Volledige versie bekijken : nieuwe pc



Vlier
11 September 2005, 17:42
ga een andere kopen maar wil fatsoenlijke games kunnen spelen zonder te haperen ,
aan welke eisen zou ie zeker moeten voldoen??:p

Heezy
11 September 2005, 18:06
Hangt een beetje af van je budget en wat je allemaal moet kopen.

Als je nieuwste games wilt kunnen spelen zonder haperingen, en met mooie graphics veronderstel ik, heb je wel een stevig pctje nodig.

Dit zou ik minstens nemen:

-CPU: om te gamen zowiezo AMD. Kan je nog kiezen tussen single- of dual-core. Maar aangezien de cpu hedendaags meestal de bottleneck is in games, zou ik toch een stevige processor nemen à la 3500+ of X2 3800+.

-Graka: X800XL of 6800GT. High end --> 7800GT of GTX

-Geheugen: neem minstens 1GB met goede timings.

-mobo: nForce 4, mss kijken naar Sata 3.0 Gbps met NCQ

-HD: Neem een snelle hd zoals een Raptor, of anders de nieuwe Sata 3.0 Gbps schijven met NCQ zoals bv. de Maxline III van Maxtor.

-Voeding: Neem een goede, sterke, stabiele voeding zoals bv. de OCZ modstream.


Deze heb ik voor men broer bestelt.

-ASUS A8N-E
-AMD X2 3800+
-OCZ PERF 1024MB DDR PC-3200 DUAL 2X512MB REV 3
-ASUS 7800GT

Prijs: 1048€

HD enzo neemt hij over.

Vlier
16 September 2005, 16:30
ben eens gaan kijken in de streek
1)AMD Sempron 3000+ dus dit verhogen naar 3500 of AMD64 X 2 Dual Core 3800 +
1GB RAM Geheugen
200 GB Harde Schijf
DVD_+ RW / DVD -RAM
ATI RADEON 9250SE-128 mb deze verhogen naar ATI Radeon X800 256 mb PCI-E

PRIJS: 699,95 €

Hoe valt hij nu dan mee ?

Heezy
16 September 2005, 16:41
Als je games wilt kunnen spelen, zal je zeker voor een sterkere videokaart moeten gaan. En ga nu ook best ineens voor een Socket 939 PCI-E moederbord, met een stevige socket 939 CPU.

g_man
16 September 2005, 16:51
idd volg Heezy hierin... gamen betekend sterke grafische kaart, en sterke CPU. Als je nu een nieuwe koopt, zeker gaan voor een PCI-E bus, niet meer voor AGP.

Vlier
16 September 2005, 19:13
en met deze pc (op de videokaart en moederbord na) zou ik dan wel een tijdje verder kunnen he'?:D

Heezy
16 September 2005, 19:49
En wa denkte hier van?

ASUS A8N-E (http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=15&l3=171&model=455&modelmenu=1) - € 94,00
AMD ATHLON64 939 3000+ VENICE BOXED SOCKET 939 (http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_9485_9487,00.html) - € 147,00
OCZ 512MB DDR PC-3200 PREMIER SERIE - 2x € 65,00 = € 130,00
MAXTOR 200GB 8MB SATA150 7200RPM DIAMANDMAX 10 - € 89,60
NEC 3540 16X ZWART DVDRW (http://www.nec.co.uk/index.aspx?id=1) - € 44,00
MSI NX6600GT-TD128E 128MB PCI-EXPRESS GEFORCE 6600 GT (http://www.msi.com.tw/program/products/vga/vga/pro_vga_detail.php?UID=621) - € 158,50
Totaalbedrag € 663,10

Moederbord der bij, veel betere config en ge hebt nog geld over.

En voeding? Hebt ge da zelf nog?

En dan nog, om de nieuwste games zonder probs te kunnen spelen, zou ik toch nen iets sterkere cpu en graka aanraden.

PintSki
16 September 2005, 20:47
(onder andre)
En dan nog, om de nieuwste games zonder probs te kunnen spelen, zou ik toch nen iets sterkere cpu en graka aanraden.

BF2 op xp2100+/ radeon 9000/ 1gb ram= probleemloos... laat u niet meeslepen met de gafische kaarten-zever vlier, zwaarder is idd steeds beter, het is zeer moeilijk het evenwicht prijs/kwaliteit te vinden hierin, voor de huidige reeks games en tot binnen een jaar zit je met een X700/ gf6600 goed, met hier en daar een compromis om niet op de hoogste kwaliteit te spelen, maar sta je in games echt naar het decor te kijken of speel je....

nog dit: direct de allerlaatste grafische kaarten kopen is overkill, de meeste soft/games kunnen toch nog niet direct overweg met hun mogelijkheden, beter wachten tot ze hun eerste goede prijsdaling meemaken, meestal is de soft dan ongeveer ook mee.

Heezy
16 September 2005, 21:13
Dat vind ik heel snel gezegd. En op welke settings en resolutie speel jij BF2 dan? En hoeveel FPS uiteindelijk?

Ten eerste moet ge der al op letten dat heel veel mensen een TFT scherm hebben, en de native resolutie is nu bij bijna alle TFT's 1280 x 1024. Als nadeel itt. een crt scherm, kan een TFT geen andere resoluties aan zonder kwaliteitsverlies dat zich uit in een wazige gloed. Ik denk dat de meesten dit toch niet al te graag hebben tijdens een spel. Dus moet je ten eerste er al op letten dat als je een TFT hebt, dat je ook een graka hebt die een spel kan trekken op 1280 x 1024, wat bij de nieuwste games al niet meer zo vanzelfsprekend is.

Ten tweede geef ik de mogelijke opties. Ik heb hier geen glazen bol staan, dus ik weet niet wat de ts verwacht van de kwaliteit van een game. Games worden mooier en realistischer, en ik denk dat iedereen die graag games speelt daar van wil genieten.
Ik vind persoonlijk de 6600GT de minimum om nog te kopen op de moment. Die is dé kaart voor mensen die graag eens spelen, staat prijs/kwaliteit zeer goed voor deze groep.
Maar in oktober komt bv. F.E.A.R. uit, dat een nieuwe kaskraker zal worden. Probeer de demo maar eens uit met een X700 of 6600, en als je kan vergelijk eens met een 6800xx of X800xx, en kom eens zeggen wat je er van vond... Om een deftige FPS te krijgen, moet je enorm inboeten in kwaliteit (alles low settings), waardoor een groot stuk realisme kwijtgespeeld wordt. Dus alle spellen van het komende jaar nog spelen met gemak...
En dan heb ik het nog niet over AA, AF, HDR... want die zaken zorgen voor énorm mooie gfx, maar krijgen ook elke single kaart op zijn knietjes, ook de 7800GTX.

Dus overkill is zeker niet waar. Of het het geld waard is, is een andere zaak, en dat is persoonlijk. Maar ik denk dat iedereen hier wel zo slim is om eerst reviews op te zoeken en te kijken naar wat hij wil.
Als je een game fanaat bent, vind ik persoonlijk de X800XL of de 6800Gt momenteel de beste kopen prijs/kwaliteit. Wil je gerust nog iets meer uitgeven, ga dan voor de 7800GT.
Speel je eerder occasioneel eens --> 6600GT. ATI en NVIDIA komen nog met andere kaarten, van dezelfde prijs, met betere prestaties, maar wanneer die in België verkrijgbaar zullen zijn weet ik niet. Zal nog een hele tijd duren vrees ik.

