Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: HD Partities mergen

  1. #1
    Gevorderd   Perigo17's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 August 2005
    Berichten
    158
    Bedankjes
    133
    Bedankt
    67 keer in 43 posts

    HD Partities mergen

    Hallo,
    Ik werk met Windows XP en heb een harde schijf van 80 Giga en nog een tweede van 15 Giga.
    Op die tweede schijf heb ik ooit al eens 2 partities gemerged met Partition Magic.
    Op de eerste HD (systeemschijf) heb ik momenteel 3 partities.
    De C van 15 Giga; een D van 5 Giga en een E van 60 Giga.
    Mijn C partitie wordt stilaan te klein en ik zou de C en de D partitie willen samenvoegen om zo 20 Giga te krijgen. Dat is voorlopig voldoende.
    Vraag: Kan ik dat gewoon doen zoals met de merge van de kleine (tweede) HD? Of moet ik het anders aanpakken omdat het hier om een systeemschijf gaat? Moet ik daarna een Diskmanager (of iets dergelijks?) laten runnen om mijn schijfletters te laten updaten? De E zal immers D worden en de oorspronkelijke D zal opgaan in C.
    Ik heb ook nog een CD writer en een DVD writer. Krijgen die automatisch ook een aangepaste schijfletter???
    Dank bij voorbaat.
    I would give it all up tomorrow to live in a world without crime

  2. #2
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Berichten
    6.700
    Bedankjes
    1.651
    Bedankt
    8.252 keer in 3.245 posts
    Samenvoegen gaat zonder probleem... Enkel de 'D' zal verdwijnen...Als je dan de E wil hernoemen naar D ... kan dat zonder probleem in Windows of met Partition MAgic..
    Normaal kan er niks fout lopen, maar vermits je met de systeemdisk werkt, zou ik toch eerst een backup nemen. MAAR, bij mij is het nog nooit fout gelopen...
    Wanneer je partities samengevoegd worden, zal dat gebueren in een DOS-omgeving, namelijk na het opstarten en net voor je windows 'binnen gaat', dus geen extra handelingen vereist. Let wel op dat het een tijdje in beslag kan nemen...
    Beter ten halve gekeerd dan helemaal verkeerd.

  3. De volgende gebruiker bedankt g_man voor deze nuttige post:

    Perigo17 (10 May 2007)

  4. #3
    Gevorderd   Perigo17's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 August 2005
    Berichten
    158
    Bedankjes
    133
    Bedankt
    67 keer in 43 posts
    Eerst en vooral bedankt voor de duidelijke uitleg. Voordat ik echter aan het samenvoegen begin.......misschien ben ik TE voorzichtig maar toch..
    Kan ik niet eerst best de gegevens van de D schijf (slechts 5 Giga) kopiëren naar de E schijf, die nog voldoende vrije ruimte heeft.
    Daarna de D schijf formateren en dan de merge doen tussen C en D?
    Ik heb namelijk ergens op de website van Partition Magic iets gelezen over 'unallocated space' of maak ik mij voor niets zorgen???
    Heeft iemand al eens met zo'n 'unallocated space' te maken gekregen en indien ja, kan die dan alsnog bij de C schijf gevoegd worden achteraf?
    Ik heb maar de beschikking over één PC, en ik ben een beetje bang dat als er iets voorvalt met mijn C schijf, ik niet meer kan opstarten en dus hier ook geen uitleg meer kan vragen.
    I would give it all up tomorrow to live in a world without crime

  5. #4
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Berichten
    6.700
    Bedankjes
    1.651
    Bedankt
    8.252 keer in 3.245 posts
    Met je dat 'even' over te zetten van D nr E is OK... daardoor zal ook de smelt vlugger gebeuren.
    Unallocated space krijg je door een partitie te verwijderen...daar ga je dus géén last van hebben...
    Beter ten halve gekeerd dan helemaal verkeerd.

  6. De volgende gebruiker bedankt g_man voor deze nuttige post:

    Perigo17 (10 May 2007)

  7. #5
    PC-Freak   slicky's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 May 2005
    Locatie
    int westen van België
    Berichten
    1.357
    Bedankjes
    380
    Bedankt
    602 keer in 343 posts
    als je toch ongerust bent neem maak dan eerst de resque disks aan
    als er dan problemen zijn kun je uw partities altijd terug herstellen

    ik heb dat ook nog gedaan "gemergd" maar van mij stond er nog data op die partitie
    hij plaatste dan die bestanden in een map bij de partitie die ik ging vergroten
    die map kon ik niet meer verwijderen dus denk dat het het beste is dat die partitie leeg is

    suc6

  8. De volgende gebruiker bedankt slicky voor deze nuttige post:

    Perigo17 (11 May 2007)

  9. #6
    Expert   boneless's schermafbeelding
    Geregistreerd
    4 May 2006
    Locatie
    Oklahoma City
    Berichten
    944
    Bedankjes
    268
    Bedankt
    787 keer in 373 posts
    Let wel dat als je programma's op de D hebt staan deze niet meer (goed) zullen werken. Dan zou je inderdaad het beste een kopie maken van D en deze op E zetten, daarna de E schijf hernoemen naar D. Moet je er wel voor zorgen dat alle paden hetzelfde blijven!


  10. De volgende gebruiker bedankt boneless voor deze nuttige post:

    Perigo17 (11 May 2007)

  11. #7
    Gevorderd   Perigo17's schermafbeelding
    Geregistreerd
    7 August 2005
    Berichten
    158
    Bedankjes
    133
    Bedankt
    67 keer in 43 posts
    Iedereen die geholpen heeft, hartelijk dank!!!!
    Op de oude D drive stonden alleen back ups, dus geen probleem om programma's te starten na de merge.
    Ik heb ondertussen de merge gedaan. Ik weet ook niet hoe het kwam, waarschijnlijk automatisch, want ik heb er zelf niks voor gedaan, maar de E drive is automatisch de D drive geworden. Kan het zijn dat PM iets gestart heeft zoals 'drivemapper'? (of is drivemapper iets van Windows XP?)
    Ik had wel eerst de inhoud van de oude D drive gekopiëerd en nadien leeg gemaakt.
    Resultaat, ik heb nu een C drive van 20 Giga en alles werkt normaal.
    Ook de verwijzingen naar 'Mijn Documenten' schijnen automatisch te zijn aangepast. Ik had namelijk 'Mijn Documenten' op de E drive (nu D drive) staan. Zou het kunnen dat die 'drivemapper' dat automatisch allemaal in orde heeft gemaakt???
    Ik heb nog niet alles kunnen testen maar mijn Office vindt in elk geval zijn databestanden.
    I would give it all up tomorrow to live in a world without crime

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. Partities om zeep...?
    Door PorkyFrost in forum Windows
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 15 August 2006, 22:21
  2. Partities mergen
    Door Goldie in forum Mac OS, Linux en andere
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 7 July 2006, 10:59
  3. partities offline
    Door cremke in forum Opslagmedia
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 22 January 2006, 13:22
  4. Partities ?
    Door dano in forum Overige software
    Reacties: 21
    Laatste bericht: 6 December 2005, 18:49

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •