Ik moet voor mijn stage een inventarisatie opstellen van hun netwerkmateriaal. Omdat ik toch wat origineel wil zijn, ben ik van plan om hiervoor een kleine webapplicatie te maken met PHP en MySQL. Ik heb alles opgesteld, maar aangezien ik een netwerkbeheerder in spé ben en geen progremmeur werken er mij een paar kleine dingetjes tegen.

1. Ik heb een formulier in xHTML 1.0 Strict gemaakt, waarbij het mogelijk is om te bepalen of een product nog in contract staat en of gratis service wordt verleend. Hiervoor werk ik met checkboxen. Ik zal een voorbeeldje illustreren i.v.m. gratis service. Voor dit deel van het formulier gebruik ik een checkbox, waarna een datepicker volgt die standaard disabled staat. Stel dat er gratis service wordt verleend, plaatst men een vinkje in de checkbox die ervoor zorgt dat de datepicker enabled wordt.

Het is me al gelukt met slechts één checkbox in het hele formulier, maar van zodra ik met twee checkboxen werk, werkt het helemaal tegen :/ Hieronder vind je een code snippet.

Code:
<form action="producttoevoegen.php" method="post">
    <table>
        <tr>
            <td><strong>Gratis service?</strong></td>
            <td><input type="checkbox" name="gratis_service" value="Ja, tot:" /></td>
            <td><input type="text" id="service_tot" name="service_tot" class="datepicker" /></td>
        </tr>
        <tr>
            <td><strong>In contract?</strong></td>
            <td><input type="checkbox" name="in_contract" value="Ja, tot:" /></td>
            <td><input type="text" id="contract_tot" name="contract_tot" class="datepicker" /></td>
        </tr>
        <tr>
            <td>
                <input type="submit" value="Bevestigen" />
                <input type="reset" value="Annuleren" />
            </td>
        </tr>
    </table>
</form>
2. Om een product te wijzigen, laad ik via PHP alle records van de kolom apparaat_id in een combobox. Wanneer men dan het gewenste id kiest, wordt in het volgende formulier de textboxen ingevuld met de desbetreffende waarden van dat id. Helaas lukt het mij niet om deze opstelling werkende te krijgen. Hieronder vind je een code snippet.

Code:
<form method="post" action="<?php echo $PHP_SELF; ?>">
    <table>
        <tr>
            <td><select name="id">
                    <option>>--- Select ID ---<</option> 
                    <?php
                        $lijst=mysql_query("SELECT * FROM tblapparatuur ORDER BY app_id ASC");
                        while($rij=mysql_fetch_assoc($lijst)){?>
                        <option value="<?php echo $rij['app_id']; ?>"><?php echo $rij['app_id']; ?></option>
                    <?php } ?>
                </select>
            </td>
            <td><input type="submit" value="OK" /></td>
        </tr>
    </table>
</form>

<form action="update.php" method="post">
  <table>
    <tbody>
      <tr>
        <td><strong>Serienummer:</strong></td>
        <td><input type="text" name="serienummer" value="<?php echo $query['serienr'] ?>" /></td>
      </tr>
      <tr>
        <td><strong>Omschrijving:</strong></td>
        <td><input type="text" name="omschrijving" value="<?php echo $query['omschrijving']; ?>" /></td>
      </tr>
      <tr>
        <td><strong>Aantal:</strong></td>
        <td><input type="text" name="aantal" value="<?php echo $query['aantal']; ?>" /></td>
      </tr>
      <tr>
        <td><strong>Prijs:</strong></td>
        <td><input type="text" name="prijs" value="<?php echo $query['prijs']; ?>" /></td>
      </tr>
      <tr>
        <td><strong>Aankoopdatum:</strong></td>
        <td><input type="text" id="aankoopdatum" name="aankoopdatum" class="datepicker" value="<?php echo $query['aankoopdatum']; ?>" /></td>
      </tr>
      <tr>
        <td><strong>Installatiedatum:</strong></td>
        <td><input type="text" id="installatiedatum" name="installatiedatum" class="datepicker" value="<?php echo $query['installatiedatum']; ?>" /></td>
      </tr>
      <tr>
        <td><strong>IP adres:</strong></td>
        <td><input type="text" name="ip_adres" value="<?php echo $query['ip_adres']; ?>" /></td>
      </tr>
      <tr>
        <td><strong>Status:</strong></td>
        <td><input type="text" name="status" value="<?php echo $query['status']; ?>" /></td>
      </tr>
    </tbody>
  </table>
  <input type="submit" value="Bevestigen" />
  <input type="reset" value="Annuleren" />
</form>
Alvast bedankt!