PintSki
16 September 2005, 21:28
fear demo gespeeld met die 9000, opnieuw=> loopt probleemloos, en dat bedoel ik dus met "die zever" aa af hdr noem ze maar op, allemaal schoon, maar in bf2 bvb kijk ik naar de vijand, niet naar hoe schoon dat plantje der toch wel uitziet men een mooie schaduw ernaast en de mooie textuur van de KNAL.. DOOD... wat de fps betreft is ook zo een cijfertje om mee uit te pakken, dat is het dan ook, menselijk oog ziet vloeiend beeld vanaf +-24 fps (iet minder zelfs dacht ik),toegegeven als het hoger is, is dat perfect om frameratedrops op te vangen enzo, feit is dat ik het absoluut niet weet wat ik haal in bf of die fear demo, maar het loopt vloeiend, en dat is de bedoeling. de rest is brainwashing door marketingboys.

en nb. als je (een oudere) fps speler bent , hoeveel speelden destijds quake ed. niet met een patch om de textures te versimpelen zodat je de vijand beter zag..details is in fps eerder slechter dan beter (hier komen de cheat discussies :p )

Heezy
16 September 2005, 21:53
1) Niet iedereen wil presteren tijdens een game. Bv. bij mezelf, CS1.6 is puur voor de prestatie, terwijl FEAR en CS:Source voor de grafische pracht is. Er zijn er veel die enkel games spelen voor de grafische pracht. En voor grafische pracht heb je nu eenmaal een sterke videokaart nodig.

2) Het oog ziet idd vanaf 24 FPS (cinema) een vloeiend beeld, maar het aantal FPS dat het oog kan zien, is eigenlijk oneindig en is ook bewezen. Dus die 24FPS moet al een minimum zijn, wat dus wil zeggen dat je tussen de 50-60FPS gemiddeld moet zitten. 24FPS gemiddeld is alles behalve een vloeiend spel.
Dus FEAR met een Radeon 9000 zonder haperingen kan ik moeilijk geloven. Ik heb FEAR getest met een AMD Athlon 2400+, 1GB RAM en een 9800XT --> alles op low settings en 1024 x 768 en ging juist goed.

3) Nogal vrij logisch dat als je een mindere kaart hebt, dat je met mindere settings beter speelt omdat je dan niet meer met framedrops zit.
En dan nog, zet bv. shadowing op low bij BF2, en je ziet de schaduw niet meer van een vijand die je achter de hoek aan het opwachten is.

g_man
16 September 2005, 21:54
@ pintski:Een gamer die zich niets aantrekt van de kwaliteit van het spel, is géén gamer. Iemand die graag speelt, wil ook waar voor zijn geld, dwz geen vierkante mannetjes, maar levensechte beelden. Geen lage resolutie, maar hoge resolutie. Geen lage fps, maar hoge fps.
Alle argumenten door Heezy aangebracht zijn geen zever, maar wel argumenten om, als gamer, eens serieus over na te denken. MAAR, het blijft jou keuze als je het geld eraan wilt geven, dus een goede verhouding prijs/kwaliteit zoeken. En dat zal zeker géén radeon 9000 worden...;lol

En nog, als je nooit met een ferrari gereden hebt, kan je er ook niet over mee spreken..

PintSki
16 September 2005, 22:12
het is PintSki, als je iemand aanspreekt doe het goed.Men 9000tje was nen ferrari op het moment van de aankoop, ik heb er dus wel mee gereden, en je bent dus duidelijk ook een slachtoffer van de mooi is goed gedachte, een mooi spel is daarom niet noodzakelijk een goed spel.

om de offtopic maar verder te zetten.

Heezy, als je van de buurt van gent/zelzate bent en je drinkt graag een pintje (lol) , altijd welkom om het zelf te komen bekijken hoor, geen haperingske vast te stellen in die veel te korte demo
ik zie de shaduw mss niet, maar anderzijds staat er minder detail op men beeld die afleid van wat ik echt wil zien: DIENE MOTTIGE SNIPER DAAR :D

gaan we nog verder mee zeveren of gaan we vlier nu nog helpen. mijn punt is dat hij zich niet mag blindstaren op de zwaarste en dus ook duurste kaarten, want dat dit voor de meeste meer is om mee uit te pakken dan dat het nut heeft.

PintSki
16 September 2005, 22:22
ook eens gekeken voor een config, wel in een winkel in men omgeving (wat ver is voor jou) , maar blijkbaar is die winkel in je buurt vrij duur, heb enkel gekeken voor dezelfde componenten als jij.

winkelmandje
art # omschrijving prijs aantal totaal
127-018 ASUS A8N-E,nForce4 Ultra,sk939 ATX,SATA,8ch,Glan,PCIe 94.97 € 1 94.97 €

120-012 Corsair 1024MB DDR400 64MX64 Twinx, CAS2, Matched Pair (2x512Mb) 137.07 € 1 137.07 €

111-001 AMD Athlon 64 3000+ 64bit Skt 939, Retail Venice 147.26 € 1 147.26 €

171-003 Maxtor 200Gb 7200rpm 8mb, SATA Diamond Max +10 88.61 € 1 88.61 €

145-014 Aopen 16x DVD-Rewriter Dual Layer KIT (met softwar & w/zil/zw frontjes) - aanrader! 44.00 € 1 44.00 €

131-018 Sapphire ATI X700PRO Adv PCI-X TV-out, DVI, 256MB, Retail 129.21 € 1 129.21 €


totaal 641.12 €

Heezy
16 September 2005, 22:26
Ieder heeft zo zijn verwachtingen van een spel. Doom³ vond ik persoonlijk enorm saai, maar ik heb het wel gespeeld om de gfx te zien.
CS1.6 daarentegen stelt niets meer voor op vlak van gfx, maar de gameplay blijft zo zalig, dat ik het nog elke dag speel.
Ik ben redelijk goed op de hoogte van de ontwikkelingen in games en graka's, dus een slachtoffer ben ik niet denk ik.

Ik heb de mogelijkheden meegegeven, aan de ts wat hij er mee doet. En als je wil genieten van gfx in de nieuwste spellen, heb je eenmaal een sterke, en dus duurdere kaart nodig.

Heezy
16 September 2005, 22:31
Is precies ook een zeer goedkope winkel. Maar waarom een 256MB kaart nemen voor de X700PRO? (is trouwens wel enorm goedkoop die kaart, en moet PCI-E eigenlijk).

PintSki
16 September 2005, 22:32
15euro transportkosten zou het zijn bij de cfg die ik deropgezwierd heb.
voor deftige budgetcases kijk eens op *** btw

het slachtoffer sprak op g-man eigenlijk, cs 1.6 ben ik beu geraakt niet door het spel maar het gedoe met steam ed errond en de miserie ermee in het begin (en mss nog, wie weet)

EDIT Heezy: Links naar andere pc-zaken mag niet. PM dan.

pm zien vlier :D en het was naar de site van een fabrikant trouwens :p

PintSki
16 September 2005, 22:33
Is precies ook een zeer goedkope winkel. Maar waarom een 256MB kaart nemen voor de X700PRO? (is trouwens wel enorm goedkoop die kaart, en moet PCI-E eigenlijk).
omdat ze de 128 niet verkopen, en de directie is niet verantwoordelijk voor copy/paste fouten :D

Heezy
16 September 2005, 22:35
Hehe :-).

Ok, maja, ik zou toch iets meer bijleggen en de 6600GT kopen. Die is toch aanzienlijk sneller, voor maar een beetje meer geld.

Vlier
16 September 2005, 23:26
oef wat een reactie's , morgen eens alles op mijn gemak lezen
alvast aan iedereen bedankt en hou u op de hoogte

Vlier
17 September 2005, 01:46
is een winkel pas geopend dus veel aanbiedingen voor klanten te lokken denk ik .
maar wat bedoel je met voeding , graba en cpu of zoiets .
vrouw per ongeluk pm's verwijderd dus die zijn weg

Heezy
17 September 2005, 03:17
CPU staat voor Central Processing Unit, en is gewoonweg de volle naam voor je processor.
Graka staat voor grafische kaart.
En je voeding is de component die stroom levert aan alles in je pc. Meestal zit die er al bij in in budgetcases.Maar als je een budgetcase wil nemen met reeds een voeding in, neem dan een merk dat ook bekend is voor zen goede voedingen zoals Aopen of Antec. Het is natuurlijk wel beter van case apart te kopen en dan goede, sterke, stabiele voeding te kopen. De voeding is enorm belangrijk in je pc en wordt spijtig genoeg veel vergeten.

