Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    28 October 2005
    Berichten
    18
    Bedankjes
    3
    Bedankt
    0 keer in 0 posts

    BIOS reset met gevolg dat windows niet meer start

    Ik heb eergisteren een Windows 95 spel geïnstalleerd op een XP. Het spel draait volledig op de CD-rom en het verbruikte abnormaal veel cpu voor een spel met lage graphics... Ik kreeg het zelfs niet meer af en de pc sloeg volledig vast, door hem dan te reset'en was de BIOS gereset! Ik heb een AMD athlon 2400+ maar sinds de crash geeft bij het opstarten geeft hij alle MHz'en aan behalve 2400 met gevolg dat Windows gewoon niet wil starten zelfs niet in safe mode... Eerst dacht ik dat de batterij van het mobo leeg was maar ondertussen heb ik er een nieuwe ingestoken en het probleem is nog altijd niet opgelost. Het gebeurde regelmatig dat de CPU van 2400 MHz naar 1800 MHz ging en dan moest ik gewoon de frequentie van de CPU terug op 133/133 zetten in de BIOS. Als ik dat nu doe dan springt hij bij de eerst volgende reboot terug op 1800 MHz. Enkel als de pc een paar uur afstaat dan lukt het (tot hier toe) van de eerste keer. Ik had zo een vermoeden dat het een thermisch probleem is omdat hij blijkbaar eerst moet "afkoelen" voor hij terug op volle kracht werkt de CPU temperatuur is bij het opstarten al 40°C en als windows opgestart is tussen de 45 en 55°C en na zwaar gebruik (game's en zware programma's) boven de 60°C en ik heb zelfs al pieken van 70°C gehad in de zomer. Wat zou het probleem kunnen zijn, de pc is ondertussen al 4 jaar oud en heeft al wat mankementjes achter de rug (nieuw mobo, nieuwe voeding en nieuwe grafische kaart)

  2. #2
    Gevorderd   Jun!ortje's schermafbeelding
    Geregistreerd
    22 July 2006
    Locatie
    Lille
    Berichten
    137
    Bedankjes
    125
    Bedankt
    5 keer in 5 posts
    ik denk dat de koeler van de cpu niet meer goed genoeg is.
    heb je een goede airflow in je kas ?

  3. #3
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    28 October 2005
    Berichten
    18
    Bedankjes
    3
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    enkele verduidelijkingen van het probleem. (mobo is ecs k7s5a pro met amd 2400 proc)
    Enkel bij een restart zijn er problemen en niet als men afsluit en na enkele minuten terug opstart.
    cpu gaat dan terug naar 1800 plus en 100 mhz men zet dit op 133 en start dan terug op . cpu gaat dan naar 2000 plus en 100 mhz . terug opstarten en dan krijgt men 2267 en 133 mhz en dan loopt alles vast.
    Dan moet men pc afzetten en een uur wachten en terug opstarten en gewoonlijk start de pc dan wel op.

  4. #4
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Berichten
    6.658
    Bedankjes
    1.286
    Bedankt
    6.674 keer in 2.663 posts
    Vreemd...een BIOS dat zijn eigen leven leidt (of moet ik lijdt zeggen )
    Weet ook niet direct een oplossing...'k zou bijna zeggen mobo stuk..maar dat heb je al aan de hand gehad...heb je een andere CPU die je eens kan proberen om te zien of hem dat dan nog heeft...of voor hetzelfde een ander mobo...one way or the other...je zal moeten zoeken.
    Beter ten halve gekeerd dan helemaal verkeerd.

  5. #5
    Expert   barbapapa5800's schermafbeelding
    Geregistreerd
    28 January 2006
    Berichten
    491
    Bedankjes
    44
    Bedankt
    83 keer in 75 posts
    mss dat je aan de volgende site iets hebt:

    linkje

    hier kan je biossen downloaden voor je bordje.
    er kan er eentje bijstaan die aangepast is, speciaal voor jouw probleem.

    met die temps moet je ook eens kijken of je kast en vinnen van je koeler niet vol stof zitten.
    stof is de vijand van de koelers
    Ben je geholpen, mag je me altijd bedanken...
    Mijn pc specs vind je in mijn profiel...

  6. De volgende gebruiker bedankt barbapapa5800 voor deze nuttige post:

    dst (13 January 2007)

  7. #6
    Beginner  
    Geregistreerd
    13 October 2005
    Berichten
    2
    Bedankjes
    0
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Dat is nochthans een gekend probleem met dit mobo. Vreemd dat je er niet eerder last van gehad of is het je misschien pas nu opgevallen? Heb ook een gelijkaardig moederbord gehad met een athlon XP 2000+. Moest ook regelmatig de FSB veranderen in het bios. Een bios upgrade loste het probleem echter niet op.

  8. #7
    Erelid   ajaxloverr's schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 October 2006
    Locatie
    Steenwijk
    Berichten
    1.071
    Bedankjes
    409
    Bedankt
    254 keer in 185 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dst Bekijk bericht
    enkele verduidelijkingen van het probleem. (mobo is ecs k7s5a pro met amd 2400 proc)
    Enkel bij een restart zijn er problemen en niet als men afsluit en na enkele minuten terug opstart.
    cpu gaat dan terug naar 1800 plus en 100 mhz men zet dit op 133 en start dan terug op . cpu gaat dan naar 2000 plus en 100 mhz . terug opstarten en dan krijgt men 2267 en 133 mhz en dan loopt alles vast.
    Dan moet men pc afzetten en een uur wachten en terug opstarten en gewoonlijk start de pc dan wel op.
    welke game eigenlijk??? heb dit ook met quakeI gehad

  9. #8
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    28 October 2005
    Berichten
    18
    Bedankjes
    3
    Bedankt
    0 keer in 0 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ajaxloverr Bekijk bericht
    welke game eigenlijk??? heb dit ook met quakeI gehad
    Hadden de box met de 6 tomb raider games gekocht maar toen we de eerste (en de oudste) installeerden liep alles fout... blijkbaar was het niet geschikt voor een XP
    We zetten de pc altijd volledig af en dan lukt het wel, vanaf dat er gereboot wordt begind de miserie

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. PC start niet meer op - toetsenbord werkt niet
    Door caro65 in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 10 September 2006, 18:51
  2. windows xp start niet meer op
    Door iniminimama in forum Windows
    Reacties: 10
    Laatste bericht: 31 August 2006, 04:22
  3. BIOS Biep werkt niet meer
    Door NickB in forum Processoren, moederborden en geheugen
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 30 March 2006, 19:33

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •