Volledige versie bekijken : Legaal MP3's downloaden



GuntherS
2 August 2005, 10:58
Geachte mensen,

Ik ben DJ in mijn vrije tijd en ik draai dus ook op feesten en fuiven.
Ik koop dus mijn cd's en vinylplaten in de winkel maar soms heb je op bepaalde cd's van die nummers die je toch nooit gaat gebruiken en dan vindt ik dat geldverspilling want mijn hobby is al duur genoeg door materiaal en muziek te kopen.
Maar nu mijn vraag:
Als ik legaal MP3's ga downloaden, mag ik die dan op een cd branden en dan draaien?
Of is dit toch illegaal?

Alvast bedankt!

Sille
2 August 2005, 11:20
denk als je ze gwn op legaale manier download en brand en tis voor eigen gebruik is der geen probleem.
maar als je cd's gaat verkopen is dat wel zeer illegaal

GuntherS
2 August 2005, 11:26
CD's verkopen doe ik niet want dat weet ik wel dat dit illegaal is.
Maar die muziek die dan gedownload is, mag ik die dan op cd branden en dan draaien voor publiek zoals ik met de originele cd's doe?

Sille
2 August 2005, 13:43
dat mag hoor en wie gaat te weten komen dat het gedownload is en denk als je op legaale manier download je gerust mag branden

compuchrisje
2 August 2005, 18:35
Als dj denk ik dat je enkel in orde moet zijn met Sabam, en als je legaal downloadt zou dat geen prob mogen zijn.

GuntherS
2 August 2005, 18:52
Ok, bedankt voor de reacties.
Maar nog iets wat ik mij afvraag ivm hiermee:
Hoe kan je aantonen dat een (legaal) gebrande cd werkelijk legaal is?

Sille
2 August 2005, 21:57
weet ik ook niet echt goed ja een cd kan je eigenlijk niet weten of hij illegaal of legaal is he hij is altijd groen aan de onderkant ;)

compuchrisje
2 August 2005, 22:53
Als ze da echt allemaal nummertje voor nummer komen controleren, heb je je bewijs van je provider he...

ybr
2 August 2005, 23:04
Je mag alleen maar een copy nemen als je in het bezit bent van het origineel.
Als je een liedje illegaal download en dan afspeelt weet ik niet wat er gebeurd met de rechten.
Volgens mij mag het niet.
Je hebt geen rechten om dit te doen.

compuchrisje
2 August 2005, 23:54
YBR dj zegt hier wel dat hij ze LEGAAL heeft gedownload...

ybr
3 August 2005, 00:07
YBR dj zegt hier wel dat hij ze LEGAAL heeft gedownload...

Heb je dan het orgineel ??????

compuchrisje
3 August 2005, 00:13
Nee, dat niet, maar hij verkoopt ze ook niet. Is in functie van het beroep, als dat een verschil zou maken toch.

ybr
3 August 2005, 00:16
Ik zou het toch maar eens nakijken. Volgens mij mag het niet.

Sille
3 August 2005, 00:17
ja wrm moet je het orginele hebben je download liedjes van het web met wss je provider zijn prog ofzo hij zegt dat hij volkomen legaal download dus wrm mag hij ze dan niet op cd branden ?

GuntherS
3 August 2005, 11:17
Bedankt voor alle reacties.


ja wrm moet je het orginele hebben je download liedjes van het web met wss je provider zijn prog ofzo hij zegt dat hij volkomen legaal download dus wrm mag hij ze dan niet op cd branden ?

Inderdaad, dat denk ik dus zelf ook.
De liedjes zijn legaal dus daarom denk ik zelf ook wel dat het mag, maar het cd'tje ziet er ook hetzelfde uit alsof je de liedjes illegaal downloadt he. Het blijft een kopie. Als je nu bijvoorbeeld een cd samenstelt van illegaal gedownloade muziek en bij een controle zegt dat het legaal gedownload is? Kan je bijvoorbeeld bij het downloaden ervan achteraf een bewijs afdrukken met een serienummer ofzo zodat je dat zo kan aantonen? Ik heb nog geen ervaring met dat legaal downloaden (in het begin was het wel een beetje illegaal maar dit is na verloop van tijd verandert).

Hoop dat iemand hier een antwoordt op weet!