Heezy
17 September 2005, 05:14
Ik heb juist gezien (thx PintSki) dat de X800GT 256MB (hier wel de 256MB versie nemen, want deze is helemaal anders geclockt dan de 128MB versie) van ATI ook al verkrijgbaar is. Dan zou mijn voorkeur eerder naar de X800GT 256MB neigen nu. Die is over het algemeen net beter dan de 6600GT.
Maar er zullen niet veel winkels zijn die de kaart zullen hebben. Dus speciaal half België ervoor doorkruisen is ook niet nodig.

En moest je je graka ook in Nederland willen gaan halen ofzo, dan raad ik de X800 256MB aan. 180€, 12 pipelines en de meesten hebben 2.0ns GDDR3 geheugen waardoor je hem makkelijk op 1000Mhz kan laten lopen, en je prestaties dicht in de buurt komen van een X800XL.

Vlier
17 September 2005, 09:11
dus alles eens gelezen::: AMD Sempron 3000 + (VERHOGEN NAAR 3500 of AMD 64 X2 DUAL CORE 3800+)
1 GB RAM geheugen (oke)
200 Gb harde schijf (oke)
DVD_+ RW / DVD -RAM (oke)
ATI RADEON 9250SE-128 mb ( VERHOGEN NAAR ATI RADEON X 800 256 mb PCI-E)


KLOPT dit zowat dan en LOOPT ie dan goed ?

vanic
17 September 2005, 09:56
Hehe :-).

Ok, maja, ik zou toch iets meer bijleggen en de 6600GT kopen. Die is toch aanzienlijk sneller, voor maar een beetje meer geld.

zou het dan niet interessanter zijn om nu een SLI moederbord te kopen... en dan volgend jaar als die 6600GT voor een "appel en een ei" te koop is een 2é kaart te kopen?

tegen dan komen ook de games uit die dit zullen ondersteunen.

Radeon heeft ook zo'n "systeem" maar het is wel iets omslachtiger. hier heb je dan wel geen "speciaal" moederbord nodig en ook geen 2 gelijke kaarten ( dacht ik) wel maar vanaf een bepaalt type chip ( kaart) beschikbaar. maar deze zijn waarschijnlijk wel duurder dan de 6600GT.

Vlier
17 September 2005, 13:05
WAT IS EEN SLI MOEDERBORD WANT EVENTUEEL KAN IK DIE 6600 GT ER NU OOK BIJ KOPEN
WANT PROBLEEM IS MIJN PC GAAT VOLGENDE WEEK WEG EN ZONDER KAN IK NIE;

vanic
17 September 2005, 13:17
op een SLI moederbord kun je 2 grafische kaarten laten samenwerken als de software dit ondersteunt.

ik dacht dat momenteel de 7800chip ( 'N vidia) de snelste is op de markt ( dit zul je ook wel merken aan de prijs) maar misschien te overwegen als je toch 2 grafische kaarten zou kopen

Vlier
17 September 2005, 13:23
Zal VanmiddaG Eens in De Winkel Gaan Rondkijken

hOU U OP DE HOOGTE

Heezy
17 September 2005, 14:19
Idd Vanic, SLI is ook een optie, maar persoonlijk ben ik er niet zo voor. Reden:

-SLI chipset mobo's kosten aanzienlijk meer.
-2 kaarten trekken veel stroom (bij 2 6600GT's valt dit nog mee)
-2 6600GT's vind ik eigenlijk niet goed, aangezien die nog altijd met die 128-bit geheugenbus zitten. Dus wanneer instellingen worden aangezet die veel geheugenbandbreedte vragen zoals bv. AA/AF, hoge resolutie... zal deze SLI opstelling minder presteren dan een enkele 6800GT.
-Als je voor SLI gaat, neem dan nu een 6800(GT), en steek er later dan nog 1 bij.
-Er komen steeds andere/betere ontwikkelingen qua features bij een videokaart en games. Nieuwe videokaarten ondersteunen dit, of hebben bv. features om nieuwe/oude ontwikkelingen sneller te doen gaan. Dit is mss vrij abstract gezegd maar ik zal een vb. geven:

