Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5
  1. #1
    Gevorderd   yvansoftware's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 October 2005
    Berichten
    232
    Bedankjes
    27
    Bedankt
    70 keer in 25 posts

    Mogelijk dat CPU en GPU temp worden omgewisseld?

    Hallo,

    Ik heb recentelijk een CPU reseat moeten doen, en sindsdien is de reported temp ongeveer 10-20° meer dan normaal. Normaal zit ie in mijn systeem rond de 50°.

    Het rare is, als ik de GPU belast, blijft die temp stabiel. Rond de 50°, wat de CPU zou moeten hebben. Als ik de GPU voor 90-95% belast, schiet de CPU temp razendsnel omhoog, tot boven de 90°. Iets wat vroeger op de videokaart gebeurde (allez, tot 75-82°).

    De videokaart is vervangen, had een DoA meegekregen (HD5770), en heb nu een HD6850, bij gebrek aan een vervang HD5770.

    Is het mogelijk dat bij het reseaten er te veel koelpasta aan men vingers is blijven plakken? (de CPU was rijkelijk besmeerd) Er is niet veel blijven plakken, maar mss te veel van de verkeerde plek?

    Op het moment van schrijven is de CPU temp een 65°, maar als ik een toepassing opstart die de GPU enkel belast, en de CPU bijna op idle zou moeten laten, schiet de CPU temp enorm in de lucht.

    De koeler van de CPU, een redelijk groot zalman ding, staat koud. Je kan de vinnen (niet de ventilator, natuurlijk) gewoon aanraken, en deze zijn even fris als de lucht dat er uit komt.

    De GPU koeler is naar beneden gericht, en er is genoeg verluchting voorzien. (3 case fans, redelijk groot lawaai)

    Is het dus mogelijk dat de twee temperaturen worden omgewisseld, en indien nee, wat kan dan verklaren dat de CPU in temp stijgt als de GPU belast wordt?

    Bedankt,
    Yvan


  2. #2
    Up-to-date   bouwlamp's schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 May 2011
    Locatie
    Huissen, Nederland
    Berichten
    56
    Bedankjes
    76
    Bedankt
    119 keer in 35 posts
    Welke tool gebruik je om temperaturen te zien? Je kunt bijvoorbeeld coretemp gebruiken om de CPU temp te zien. Indien je een goed programma gebruikt zouden de temps niet omgedraaid moeten worden gezien beide temperaturen door compleet andere sensoren uitgelezen worden.

  3. #3
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.779
    Bedankjes
    9.879
    Bedankt
    15.592 keer in 6.003 posts
    Het zal niet gewisseld zijn zo ineens hoor. Ik denk dat je de koeler niet goed hebt gemonteerd en dus kans maakt om je cpu te verbranden. Die temperaturen zijn echt wel te hoog
    Haal de koeler er terug vanaf. Veeg alle koelpasta af van zowel cpu als koeler. Maak goed proper zodat alles terug mooi glanzend is (ik weet niet als je reinigingsmiddel hebt). Daarna doe je terug koelpasta op de cpu. Een klein beetje! smeer het met behulp van een bankkaart mooi gelijkmatig over de cpu. Zorg dat het dun is, te veel pasta heeft een averrechts effect en isoleert net. Het filmpje koelpasta mag maar zo dik zijn dat je nog bijna de tekst op de cpu er door ziet. Dus echt de hoeveelheid maximaal uitsmeren. Plaats de koeler nu terug. Check dat je de juiste voet op de koeler hebt staan voor jouw socket en dat alles goed vast zit en aangedrukt zit. Start de pc op en bekijk met bv core temp uw cpu temperatuur.

  4. #4
    Gevorderd   yvansoftware's schermafbeelding
    Geregistreerd
    18 October 2005
    Berichten
    232
    Bedankjes
    27
    Bedankt
    70 keer in 25 posts
    @PeterN
    Dat was inderdaad het probleem. Ben een tubetje koelpasta gaan halen, in de winkel zeiden ze een dotje ter grote van een erwt in het midden, en dat dat zichzelf dan zou verspreiden. Dat is gelukt, de temp zit nu terug op een 45°-50°, wat voordien ook was.


  5. De volgende gebruiker bedankt yvansoftware voor deze nuttige post:

    PeterN (11 June 2011)

  6. #5
    Gevorderd   Krotec's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 March 2011
    Locatie
    De kempen
    Berichten
    140
    Bedankjes
    262
    Bedankt
    329 keer in 99 posts
    Goed dat de temperatuur terug normaal is.

    Het advies van een dotje in het midden klopt gedeeltelijk, maar is niet het meest efficiënte bij bijvoorbeeld een dual-core processor.
    Deze ligt in een rechthoek en kan je dus beter een fijne lijn uitstrijken.
    Gedetailleerde informatie van de werkwijze per type processor kan je netjes terug vinden op de website van Artic Silver:
    http://www.arcticsilver.com/methods.html

  7. De volgende gebruiker bedankt Krotec voor deze nuttige post:

    PeterN (11 June 2011)

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Reacties: 2
    Laatste bericht: 6 March 2009, 19:56
  2. Verhinderen dat letters vergroot worden door gebruikers?
    Door MabadosS in forum Webdevelopment & Programming
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 19 August 2007, 21:12
  3. Reacties: 28
    Laatste bericht: 8 February 2007, 14:58
  4. cpu temp
    Door W1nD0wS 3x P33 in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 14
    Laatste bericht: 19 January 2006, 21:20
  5. cpu temp
    Door timberke in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 8 October 2005, 14:17

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •