Volledige versie bekijken : Bellen via internet



Snoepy
10 October 2005, 18:52
Een interessant artikel van tekstenuitleg.net: Bellen via internet (http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/bellen_via_internet/1)

Prutser007
27 October 2005, 17:58
heeft U ervaring met het bellen via skype naar zeer afgelegen landen, bv China... Is er geen vertraging doordat de berichten via tal van servers moeten gaan voordat ze terecht zijn bij de bestemmeling?

Ché
27 October 2005, 19:00
Wanneer je skype installeert en gebruikt op je pc, stel je in feite een deel van je breedbandverbinding ter beschikking van andere gebruikers (= te vergelijken met peer-to-peer)

Clioke16V
28 October 2005, 01:25
Je zegt nu wel als bv. CHina maar dat is het enige land waarvoor je moet betalen dacht ik. ( is ergens gelezen in boekje )

Dont shoot me if i'm wrong.

J.W.
28 October 2005, 02:38
En voor de Telenetters: houdt uw upload maar goed in de gaten!!!!!!!!!!!!

rrnico
28 October 2005, 08:39
:)Ik bel bijna elke dag naar Manila, vroeger via Skype Out, nu via Jajah (is goedkoper, wel iets minder zuiver). Geen problemen met mijn Telenet-upload.

J.W.
28 October 2005, 17:47
:)Ik bel bijna elke dag naar Manila, vroeger via Skype Out, nu via Jajah (is goedkoper, wel iets minder zuiver). Geen problemen met mijn Telenet-upload.

De afstand doet er niet toe, wel de tijd!!!
Een half uur per dag zou(?) voldoende zijn om aan uw max upload te komen (na 30 dagen). Gelezen in een nieuwsgroep. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

rrnico
29 October 2005, 01:05
Nu dat geloof ik toch niet. Heb al dikwijls een half uur gebeld en nog nooit problemen gehad.

J.W.
29 October 2005, 01:11
Nu dat geloof ik toch niet. Heb al dikwijls een half uur gebeld en nog nooit problemen gehad.

Wel per dag hé, dat half uur, en dat 30 dagen na elkaar!!!!!!

rrnico
29 October 2005, 11:40
:)Doe ik normaal niet ... maar toch het is heel wat goedkoper dan via een vaste lijn (heb ik niet meer ....). Momenteel geen problemen met upload en hoop dat het zo blijft. Telenet zou toch eens moeten die limiten afschaffen. Voor de prijs die wij betalen mogen wij dt toch verwachten ........

Heezy
29 October 2005, 13:03
Het is idd zo dat er met Skype gebruik gemaakt wordt van Nodes en Supernodes, en dat je dus altijd wat up- en download hebt. Maar 1.5GB upload is wel enorm veel :-). Skype zelf geeft aan dat er een bandbreedte verbruik is van 3 - 16 KB/s. Lees (http://arxiv.org/ftp/cs/papers/0412/0412017.pdf) dit eens. Hieruit wordt vastgesteld dat de totale uplink en downlink bandbreedte gebruikt bij voice traffic 5 KB/s was.

Als we dit dan uitrekenen voor een half uur per dag op maandbasis:

30m x 60 = 1800 seconden --> 5KB/s geeft dus 9000KB op een half uur
--> 9000KB / 1024 = 8.8MB --> 8.8MB x 31 dagen ~ 273MB totaal bandbreedte verbruik op een maand.

Ok, er is wat discussie dat dit enkel het verbruik van de codec is, en dat je de transport overhead nog erbij moet rekenen.
Nemen we dan de hoogste limiet dat Skype weergeeft, dan komen we er nog niet, want 16KB/s geeft uiteindelijk voor elke dag een half uur te bellen op een maand ~ 872MB.
En gezien dat dit dus het totale verkeer is, hoef je je geen zorgen te maken over je upload limiet ;-).

Wayne
1 November 2005, 15:10
betreft die limieten.
Kortelings komt er een nieuw soort telemeter.
Ziehier een citaat van de tekst

Telenet liet ons enkele screenshots van de nieuwe Telemeter die momenteel getest wordt zien. De oplevering wordt in december verwacht. Enkele belangrijke inhoudelijke veranderingen voor de nieuwe meter staan al vast.

We sommen ze hier even op:

Wie over zijn limiet gaat, zal in de toekomst bij het surfen naar een waarschuwingspagina worden doorgestuurd (HTTP-redirect). Op die pagina zal het mogelijk zijn om te opteren voor het aankopen van extra volume, of voor het verder surfen op smalband.

De standaard optie voor klanten van 'low-end' producten wordt ingesteld op volume bijkopen, voor Expressnet-klanten op smalband. Verkeer dat op smalband gegenereerd wordt, wordt niet verder geteld of aangerekend.

PUB vraagt dat er in ieder geval de nodige duidelijke waarschuwingen worden ingebouwd, zodat klanten zeker niet zonder het te weten voor extra kosten staan.

Upstream en downstream worden gescheiden en kunnen ook afzonderlijk besteld worden - jammer genoeg niet tegen dezelfde prijs. De notie van 'het totaal volume waarvan upstream' zoals dit nu bestaat, verdwijnt.

Telenet kan onderscheid maken tussen bepaalde soorten trafiek, zodat er bijvoorbeeld een uitzondering kan gemaakt worden voor wie vermoedelijk per ongeluk op smalband kwam. Het systeem maakt het ook mogelijk om maatregelen te nemen tegen personen die besmet zijn met een virus, wat uiteraard een groot voordeel is. Daarnaast zal het mogelijk zijn om voor reeds betaalde diensten (zoals PCTV) het dataverbruik niet mee te laten tellen op de Telemeter.

Het visuele gedeelte van de meter ziet er overzichtelijker en vooral duidelijker uit. De verbruikte data wordt onderverdeeld in standaard, bijgekocht en gratis (bv. PCTV) verbruik. Zo kan men duidelijk zien wanneer wat verbruikt wordt.

Op de factuurdatum, wordt de meter op nul gezet.

Prutser007
2 November 2005, 21:32
Ik heb vandaag (2/11/05) de test gedaan en met een collega in China (shangai) en een gesprek gehad via de gratis versie van skype. Alles verliep goed, de kwaliteit was vergelijkbaar met een normaal telefoon gesprek. Er was geen vertraging. Zeker een bruikbaar alternatief voor een normale (dure) telefoon verbinding.

kurt0015
2 November 2005, 23:48
Dit is echt heel wat beter is de meter terug op 0 komt op het einde van de maand :)

vanavers
10 November 2005, 21:45
Het abonnement voor voicemail bij skype kost 17,25 euro per jaar.
Als men geen creditcard heeft kan men ook op een andere manier betalen voor dit abonnement

Mosquitos
26 November 2005, 20:24
Wel per dag hé, dat half uur, en dat 30 dagen na elkaar!!!!!!

Dat doe je met uw vast toestel nu ook wel niet he :)

Dan zal je nogal een rekening krijgen :crazy: