Volledige versie bekijken : router op router aansluiten



Wouter
13 October 2005, 20:26
mijn situatie:

ik zit op kot en heb een internet aansluiting op mijn kamer. of tis te zeggen: er komt een kabel toe op mijn kamer. (beneden staat de modem en router en naar iedere kamer is er een kabel gelegd. en het is telenet). nu kan ik daar 1 pc aansluiten met een keer. ik zou graag meerdere pc's aansluiten. zou dat lukken en hoe moet het gebeuren?

ik dacht om die kabel die toekomt aan te sluiten op een andere router en dan kan ik 4 pc's eraan hangen (router: d-link DI-604 http://www.dlink.com/products/?pid=62 ) ik heb het al efkes geprobeert maar dat lukt niet echt.

iemand suggesties of opmerkingen?

Ché
13 October 2005, 20:37
idd een router steken en dan kan je net zoveel pc's aansluiten met internet verbinding als er poorten zijn op je router. je snelheid zal msschn wel iets vertragen.

Wouter
13 October 2005, 20:50
Dat lukt precies niet.

kheb de indruk dat er nog problemen zijn. met de 1e router. als er een ander pc op aangesloten wordt, dan kan die niet op internet. (en met een macintosh lukt het ook niet)

Marshall
13 October 2005, 21:01
hub of switsh al geprobeert, router op router geeft problemen, je zou rechtsreeks van de modem moeten aftakken met jou router, maar daar hebben je colegas geen bootschap aan.

mvg Marshall. (*_*)

Ché
13 October 2005, 21:11
sorry wouter.heb niet goed nagedacht. een router deelt immers ip-adressen uit. die heeft een wan en lan zijde. weet nu niet goed of het volgende zal helpen. je krijgt op de wan-kant van de eerste router je ipadres van je provider . op de lan-kant werk je met het netwerk 192.168.0.*. je installeert een tweede router die aan de wan-kant een ipadres heeft 192.168.0.** en aan de lan-kant 10.10.0.* maar hier ben ikabsoluut niet zeker van.
(doe msschn best eens een pm naar heezy.)

Wouter
13 October 2005, 21:22
dus als ik het goed versta, krijgt de tweede router ook een ip toegekend van de eerste router.

dus is ip lan kant van de 1e router = ip wan kant van de 2e router?

en dan stel ik voor de lan kant van mijn 2e router een ander iprange in de trant van 10.10.0.x



kzal het zo eens proberen é

Wouter
13 October 2005, 22:01
en een hub of een switch? wat doet dat juist? is dat een mogelijkheid?

ik heb eigenlijk nog een bijkomende vereiste dan deze ik al vermeld had (meer aansluitingen op mijn kamer). ik zou dit 'toestel' (laten we het zo noemen) ook graag kunnen meenemen en als ik op iemand anders kot ga, met ook maar 1 internetaansluiting, dan steek ik mijn 'toestel' ertussen en kunnen we met meer erop.

Wouter
13 October 2005, 22:55
probleem opgelost!!!

had dus iets te maken met het mac-adres van mijn pc en router. blijkbaar staat mijn mac adres in de 1e router opgeslagen voor deze verbinding. ik heb dus mijn mac-adres aan de 2e router gegeven en ik had van de eerste keer netwerk.

nu enkel nog testen met andere pc's en op andere plaatsen :-)

ik hoop dat het lukt. anders hoor je nog wel van me.
als iemand nog tips of zo weet, laat het weten.

bedankt voor iedereen die me geholpen heeft

Heezy
13 October 2005, 23:08
Lap, ben weer te laat. Het is zoals gezegd idd beter van een switch te nemen achter een router. De reden waarom het niet lukte is idd omdat een router ip-adressen uitdeelt. Dus je moet eerst de DHCP server uitschakelen van de router. Maar een router waar de DHCP server is uitgeschakeld is gewoonweg een switch. En een switch is veel goedkoper ;-).

Neem geen hub. Een hub verdeelt de bandbreedte door de pakketjes naar alle poorten te sturen waardoor er collisions ontstaan, wat resulteert in mindere snelheid. Een switch is intelligenter en stuurt ineens de datapakketen naar de juiste poort ;-).

Marshall
14 October 2005, 07:26
Neem geen hub. Een hub verdeelt de bandbreedte door de pakketjes naar alle poorten te sturen waardoor er collisions ontstaan, wat resulteert in mindere snelheid. Een switch is intelligenter en stuurt ineens de datapakketen naar de juiste poort ;-).(copie)

Da weet ik nu ook weeral,vroeger werd er nogal veel 'n hub genomen,daardoor dat ik dit ook aan bracht samen met 'n switch.