Volledige versie bekijken : tegelijkertijd surfen op laptop én vaste pc ?



annickske
16 May 2005, 21:25
Hallo,

Wij hebben sedert vorige week een laptop aangeschaft. Daarnaast hebben we ook een vast pc. We hebben een abonnement bij Belgacom ADSL GO.

Vanwege de laptop (waarmee we ook op internet willen surfen) hebben we een nieuwe modem aangekocht nl Philips/ ADSL Wireless Base Station.

Daarnaast hebben we voor de vaste pc een USB 2.0 WLAN adaptor (stickje) gekocht om ook hier draadloos te kunnen surfen.

Op de laptop staat een (meegeleverde) Wireless Lan Cardbus/ PCI Adapter.

Als we OF op laptop OF op vast PC willen surfen is dit geen probleem om online te geraken. Echter we slagen er niet in om op beiden tegelijkertijd te surfen!

Heeft iemand een idee wat de oplossing kan zijn? (één of andere instelling?)

Alvast bedankt!!

Groetjes Annick

sfx32
16 May 2005, 22:10
wilde een hele uitleg neerzetten , maar leek me FF veilig om eens te zoeken naar een hele goede handleiding die echt alle stappen erin staan heeft.
anyway , denk dat je hiermee al meer als voldoende zal hebben om het eigenhandig op te lossen.
http://www.kpnadsl.nl/support/downloads/ADSL_gawwireless-v23.pdf
Heel veel succes
mvg
SFX

PeterN
17 May 2005, 00:27
Je zal een wireless router moeten aanschaffen als je met beide op het internet wilt, los van elkaar. Enkel als je beide pc's opzet kan je eventueel via de andere pc op internet gaan, maar dan moet die dus wel aanstaan. Ook belast je dan die andere pc.
Een derde mogelijkheid is via een hub of switch, maar dan moet uw adsl abonnement wel twee ip dressen bevatten

Ché
17 May 2005, 11:28
@ PeterN:
is die Philips/ ADSL Wireless Base Station geen router/modem? hebben ze dan niet eerder een accesspoint nodig?

Ché

PeterN
17 May 2005, 13:12
Daar het juiste type niet is opgegeven kan ik het niet direct achterhalen. Het zou kunnen dat het een ingebouwde 4 poorts router bezit, maar kan ook van niet????

sfx32
17 May 2005, 16:23
was in mijne post nie eigenlijk alles samengevat???? :confused:

Ché
17 May 2005, 18:45
idd is zeer goede link.

Ché

Spoorzoeker
17 May 2005, 19:22
Lijkt mij inderdaad dat dat ADSL modem maar één ipadres vrijgeeft.

Omruilen voor een andere dus.:p

annickske
17 May 2005, 20:34
Hallo,

Bedankt voor alle tips.
Ik ben begonnen met de handleiding door te nemen.

Ik had om te beginnen de ethernetverbinding (wireless lan) gedeinstalleerd op de laptop, om dan terug van 0 te kunnen beginnen.
Maar de handleiding gaat over iets anders blijkbaar.
(ik moet er wel even bij vertellen dat ik een échte leek ben in zulke dingen :o ...)

Ik heb al ontdekt dat ik op de laptop een ander IP adres heb dan op de vaste PC (laatste cijfertje verschilt). Maar de waarde bij DNS server is dezelfde op laptop en PC.

Even samenvatten hoe het er nu uitziet:

Rechts onderaan vaste pc (waarop ik momenteel online ben)
1. icoontje met 2 pc'tjes met boodschap "breedbandverbinding/ snelheid 54.0 mbps/ en aantal verzonden en ontvangen bytes "
2. icoontje met 1 pc met boodschap "draadloze netwerkverbinding (Philips Wifi) snelheid 54 mbps signaalsterkte: uitstekend status: verbonden"

Op de laptop rechts onderaan (die dus momenteel NIET online is)
1. icoontje met 2 pc'tjes met rood kruis over met boodschap "LAN verbinding/ één vd netwerkkabels is niet aangesloten "
2. icoontje met 1 pc met boodschap "draadloze netwerkverbinding (Philips Wifi) snelheid 54 mbps signaalsterkte: uitstekend status: verbonden

Iemand een idee waar ik mee begin? :confused: :(

groetjes Annick

Ché
17 May 2005, 20:45
dubbelklik even op die 2pctjes op de laptop. normaal opent zich nu een venstertje. op een van de tabbladen zou je moeten bovenaan zien "automatisch ipadres verkrijgen". daar zet je een vinkje en sluit door op ok te drukken.

Ché

Ps: laat eens weten of je nu op internet kan met de laptop.

PeterN
17 May 2005, 20:57
Je haalt twee dingen door elkaar. Een draadloos netwerk en een gewoon netwerk.

Het gewone netwerk kan je installeren als je pc voorzien is van een netwerkaansluiting(rj45 connector). Tegenwoordig zit dit standaard op iedere pc. Dit is dus het ikoontje met de twee pc-tjes. Een roodkruis erover betekent dat er geen verbinding is met een ander toestel of dat de draad niet insteekt.
Deze is dus voor jou niet belangrijk daar je met beide pc's wireless wil verbinden.
Hiervoor moet je dus het ikoontje met 1 pc voor hebben.


Ik heb al ontdekt dat ik op de laptop een ander IP adres heb dan op de vaste PC (laatste cijfertje verschilt). Maar de waarde bij DNS server is dezelfde op laptop en PC.


Dit is goed. Iedere pc moet een ander ip hebben , dus laatste cijfertje moet verschillen;)

annickske
17 May 2005, 21:01
Ok,

Als ik daarop dubbelklik kom ik in een scherm 'netwerkverbindingen' met rechts
* breedband (deze staat aangevinkt) --> "de verbinding is verbroken, gedeeld / bezig met verbinding maken, ... WAN-minipoort (PPPOE)

daaronder
* LAN- of snelle internet-verbinding staan 4 (!) verbindingen: 1. 1394-verbinding 1397-netwerkkaart 2. LAN-verbinding ("netwerkkabel is niet aangesloten ... SIS 900-based PCI Fast ether...") 3. draadloze netwerkverbinding 5 "verbonden met firewall" en 4. draadloze netwerkverbinding 5 "verbonden met firewall" (hetzelfde als 3 dus).

Aan de linkerkant kan je vanalles aanklikken (netwerktaken/ andere locaties/ details)...

annickske
17 May 2005, 21:28
[QUOTE=annickske]Ok,

Als ik daarop dubbelklik kom ik in een scherm 'netwerkverbindingen' met rechts
* breedband (deze staat aangevinkt) --> "de verbinding is verbroken, gedeeld / bezig met verbinding maken, ... WAN-minipoort (PPPOE)

daaronder
* LAN- of snelle internet-verbinding staan 4 (!) verbindingen: 1. 1394-verbinding 1397-netwerkkaart 2. LAN-verbinding ("netwerkkabel is niet aangesloten ... SIS 900-based PCI Fast ether...") 3. draadloze netwerkverbinding 5 "verbonden met firewall" en 4. draadloze netwerkverbinding 5 "verbonden met firewall" (hetzelfde als 3 dus).

Aan de linkerkant kan je vanalles aanklikken (netwerktaken/ andere locaties/ details)...




Ché, enig idee?

PeterN
17 May 2005, 22:33
Kan je eens het juiste type doorgeven van die Philips/ ADSL Wireless Base Station? Dan gaan ze u makkelijker kunnen helpen denk ik.
Ga ook eens op beide pc's en doe eens start/uitvoeren druk hier 'cmd' zonder de '. Je krijgt dan een dosvensterje. Typ hierin 'ipconfig/all' zonder de ' en geef dit ook eens door

Heezy
17 May 2005, 22:54
Staan de instellingen in uw router zelf juist? Heb je de handleiding gevolgd die bij de router zat?

1 = uw firewireverbinding (niet van toepassing nu)
2 = uw LAN verbinding (niet van toepassing nu)
3 + 4 = wLAN, lijkt erop dat het tweemaal geïnstalleerd is. Of heb je soms 2 soorten wireless verbindingen? Schakel 4 eens uit.

annickske
17 May 2005, 22:56
PeterN, de modem is een Philips CPWBS154 ADSL draadloos basisstation.

Resultaat vd IPConfig op de laptop (deze is op dit ogenblik online):

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
TNET1130 WLAN Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-40-F4-C8-30-D7
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.1
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :
PPP-adapter Breedbandverbinding:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
WAN (PPP/SLIP) Interface
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-53-45-00-00-00
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 81.245.210.14
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
Standaardgateway. . . . . . . . . : 81.245.210.14
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 195.238.2.22
195.238.2.21
NetBIOS over TCPIP. . . . . . . . : uitgeschakeld
C:\Documents and Settings\Franky>

Nu ga ik even offline & terug online op de vaste pc ...

annickske
17 May 2005, 22:58
... en hierbij de IPconfig van de VASTE pc die nu (!) online is:

Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Matthias Coenraerds>ipconfig/all

Windows IP-configuratie

Host-naam . . . . . . . . . . . .: matthias
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype . . . . . . . . . . : gemengd
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee

Ethernet-adapter Draadloze netwerkverbinding 2:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
ASUS USB Wireless Network Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-11-D8-A6-9A-8A
DHCP ingeshakeld. . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld. : ja
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.2
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
Lease verkregen . . . . . . . . . : dinsdag 17 mei 2005 22:03:42
Lease verlopen . . . . . . . . . : donderdag 19 mei 2005 22:03:42

C:\Documents and Settings\Matthias Coenraerds>

Heezy
17 May 2005, 23:02
Ik ben geen netwerkkrak, maar moet de DHCP server op de laptop ook niet ingeschakeld zijn om tesamen een IP-adres te kunnen krijgen? Of is dit niet zo voor WLAN?

annickske
17 May 2005, 23:15
Euhm geen idee ...

PeterN
17 May 2005, 23:16
Dacht ik ook.

Heb je deze handleiding gevolgd : http://www.p4c.philips.com/files/c/cpwbs054_00/cpwbs054_00_dfu_nld.pdf
Is wel de 054 ipv de 154

annickske
17 May 2005, 23:27
Ok bedankt, ik denk dat ik morgen de ganse boel eens ga eraf gooien & opnieuw modem installeren om te beginnen ... (had bij de huidige installatie het beknopte foldertje gevolgd 'voordat u begint' (!) maar deze info is veel vollediger).

Ik geef een seintje hoe het afloopt!

Ché
18 May 2005, 14:10
@ annickske

sorry voor de late reactie. ben vandaag niet op het werk. zal morgen (donderdag) eens kijken hoe dat ineen steekt adhv een laptop met draadloze verbinding. ik ken dat namelijk niet zo van buiten.

Ché

Heezy
18 May 2005, 20:37
Lees eerst de volledige handleiding hé, vanaf pagina 13 komt er een uitgebreidere uitleg.

Ik denk toch dat het aan de DHCP instellingen ligt, ofwel van je Windows, ofwel van je Router.

Je kan dat eerst eens nakijken vooraleer alles eraf te gooien, en zonodig inschakelen.

Voor je laptop: netwerkverbindingen - rechterklik draadloze verbinding - eigenschappen - selecteer tcp/ip - eigenschappen - onder tabblad algemeen 'geavanceerd' - tabblad ip-instellingen - onder ip-adressen, kijk eens of er staat 'DHCP ingeschakeld'.
Zoniet inschakelen.

Voor je router: open je browser, en typ in de balk je standaardgateway --> 192.168.1.1 --> zo kom je in je routerinstellingen --> kijk bij de instellingen of de DHCP server staat enabled.

Volgens mij wringt daar het schoentje.

ocraM
19 May 2005, 09:37
Ik heb me ook dat type modem aangekocht en heb in het begin ook wel op het punt gestaan om hem terug in te leveren bij de winkel maar door veel te zoeken is het me dan toch gelukt maar het probleem dat je niet op beiden tegelijkertijd te surfen heb ik nooit gehad ,wel dat ik alleen maar kom surfen met de PC die draadloos was aangesloten en met de PC die met kabel was aangesloten kon ik geen verbinding krijgen maar dat lag helemaal aan de instalatie maar het probleem waar ik nog wel met zit is de beveiliging daar heb ik mijn twijfels over "is het wel veilig draadloos surfen ?"en is het ook mogenlijk om een netwerkje aan te leggen met de twee PC onderling en wat kunnen dan zoal de voordelen daar van zijn ?" zo je ziet ik ben ook nog een leek in dat soort zaken maar dan gebruiken we deze forem maar en hopelijk vinden we dan een oplossing hé (nog veel succes)

Ché
19 May 2005, 10:18
het prob is volgens mij dat de ene pc een ipadres krijgt van de provider en de andere van de router. dhcp moet ingeschakeld zijn. normaal gezien moet de router beide apparaten een ip adres geven. bij jou is dat niet het geval. dus zoals heezy zegt de IE openen en dat ipadres intikken. kijk of je ergens iets vindt om het mac adres te klonen. dan krijgt je router het ipadres van de provider en maak je een lan waarin beide pc's een ip adres krijgen van de router.

ps neem je handleiding erbij en dus alles zeer rustig stap voor stap. is er iets niet duidelijk dan vraag je het hier maar.

Ché.

annickske
26 May 2005, 00:34
Hallo,

Eindelijk nog eens de tijd gevonden om dit verder uit te pluizen ...

Al is ze heel gebruiksvriendelijk, uit de handleiding raak ik absoluut niet wijzer. Stappen die worden aangegeven komen niet overeen met wat ik tegenkom op mijn pc.
Op de site 192.168.1.1 heb ik gezien bij "DHCP Client Log
View information on LAN DHCP clients currently linked to the router." dat de 2 (verschillende) IP adressen die v toepassing zijn op de laptop en de PC, hierop vermeld staan. Dus da's volgens mij wel ok.

Via "netwerkverbindingen - rechterklik draadloze verbinding - eigenschappen - selecteer tcp/ip - eigenschappen - onder tabblad algemeen 'geavanceerd' - tabblad ip-instellingen - onder ip-adressen, kijk eens of er staat 'DHCP ingeschakeld'. (--> tip Heezy) --> ik geraak tot geavanceerd maar zie nergens een mogelijkheid om iets aan te klikken voor DHCP. Enkel mogelijkheid om DNS en WINS tabbladen aan te klikken.

Doordat ik zoveel heb geprutst kan ik er ook niet meer aan uit welke verbindingen nu eigenlijk wel/ niet horen te werken...

Als ik op dit ogenblik ipconfig/all doe op de laptop (momenteel offline), zegt hij bij DHCP ingeschakeld JA (bij "ethernetadapter draadloze netwerkverbinding 5")

Als ik op dit ogenblik ipconfig/all doe op de PC (momenteel ONline), zegt hij bij DHCP ingeschakeld JA (bij "ethernetadapter draadloze netwerkverbinding 2") MAAR DAARONDER zegt hij bij "PPP Adaptor breedbandverbinding 5" DHCP ingeschakeld op NEE.

Enfin, het gaat mn petje te boven ik geraak hier niet uit vrees ik...

Groetjes Annick
:heenweer:

compuchrisje
26 May 2005, 00:38
Hier hebben we gewoon een vierpoortsrouter, en zowel voor de dochter als voor mij geen probleem om tegelijk online te komen. Maar je moet ze wel op elkaar afstellen = configureren.

Chanel
16 September 2005, 20:59
Hoi,

kan er mij misschien iemand helpen met de nodige software voor de CPU/A001 WIRELESS USB ADAPTER van Philips?Recentelijk verhuisd en cd-rom nergens meer te vinden.Dank bij voorbaat.

Chanel
16 September 2005, 22:02
Nog enkel dit misschien,tot voor kort met de adsl wireless base station tegelijkertijd op laptop en vaste pc,geen enkele keer problemen gehad daarmee.Je kan misschien eens het volgende doen.
Een paar seconden het reset knopje induwen en dan opnieuw proberen met www.192.168.1.1,succes (http://www.192.168.1.1,succes).

Marshall
17 September 2005, 17:28
'k ben ook met een router bezig met wireless laptop,en heb het zo gedaan.

Eerst en vooral de modem,router en pc's uitgezet (netstekker uittrekken van alle toestellen) minstens 1 uur gewacht, dan vervolgens eerst de modem,router,1 vaste pc aangeschakelt, in deze volgorde terug insteken op het electricnet.

'k geloof dat het nr van de router 192.168.2.1 is (zie dat deze juist is)en kijk of je conectie hebt in de status van de router,zet de dhcp op autom enable dus (de router geeft zelf 1 ip nr).

Dan configureer je de router op de vaste pc, indien dit ingesteld zet dan de laptop of 2de pc aan met dezelfde configuratie, verander niet of nooit het automatisch verkregen dhcp ip nr ten zij het nodig is.

En dit nog, 'k dacht te weten dat het kanaal voor wireless op 6 staat en niet op 2 of 5.

Door te weinig tijd heb ik zelf nog geen "wireless netwerk" kunnen aanmaken, maar we kunnen met drie pc's tegelijk op het net,ook met de laptop die wireless is, dus 2 vaste en 1 wi laptop.

mvg Marshall. :)