Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: server/mediacenter?

  1. #1
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    3 January 2010
    Berichten
    35
    Bedankjes
    1
    Bedankt
    10 keer in 7 posts

    server/mediacenter?

    Beste,

    Eerder heb ik al een topic gemaakt over welk besturingsysteem op server etc.
    Nu ben ik na het wikken, wegen en uitproberen er van overtuigd dat ik Windows Home server wil draaien (ik ben wat met ubuntu beziggeweest maar wegens tijdgebrek kan ik me niet verdiepen in ubuntu) wegens de makkelijke backup en organisatie tussen max 10 pc's dus ideaal voor mijn netwerk.

    Maar nu zit ik met een tweede vraag en/of twijfel.
    Ik heb veel over de Atom 330 gelezen (zuinig) en een moederbord ''Point of View ION-MB330'' voor een schappelijke prijs. Nu is mijn vraag is dit voldoende voor een server? Want ik zou eigenlijk (indien dit mogelijk is) films vanop de server afspelen... Ik weet dat dit op een mediacenter lijkt, maar die fileuitwisseling en backupfunctie van WHS en de gebruiksfriendelijkheid wil ik erin!
    Eventueel zou ik dan zo een emtec cube kopen voor tvbeelden op te nemen (dit is volgens mij onmogelijk om dit ook met een server te combineren) maar de beelden die ik wil houden naar m"n server te versluizen.

    Weet er iemand raad? Zijn er oplossing voor mijn noden? Wat heb ik nodig qua hardware? De snelheid? Volstaat een atom (geen ervaring mee)

    Zarathoustra

  2. #2
    Gevorderd   Passant's schermafbeelding
    Geregistreerd
    10 December 2005
    Berichten
    105
    Bedankjes
    4
    Bedankt
    35 keer in 33 posts
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zarathoustra Bekijk bericht
    Want ik zou eigenlijk (indien dit mogelijk is) films vanop de server afspelen... Ik weet dat dit op een mediacenter lijkt,
    Voor een kleine file server is een Atom voldoende. Om er films op af te spelen kan de machine, afhankelijk van de kwaliteit van de film, echter kracht te kort komen.

  3. #3
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    3 January 2010
    Berichten
    35
    Bedankjes
    1
    Bedankt
    10 keer in 7 posts
    Wat raad u mij dan aan? + buiten WHS heb ik nog software nodig?

  4. #4
    Erelid   carl's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Halle/Gent
    Berichten
    2.402
    Bedankjes
    1.377
    Bedankt
    1.438 keer in 945 posts
    Zoals in het ander topic gezegd hangt het er van af wat je er wil op gaan doen. File servertje enzo spelen zal allemaal geen probleem zijn voor een atom, maar onthoud wel dat dat echt een budget/low end cpu is. Probeer er dus geen HD video/photoshop/games/... op te draaien. (je kan ook niet echt veel verwachten van een cpu/mobo combo voor 80 eur )

    Welke aparte software je nog nodig hebt hangt volledig van jezelf af, wij kunnen moeilijk weten wat je er wil mee gaan doen. In principe moet de file sharing functionaliteit van windows volstaan voor wat je hier schrijft.

  5. #5
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    3 January 2010
    Berichten
    35
    Bedankjes
    1
    Bedankt
    10 keer in 7 posts
    oké ik snap de verwarring maar ik doe een poging om de functies die ik er wil mee uitvoeren zo gedetailleerd mogelijk te beschrijven.

    1. WHS op draaien voor:
    - backupcentralisatie
    - makkelijk opslagschijven aansluiten
    - muziek op verzamelen
    - videos op verzamelen (monteer zelf HD beelden niet professioneel maar toch al HD)
    - files kunne op stokeren

    2. Die muziek kunnnen raadplegen op pc's, Videos kunnen raadplegen op pc's maar ook TV. Dus eigenlijk rechtstreeks van mijn server naar de tv doorzenden (HD 1080I)

    (3) Optioneel: Eventueel (later op termijn) een bakje van Emtec aanhangen die beelden direct van TV opneemt. OF tenzij ik dat met mijn server kan regelen? (al vrees ik dat dit niet mogelijk is) Maar ik kan het maar voorstellen.

    Dus ik denk dat julie zo al een beeld hebben van het systeem. Maar nu weet ik totaal niet wat ik qua hardeware nodig heb. Ook qua zuinigheid?

  6. #6
    Erelid   carl's schermafbeelding
    Geregistreerd
    20 June 2006
    Locatie
    Halle/Gent
    Berichten
    2.402
    Bedankjes
    1.377
    Bedankt
    1.438 keer in 945 posts
    1. WHS op draaien voor:
    - backupcentralisatie
    - makkelijk opslagschijven aansluiten
    - muziek op verzamelen
    - videos op verzamelen (monteer zelf HD beelden niet professioneel maar toch al HD)
    - files kunne op stokeren
    Daar is die atom zeker voldoende voor, dat is allemaal file storage
    2. Die muziek kunnnen raadplegen op pc's, Videos kunnen raadplegen op pc's maar ook TV. Dus eigenlijk rechtstreeks van mijn server naar de tv doorzenden (HD 1080I)
    Dit is twijfelachtig, als je bedoelt de bestanden streamen naar een andere speler (een pc systeem of multimedia player) dan kom je toe met de atom (en een degelijk gigabit/11N netwerk). Als je echter bedoelt om een video kabel (DVI,HDMI, ...) te leggen naar de tv vanaf je server dan is een atom NIET voldoende.
    (3) Optioneel: Eventueel (later op termijn) een bakje van Emtec aanhangen die beelden direct van TV opneemt. OF tenzij ik dat met mijn server kan regelen? (al vrees ik dat dit niet mogelijk is) Maar ik kan het maar voorstellen.
    Dat opnemen met de server zal vrij lastig zijn, zo een bakje zal beter zijn.

    Bottom line: wil je er files op stockeren, websiteje hosten, mail servertje, muziek sharen, ... allemaal geen probleem.
    Hem gebruiken als media center, HD coding/decoding unit, is vrijwel uitgesloten (zeker voor HD materiaal dus).
    Qua stroombesparing kan je niet beter af zijn dan met een atom.

  7. #7
    Up-to-date  
    Geregistreerd
    3 January 2010
    Berichten
    35
    Bedankjes
    1
    Bedankt
    10 keer in 7 posts
    oké dan denk ik dat ik toch moet uitkijken naar een andere Cpu.
    Weet je soms een goede? Zuinig/krachtig.
    Ik wil wel films van op m'n server kunne afspelen via HDMI of DVI naar mijn TV. Dus ik denk dat krachtiger nodig is.

  8. #8
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.748
    Bedankjes
    7.527
    Bedankt
    12.497 keer in 4.822 posts
    Hier vind je al wat algemene info.
    Het probleem bij jouw is niet het hele lijstje, enkel het afspelen van hd beeld. Hiervoor moet het systeem een goede grafische chip hebben om dit alles te kunnen doen. Vele atoms zullen hierin te kort schieten of toch ademnood krijgen. Met een hardware decoder naast de atom is dit anders. Er bestaan boards waar je een aparte grafische kaart kan steken, maar dan ben je de low power weer kwijt.

  9. #9
    Erelid  
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Berichten
    6.659
    Bedankjes
    1.286
    Bedankt
    6.674 keer in 2.663 posts
    Die Atom 330 heeft een 9400 chipset die zeker voldoende is om Hd materiaal af te spelen. Beter is mss nog een sempron 140 met een 785G chip maar die gaat meer verbruken als die atom.

  10. #10
    Erelid   PeterN's schermafbeelding
    Geregistreerd
    3 May 2005
    Locatie
    Genk
    Berichten
    9.748
    Bedankjes
    7.527
    Bedankt
    12.497 keer in 4.822 posts
    Even nagekeken en klopt: De ion 330 heeft een nVidia's Ion chipset afkomstig van de geforce 9400. Er is een geïntegreerde Purevideo HD decoder aanboord waardoor full hd vloeiend kan afgespeeld worden op de relatief trage atom.

    Een tof bakske waar alles mooi inzit en volledig afgewerkt is de Nettop serie van asrock. Van basis tot blu-ray speler en niet prijzig. Het begint vanaf 225 euro weliswaar niet met de blu-ray speler. Reviews vind je overal, zoals hier.

Discussie informatie

Users Browsing this Thread

Momenteel bekijken 1 gebruikers deze discussie. (0 leden en 1 gasten)

Soortgelijke discussies

  1. mediacenter
    Door juleken in forum Grafische kaarten & monitors
    Reacties: 6
    Laatste bericht: 19 December 2009, 23:07
  2. Mediacenter onder Vista 64 bit.
    Door Jule in forum Audiovisueel
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 24 March 2008, 23:11
  3. Pc als mediacenter of niet?
    Door jekrussek in forum Windows
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 30 November 2006, 22:47
  4. mediacenter probleem
    Door pitbull.spikey in forum Windows
    Reacties: 3
    Laatste bericht: 29 November 2006, 14:32
  5. PC als mediacenter
    Door Beze90210 in forum Volledige systemen, laptops en netbooks
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 12 October 2006, 11:40

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •