Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13
  1. #1
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    14 May 2005
    Berichten
    18
    Bedankjes
    3
    Bedankt
    0 keer in 0 posts

    Vervolgkeuzelijst in Access

    Ik heb volgend probleem. Ik heb een Access database opgezet (bestandsindeling 2003) waarbij ik een tabel heb postcodes. Deze tabel bestaat uit 3 velden:
    1. Autonummer: PK
    2. Postcode
    3. Gemeente
    De tabel is zo opgebouwd dat éénzelfde postcode naar verschillende gemeentes kan verwijzen. 9051 is zowel Afsnee maar kan ook Sint-Denijs-Westrem zijn. Ik heb de database opgenomen in bijlage.

    Kan iemand me vertellen hoe ik op eenvoudige wijze (ben immers een beginneling) ervoor kan zorgen dat in mijn formulier de keuzemogelijkheden voor gemeente tevoorschijn komen wanneer een bepaalde postcode wordt ingegeven? Ik vind het maar niet en zou bijzonder blij zijn als iemand me hierbij alvast op weg kan zetten.
    Laatst gewijzigd door Bavo; 19 March 2007 om 13:54

  2. #2
    Jule
    Gast
    Bekijk hier de bijlage van mij in #12. Ik weet niet of je er iets mee bent. Succes!

  3. De volgende gebruiker bedankt Jule voor deze nuttige post:

    Bavo ( 6 February 2007)

  4. #3
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    14 May 2005
    Berichten
    18
    Bedankjes
    3
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Bedankt voor de snelle oplossing. Dit is waar ik op zoek naar was.

  5. #4
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    14 May 2005
    Berichten
    18
    Bedankjes
    3
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Bijkomend vraagje.

    Is er überhaupt een manier om het raster van formulieren (in de ontwerpweergave) aan te passen? Standaard staat dit nogal vrij groot en ik zou dit willen verkleinen om zo het plaatsen van objecten te vergemakkelijken. Of is het gebruiken van "uitlijnen" de enige mogelijkheid?

  6. #5
    Jule
    Gast
    Je kunt knooppunten gaan toevoegen. Als je in de eigenschappen van het formulier onder opmaak; bij de Xraster en bij de Yraster beide waarden op 5 zet komen er 8 puntjes te staan in iedere vierkante centimeter ... Mocht dit een hulp zijn ...

  7. #6
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    14 May 2005
    Berichten
    18
    Bedankjes
    3
    Bedankt
    0 keer in 0 posts

    Postcode problematiek 2de vraagje

    Het automatische laten verschijnen van de mogelijke gemeenten overeenkomstig een bepaalde opgegeven post code is ondertussen opgelost.

    Mijn gegevens zijn:

    T_Postcodes
    1. PostcodeID (=pk)
    2. Postcode
    3. Gemeente
    In deze tabel kan één postcode overeenkomen met verschillende gemeenten. Omgekeerd is er echter voor elke gemeente slechts één postcode.

    Q_Postcodes

    SELECT T_Postcodes.Postcode, T_Postcodes.Gemeente
    FROM T_Postcodes
    WHERE (((T_Postcodes.Postcode)=[Forms]![F_Leerlingen]![Postcode]));

    F_Leerlingen
    1. Naam
    2. Postcode
    3. Gemeente (dropdown)
    De rijbron op het formulierveld Gemeente heeft de volgende waarde:

    SELECT Q_Postcodes.Gemeente
    FROM Q_Postcodes
    ORDER BY Q_Postcodes.Gemeente;

    Deze procedure zorgt ervoor dat bij het ingeven van een postcode automatisch de mogelijke gemeenten tevoorschijnt komt. Nu zou ik er graag voor willen zorgen dat de omgekeerde procedure ook werkt. Dus dat voor een opgegeven gemeente de juiste postcode tevoorschijn komt. Moet ik hierbij eenzelfde query opbouwen maar dan omgekeerd of is het eenvoudiger om de bestaande query aan te passen en de gebruiker eerst de mogelijkheid te geven te zoekn op postcode of gemeente. Ik heb me al rotgezocht maar het lukt me niet. Wie kan mij, als beginnende access, gebruiker hierbij helpen?

  8. #7
    Jule
    Gast
    Beste Bavo,
    Ik ben ook maar een beginneling dus ...
    U gebruikt dus geen macro's, want daar rept u geen woord over?
    U zal waarschijnlijk eenzelfde query moeten bouwen. Maar ik zou er een toevoeg query van maken, die automatisch de postcode toevoegt aan het passende record in de tabel. 't Is maar een gedacht ...

  9. #8
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    14 May 2005
    Berichten
    18
    Bedankjes
    3
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Beste Juül,

    Ik was inderdaad onvolledig en heb 2 macro's in de database.

    Macro 1 na het bijwerken van de postcode op het formulier
    Actie OpdrachtUitvoeren: Vernieuwen

    Macro 2 voor het bijwerken van de gemeente op het formulier
    Actie QueryOpenen: Opent Q_Postcode
    Actie Sluiten: Sluit Q_Postcode en bewaren

  10. #9
    Jule
    Gast
    Wel dan moet je deze toevoegquery gaan uitvoeren via een macro op het record dat op uw formulier staat. U gaat meer moeten doen dan enkel een nieuwe query aanmaken. In dezelfde macro, na het toevoegen van de postcode, het formulier sluiten, de database vernieuwen en het formulier opnieuw openen op hetzelfde record? Ik doe maar een gok, zo goed ben ik nu ook weer niet. Mogelijks zal u een hulpformuliertje moeten aanmaken die de ID bijhoudt van de geselecteerde leerling. Laat me weten of het werkt en hoe u het voor elkaar heeft gekregen? En anders, laat me weten waar het hapert?

  11. #10
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    14 May 2005
    Berichten
    18
    Bedankjes
    3
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Goeiemiddag,

    Mijn probleem is deels opgelost maar nu krijg ik een nieuw probleem. Aan het veld Gemeente op het formulier heb ik twee gebeurtenissen gekoppeld <OGotFocus en </O<OLostFocus. Deze gebeurtenissen zorgen ervoor dat bij het ingeven van de Postcode op het formulier automatisch de Gemeente verschijnt.</O
    <O</O
    <OWanneer ik de gebeurtenissen GotFocus en LostFocus op analoge manier koppel aan het veld Postcode (en dus hoop dat de omgekeerde procedure werkt nml dat bij ingeven van de Gemeente de Postcode automatisch verschijnt) werken beiden methoden niet meer. </O<OAccess geeft dan een syntax error respectievelijk Gemeente =... en Postcode =...</O

    Kan iemand helpen wat hier fout gaat. In bijlage de database.</O
    <O</O
    <OThanks!</O
    Laatst gewijzigd door Bavo; 19 March 2007 om 13:54

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Probleempje in Access
    Door DVotion in forum Office
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 29 November 2006, 23:25
  2. SQL - Access - ASP
    Door boemans in forum Webdevelopment & Programming
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 14 November 2006, 16:47
  3. access
    Door spruit in forum Webdevelopment & Programming
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 6 October 2006, 17:24
  4. Access
    Door vuurvliegje in forum Office
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 3 August 2006, 14:51
  5. Access in het nederlands ?
    Door Ludanto in forum Office
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 18 October 2005, 14:17

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •