukt het echt niet. Ik bedoel die blokjes in dat centrale gedeelte. Daar zie je dat er enkele hoger uitspringen en daarmee loopt het volgens mij fout. Ben bang als ik de clips volledig ga overdraaien dat ik iets ga forceren. Ik herinner me bij een vorige vervanging van een moederbord dat dit heel makkelijk ging. Wat info betreft heb je gelijk, meer dan de specs vind je niet. Daarom dat ik ook niet zo voor MSI-materiaal ben, maar ja, heb dat nu toch liggen, kan er evengoed iéts mee doen he. ;-)

  5. #4
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Die blokjes zijn condensatoren. Normaal zou er genoeg ruimte in het midden moeten zijn. Nu, die clips is wel straf hoor. Hier kraakt die zelfs van de spanning als ik hem vast zet. Het komt omdat intel sinds toen geen pinnetjes meer op de processor zet maar contact vlakjes. De 'veercontacten' op de socket moeten dus hiermee contact maken en het zijn er veel. Daarom spant dat toch wel behoorlijk hoor.

    Normaal moet de cpu goed in de socket vallen en de uitsparingen aan de zijkant houden hem in positie. Als dat zo is, ligt hij toch goed hoor.

  6. De volgende gebruiker bedankt PeterN voor deze nuttige post:

    pantah (18 February 2011)

  7. #5
    Geek   Peter.B's schermafbeelding
    Geregistreerd
    12 May 2005
    Locatie
    harelbeke-west-vlaanderen
    Berichten
    2.390
    Bedankjes
    816
    Bedankt
    1.819 keer in 916 posts
    peterN:
    De twee bordjes zijn OEM bordjes, waarschijnlijk uit een medion PC. Info ga je alleszins niet vinden bij MSI.
    pantah:
    Wat info betreft heb je gelijk, meer dan de specs vind je niet. Daarom dat ik ook niet zo voor MSI-materiaal ben
    als 'k het goed voor heb is het ook zo bij andere merken zoals asus,......,als het een oem mobo is dat je dan de gegevens en updates moet gaan zoeken bij de firma die de pc samengesteld heeft.
    met een retail mobo zou je de gegevens en updates wel terugvinden op hun site.
    maar peterN kan dit beter uitleggen dan ik
    klik eens op deze link:http://forum-en.msi.com/index.php?topic=111203.0

  8. De volgende gebruiker bedankt Peter.B voor deze nuttige post:

    pantah (18 February 2011)

  9. #6
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    25 October 2008
    Berichten
    60
    Bedankjes
    33
    Bedankt
    11 keer in 9 posts
    Je kan dan wel die specs opzoeken, daar staat nergens iets vermeld over die blokjes ze Als het past, Peter, laat ik je dat bord en die cpu eens zien, dan zul je zien waar het schoentje wringt

  10. #7
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Is juist uitgelegd hoor . Het is niet merk gebonden dus zeker niet MSI gebonden. Alle merken hebben OEM bordjes. Dit zijn bordjes speciaal voor grote afnemers gemaakt zoals Medion, Packard Bell, Dell, .... De gegevens vind je dan ook bij die afnemers zelf en niet op de site van de moederbord fabrikant. Bij de moederbord fabrikant staan altijd enkel standaard producten. Dus zeker MSI niet links laten liggen want ze hebben degelijk materiaal, net als anderen

  11. De volgende 2 gebruikers bedanken PeterN voor deze nuttige post:

    pantah (18 February 2011), Peter.B (18 February 2011)

  12. #8
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pantah Bekijk bericht
    Je kan dan wel die specs opzoeken, daar staat nergens iets vermeld over die blokjes ze Als het past, Peter, laat ik je dat bord en die cpu eens zien, dan zul je zien waar het schoentje wringt
    Eventueel een foto trekken maar groot genoeg hé De blokjes moeten wel in de middelste uitsparing vallen. De tabs aan de rand van de socket moeten ook overeenkomen. De CPU moet zo niet te verschuiven zijn zonder dat de clip dicht is.

  13. De volgende gebruiker bedankt PeterN voor deze nuttige post:

    pantah (18 February 2011)

  14. #9
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    25 October 2008
    Berichten
    60
    Bedankjes
    33
    Bedankt
    11 keer in 9 posts
    Wel, ik kan mss beter eens deze twee links geven als voorbeeld. Hier zie je twee 775-sockets en bij beide staan die centrale blokjes op een verschillende manier. Past de CPU dan onderling in die twee sockets, denk je? http://www.tomshardware.com/reviews/...on,1289-8.html en http://www.hardwarezone.com.au/revie...cid=74&id=1346

    Op die moederborden van mij staan de blokjes zoals in de tweede link, maar bij het 7091-mobo zijn er twee 'vrije' blokjes. Ik heb eens de CPU in dat nieuw mobo zijn socket gelegd en hij lijkt wel mooi op zijn plaatst te vallen en hij valt even diep als in het andere, dus ik denk dat ik het er ga op wagen... Ontsteken jullie een kaarsje op een goede afloop?

  15. #10
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Dat is geen probleem. Er is genoeg vrije ruimte tussen de condensatoren van het moederbord (foto) en die op de achterzijde van je cpu. Die clips gaat nu eenmaal straf en maar goed ook. Als je ziet dat de moderne cpu's op 1,5 volt draaien en 95 watt zijn kan je de stroom uitrekenen: P=UxI of I=P/U => I= 95/1,5 = 63A. Dat is een heel behoorlijke stroom hoor Stel dat je een contact weerstanden hebt van 0,1 ohm wat je niet met een gewone meter kan meten dan verbruiken je contacten 6,3 Watt. Je socket zou hierdoor inbranden, net wat je tegenkomt bij overclocken.
    Daarom zijn dit allemaal goud contacten en ... spant die clip zo fel.

  16. De volgende gebruiker bedankt PeterN voor deze nuttige post:

    pantah (18 February 2011)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. SSD vraag
    Door Silverwing in forum Opslagmedia
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 15 August 2010, 11:01
  2. Vraag,
    Door yol in forum Paint Shop Pro & Animation Shop
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 4 July 2008, 19:42
  3. Vraag
    Door Kwebbel in forum Office
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 9 February 2008, 00:38
  4. dvd vraag
    Door mathn69 in forum Audiovisueel
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 20 September 2006, 15:25
  5. vraag over msn
    Door branco in forum Internet
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 16 September 2005, 19:07

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •