Volledige versie bekijken : traag opstarten



bjorn_knockaert
29 September 2005, 14:03
Hallo,

ik heb een probleem: mijn computer doet er 3 à 4 minuten over om volledig op te starten en dat is behoorlijk lang. Zelf ken ik er niet veel van en het ding is een 2 à 3 jaar oud. Volgens mijn BIOS zit er een Intel Pentium 4 processor in en de snelheid van mijn CPU bedraagt 2,80 GHz. Ik kan niet met zekerheid zeggen hoeveel het RAM-geheugen bedraagt, want ik weet niet waar ik dat kan terugvinden. Ik heb echter wel op het opstartscherm "DDR 266" teruggevonden. Het stuurprogramma van de computer is Windows XP en dat is geregistreerd en volledig up-to-date. Daarnaast loopt constant een geregistreerde versie van Norton Internet Security 2005 op de achtergrond. Andere noemenswaardige software op de computer is het Office 2000-pakket.
Ik vermoed dat de computer 'traag' opstart omdat er niet genoeg werkgeheugen aanwezig is. Ik heb namelijk ooit van een kennis gehoord dat hij een gelijkaardig probleem had en dat werkgeheugen was de oorzaak. Ik weet alleen niet goed wat ze daar nu allemaal precies mee bedoelen. Kan iemand mij meer informatie geven? Een link naar een informatieve site over hardware (voor beginners) zou ook welkom zijn. Alvast bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groeten,

Björn Knockaert

Ché
29 September 2005, 15:29
rechtsklik op deze computer en kies eigenschappen/ tabblad algemeen, daar zal je zien staan welke processor , kloksnelheid en ram.

is je pc ooit al een gedefragmenteerd geweest. veel hangt ook af welke programma's er allemaal in je opstart zitten. hoe meer en hoe zwaarder, des te langer het starten duurt.

spyro82
29 September 2005, 16:52
gooi norton er al af en je pc staart 45% sneller op beter trend micro (pc cillin gebruiken)

slicky
29 September 2005, 16:57
kijk eens bij start->uitvoeren->msconfig typen en dan opstarten.

bij mij is het enkel norton en msn messenger ,en dan nog spyware guard die opstarten
de rest is uitgevinkt:p

compuchrisje
29 September 2005, 17:10
Zulke lange opstarttijd kan een combinatie van de genoemde dingen zijn. DDR 266 is niet de hoeveelheid geheugen wel het soort geheugenbankje.

- Fragmentatie kan er oorzaak van zijn dat je pc traag loopt, ook tijdens programma's, omdat continu informatie moet gezocht worden her en der op de harde schijf; kijk in je menu Start - Alle programma's - Bureau-accessoires - Systeemwerkset en kies eerst voor schijfopruiming. Vooral tijdelijke internetbestanden, resten van geïnstalleerde programma's en vooral de prullenbak moeten hier zeker aangevinkt worden. Klik OK.

- Maak het register schoon, heb je geen cleaner? Gebruik dan dit: Regcleaner. (http://www.ivanhoejupiler.be/showthread.php?t=2484)

- Traag opstarten kan ook te wijten zijn aan wàt er allemaal mee moet starten. Office bv hoeft niet persé ineens open te floepen, programma's voor muziek, in mijn geval ook messengers niet. Dit kan je instellen door in het startmenu - uitvoeren: msconfig te typen, enter en kijk in het tabblad opstarten welke programma's niet noodzakelijk zijn om het systeem te starten. Heb je Adobe? Ook een zwaar geval hoor, maar niet nodig om op te kunnen starten. Vink de onnodige zaken uit.

- Omdat je veranderingen hebt aangebracht, zal gevraagd worden je pc opnieuw op te starten. Natuurlijk! doen! en kijk of je al winst hebt.