De NV3x had een 4x2 architectuur, dus 4 pipelines met telkens 2 texture units. 4 pixels kunnen dus getekend worden met 2 textures per pixel.
De NV40 heeft een een 16x1 architectuur, dus 16 echte pipelines met telkens 1 texture unit. Maar de NV40 kan ook in 8x2 renderen bij multitexture situaties.

Dus bij oudere games zoals Quake III waar bijna alle objecten dual-textured zijn, is de prestatiewinst theoretisch 'slechts' dubbel zo groot voor de NV40.
Als de nieuwere games uitkwamen waar vooral single-textured objecten gebruikt worden, werd de theoretische prestatiewinst ineens vervierdubbeld, want de NV3x kan bij single-textured objecten ook slechts 4 pixels tekenen.
En ik onderlijn hier nu theoretisch omdat dit enkel op de texture units slaagt, de effectieve prestatiewinst ligt veel hoger.

Dit heeft nu op zich niets met SLI te maken, maar dit is wel wat ik bedoel met nieuwe ontwikkelingen.

-langs de andere kant, als al wat hier gezegd is, niet van toepassing is voor Vlier, of hem niet veel uitmaakt, dan kan een SLI opstelling idd een mooie oplossing zijn.
-En vergeet ook niet dat SLI een identieke graka vraagt met een identiek BIOS... Dus om dat binnen een jaar nog te vinden, gaat moeilijk zijn. Je kan natuurlijk flashen, maar niet iedereen wil dat natuurlijk.
Er is wel een bericht geweest dat NVIDIA drivers zijn uitgebracht die dit niet meer eisten, maar of dit nu werkelijk waar is, zou ik eens moeten opzoeken.



Crossfire is natuurlijk ook een optie. Maar ik denk niet dat die mastercards al verkrijgbaar zijn in België. Allesinds nog niet direct zien staan.

Uit alles wat ik heb gezegd, vind ik persoonlijk de X800 256MB met GDDR3 2.0ns geheugen de beste koop. Gewoon geheugen op 1000Mhz zetten, en je hebt een bangelijke kaart.

Vlier
18 September 2005, 11:25
gister naar winkel geweest ,even jullie mening:

AMD sepron 64 3000+ 128 kb 64 bit
kingston 2 x 512 MB DDR 400 Mhz pc3200 geheugen
DVD lg 16 x48
DVD-RW NEc +/- 3540 16 x
MSI VGA FX 5500 TD AGP 256 MB DDR DVI TVO
windows xp home edition nl oem
Keyboard silver/black
optical wheelmouse ps2 silver/black
harde schijf maxtor 200 gb pata 8mb buffer 7200 rpm

volgens hem zijn dit al ideale eisen?

vanic
18 September 2005, 16:21
bij een nieuwe pc is zou ik toch een mobo nemen met pci-E en ook sata
ik zou ook geen Sempron nemen

maar eigenlijk is dit al allemaal gezegd geweest.

om nu te gamen is het misschien wel voldoende... maar als het volgend jaar nog genoeg zal zijn???

PintSki
18 September 2005, 17:13
die 2de dvd zou ik laten vallen (of het moest zijn dat je zeer veel on the fly gaat copieren) en de beeldkaart zou toch iets zwaarder mogen als je een tijdje mee voort wil (x700 of 6600) en idd geen sempron

Heezy
18 September 2005, 17:51
Helemaal mee eens met hierboven. Is eigenlijk alles behalve ideale oplossing. Mag ik eens vragen hoeveel de winkel voor die pc vroeg?

Heezy
18 September 2005, 22:40
off-topic:

als je van de duivel spreekt. Vandaag op Tweakers (http://www.tweakers.net/nieuws/39022).