Volledige versie bekijken : AUTOMATISCH sorteren in excel



PintSki
16 September 2005, 22:56
Graag zou ik volgende zien gebeuren in excel: via een kolom of rij na te laten zien het rekenblad automatisch alfabetisch laten rangschikken als er iets veranderd/toegevoegd word in deze kolom/rij , de functie zit er manueel in via data/sort dus zou het automatisch toch ook mogen/moeten kunnen??

nb. er bestaat al een thread over sorteren in dit forum, dat is niet wat ik zoek

ghost
16 September 2005, 23:02
Misschien ben je hier iets meer bij http://members.home.nl/elproemo/Tips/Excel_01.htm

PintSki
16 September 2005, 23:23
thx voor de reply.
Heb echter geen sjans zo te zien :'(
heb ook al een endeke zitten googlen maar haalt nie veel uit, is precies of ik den enige lastigaard ben die dat wil, den "nuttigste" reply die ik vond tot nu is "doe het in acces" leuk als je acces kent/hebt natuurlijk :p, in de formules/excel help is het alleszins niet te vinden, via macro's zag het er ook niet goed uit (en dat ken ik niet ook trouwens), en heb poging gedaan met een vergelijkende tabel en pivot-table, maar na dat te proberen heb ik 2 dagen rondgelopen als een kolibri op speed eer ik weer wat op men normale doen kwam :D

J.W.
17 September 2005, 00:59
Graag zou ik volgende zien gebeuren in excel: via een kolom of rij na te laten zien het rekenblad automatisch alfabetisch laten rangschikken als er iets veranderd/toegevoegd word in deze kolom/rij , de functie zit er manueel in via data/sort dus zou het automatisch toch ook mogen/moeten kunnen??

nb. er bestaat al een thread over sorteren in dit forum, dat is niet wat ik zoek

Dan moet u een macro maken die automatisch opstart als u in uw werkblad iets verandert.

J.W.
17 September 2005, 01:06
thx voor de reply.
Heb echter geen sjans zo te zien :'(
heb ook al een endeke zitten googlen maar haalt nie veel uit, is precies of ik den enige lastigaard ben die dat wil, den "nuttigste" reply die ik vond tot nu is "doe het in acces" leuk als je acces kent/hebt natuurlijk :p, in de formules/excel help is het alleszins niet te vinden, via macro's zag het er ook niet goed uit (en dat ken ik niet ook trouwens), en heb poging gedaan met een vergelijkende tabel en pivot-table, maar na dat te proberen heb ik 2 dagen rondgelopen als een kolibri op speed eer ik weer wat op men normale doen kwam :D

Hier eens kijken: http://users.telenet.be/ingrid/excel/

compuchrisje
17 September 2005, 07:16
De volledige tabel selecteren, via menu: data: sorteren, aanduiden welke kolom-oplopend of aflopend. Normaal gezien geldt dit voor alles wat je invoegt binnen die tabel.

J.W.
17 September 2005, 19:01
De volledige tabel selecteren, via menu: data: sorteren, aanduiden welke kolom-oplopend of aflopend. Normaal gezien geldt dit voor alles wat je invoegt binnen die tabel.

Maar dit gebeurt niet automatisch zoals de poster vraagt. Indien er data bijkomt in de cellen moet je nog steeds handmatig alles terug sorteren.

PintSki
17 September 2005, 19:47
inderdaad, manueel is geen probleem, het probleem is dat dit rekenblad voor op men werk is, en ik de automatische bladen (tabs) wil protecten omdat ze er telkens in slagen de formules te verwijderen/overschrijven, daarmee zou ik deze laatste bewerking (sorteren) ook automatisch willen, zodat ik de rekenbladen waar de formules instaan volledig kan vergrendelen.

J.W.
17 September 2005, 20:45
inderdaad, manueel is geen probleem, het probleem is dat dit rekenblad voor op men werk is, en ik de automatische bladen (tabs) wil protecten omdat ze er telkens in slagen de formules te verwijderen/overschrijven, daarmee zou ik deze laatste bewerking (sorteren) ook automatisch willen, zodat ik de rekenbladen waar de formules instaan volledig kan vergrendelen.

Stel uw vraag eens in de volgende nieuwsgroep: microsoft.public.nl. office.excel

Indien er een antwoord is voor uw vraag zult u het hier wel vinden.

filip
18 October 2005, 21:15
pintsky stuur uw bladje eens op ik zal het eens flikkeren voor u , ik moet wel de structuur van je blad hebben he de data haal je er maar uit of verander je wat he ;-)

filip
18 October 2005, 21:26
Ik weet niet hoe je blad eruitziet maar stel je wel eens voor dat als hij bij elke gegeveninvoer vanzelf gaat sorteren dat je erg zal moeten zoeken naar het volgende ingaveveld die zullen telkens op een andere plaats staan ik denk dat je best eerst alles invuld en dan een macro uitvoerd ofwel moet je met 2 bladen werken een ingaveblad en dan een printblad waar alles gesorteerd op staat ( een gesorteerde spiegel van blad 1 )

Baloeke
18 October 2005, 23:53
Je moet een Macro maken

Stap 1 druk in excel op Extra - Macro - Macro opnemen
Stap 2 geef die macro een naam bv sorteren en druk op OK
Stap 3 Selecteer je ganse werkblad (eventueel zonder de rij 1 indien je titels daar staan)
Stap 4 druk op Data en sorteren
Stap 5 je kunt daar 3 referentie in geven van de gewenste sortering je kiest maar welke voor jou van toepassing zijn. En druk op OK
Stap 6 vervolgens kan je terug cel A1 aanduiden en druk nu op de stoptoets van de macro opname
Stap 7 De volgende maal dat je wil sorteren (na een aanpassing) druk je op Extra - Macro (of ALT+F8) en kies daar de macro sorteren.

Hopelijk is het dit wat je zoekt.

J.W.
19 October 2005, 01:36
Je moet een Macro maken
Hopelijk is het dit wat je zoekt.

Dat is dus niet wat hij zoekt. Deze macro moet hij zelf nog altijd activeren als er iets verandert is.

"via een kolom of rij na te laten zien het rekenblad automatisch alfabetisch laten rangschikken als er iets veranderd/toegevoegd word in deze kolom/rij"

PintSki
19 October 2005, 06:34
alvast bedankt voor de reacties, het aanpassen bij nieuwe invoer is idd wat ik het liefst zou zien, macro's heb ik prsoonlijk nog nooit gebruikt, en zie er me momenteel nog geen baas over, filip, ga direct die bestanden gaan doorsturen, alvast bedankt voor de hulp!

Vind het persoonlijk wel sterk dat voor een functie die zowiezo in excel zit, er zoveel omwegen moeten gemaakt worden om ze in een formule of dergelijk te gebruiken, niet ?