-Nu weer terug naar hetzelfde menu in start: dus systeemwerkset en schijfdefragmentatie. Naargelang de grootte van je harde schijf én de versnippering erop kan dit een tijdje aanlopen. Let dus op dat je pc niet in slaapstand sukkelt ondertussen of hij moet helemaal opnieuw beginnen. Laat ook geen andere programma's draaien terwijl dit proces bezig is.

- Zijn er vorderingen? Of nog problemen? Dan is er mogelijk nog iets anders aan de hand, en is het tijd voor een Hijackthislogje.

Dieter001
3 October 2005, 11:42
ik zou al beginnen met een andere firewall te gebruiken dan symantec. Je ram zal denk ik zo'n 256 ddr zijn. Het minimaal vind ik toch 512. Dit kost niet zoveel om er een latje bij te plaatsen. Maar Als je dat zelf niet kan en ze moeten dat in de winkel doen zal je dat toch gauw 20€ meer kosten denk ik. Heb je al eens bootvis geprobeert? Heb je al eens gechekt op spyware enzo.

bjorn_knockaert
10 October 2005, 11:12
Bedankt voor de tips. Het is nu inderdaad al een aantal weken geleden dat ik de harde schijf gedefragmenteerd heb. Ik zal dat dan ook zo gauw mogelijk doen. Van mijn register verkies ik af te blijven: de vorige keer dat ik RegCleaner heb gebruikt, heb ik het register beschadigd, waardoor ik windows en alle andere software opnieuw heb moeten installeren.
Heb eens gecontroleerd via "deze computer" en "eigenschappen": blijkt dat de computer over 256Mb RAM beschikt. Heb ook gecontroleerd via msconfig wat er allemaal mee opstart. Ik had al eerder o.a. messenger uitgeschakeld. Wat Norton betreft: ben ik sowieso tevreden van (behalve dat het veel geheugen vraagt). Ik zal dan ook waarschijnlijk in de toekomst extra geheugen kopen. Ik weet echter niet zo goed waar ik allemaal moet op letten. Kan iemand in dit verband handige informatie geven? Alvast bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Björn Knockaert

Heezy
10 October 2005, 15:51
Als je nieuw geheugen wil kopen, dan moet je eens ff de juiste naam van je moederbord geven. Dan kunnen we kijken tot welke snelheid hij het geheugen ondersteunt.

jxjxw
10 October 2005, 18:28
volgens mij moet je eens
AutoRuns
Sysinternals - www.sysinternals.com (http://www.sysinternals.com) installeren
deze laat je alles zien wat opstart en al je sevices die draaien
je kunt ze er ook mee uitschakkelen zeker de moeite waard(het is freeware)
dan zou ik ook bootvis hier van de site halen en instaleren
er is ook een handleiding te vinden op deze site van bootvis
je ziet hier hebben ze alles

laat ook eens een regcleaner draaien en eens een spyware scan doen
als dat allemaal gedaan is moet je eens een schijfopruiming doen
en dan defragmenteren
ik ben er zeker van dat je pcke dan weer binnen de 2 min klaarstaat voor je

Clioke16V
13 October 2005, 22:28
1 > Na

Clioke16V
13 October 2005, 22:29
1 rloop van tijd

Heezy
13 October 2005, 23:46
Kijk hier (http://www.ivanhoejupiler.be/showthread.php?p=84216#post84216)ook eens ;-).

Snuifje
14 October 2005, 16:47
lees het topic onder Windows 2000/XP/Server 2003, Windows XP sneller opstarten. :) goed topic

bjorn_knockaert
6 November 2005, 22:22
Hallo,

neem me niet kwalijk dat ik nu pas opnieuw van mij laat horen: ik ben de laatste weken (erg) druk op zoek naar werk, vandaar mijn late antwoord. Het moederbord in mijn pc is volgens de verpakking van het merk ABIT, type IS7-V2. Ik heb ook al eens de website van Abit bezocht, maar ik geraak geen wijs uit de aangeboden informatie. Alle hulp is nog steeds welkom.

Met vriendelijke groeten,

Björn Knockaert