Volledige versie bekijken : telefoonkosten excel



Dirkske1
20 October 2005, 10:15
Iemand enig idee hoe aan de hand van datum en uur excel automatisch kan doen bepalen of een gesprek gevoerd is in een daluur of in een piekuur?

Alvast bedankt(cr)

J.W.
20 October 2005, 10:24
Iemand enig idee hoe aan de hand van datum en uur excel automatisch kan doen bepalen of een gesprek gevoerd is in een daluur of in een piekuur?

Alvast bedankt(cr)

Met "Voorwaardelijke Opmaak".

wasbeertje
20 October 2005, 11:53
met voorwaardelijke opmaak, krijgt je cel een bepaalde kleur/lettertype/grootte (opmaak)

met de als functie kan je in een afzonderlijke kolom te zien krijgen "daluren" of "piekuren" als je er achteraf dan bewerkingen mee wil doen is dat mss wel handiger.

groetjes

wasbeertje

Mimosa
20 October 2005, 13:30
Iemand enig idee hoe aan de hand van datum en uur excel automatisch kan doen bepalen of een gesprek gevoerd is in een daluur of in een piekuur?

Alvast bedankt(cr)
Dan moet Excel ook weten vanaf wanneer het piekuur of daluur is. En je kunt dan werken met een formule
Vb: Als het uur gelijk is aan van x-x: dan moet je "Piek" zetten en als uur gelijk is aan X-X dan moet je "Dal" zetten. Het woordje "Piek" en "Dal" moet wel ergens in een celletje in je tabel (excelblad) staan en in je formule moet je die celletjes waar die woorden staan vastzetten met F4.
Je zal misschien ook de tekens < en > moeten gebruiken in je formule om de tijdspanne volledigheidshalve aan te geven.

Als ik tijd heb, zal ik er eens over nadenken.
Ik heb vb een formule gemaakt die ik in een database gebruik:
EERST in Kolom Q cel 8 MA typen
=ALS(I2="MID DO";"";ALS(J2="KL";"";ALS(K2="AD";"";$Q$8)))
Deze formule zegt: als in kolom I cel 2 MID DO staat, gebeurt in de eindkolom niks, idem met J en idem met K. Maar met andere gegevens zoals je ziet EN in het andere geval moet hij zetten: MA. Dat staat in kolom Q cel 8 en dat dollarteken zegt dat dat vast staat. En zo kan ik de formule naar beneden slepen om de database op punt te hebben.
Iets gelijkaardigs kun je doen met je piek en daluren denk ik. Alleen is de formule iets anders. ;) Ik denk er nog over na jij ook?
Geef eens de piek en daluren aub!

Baloeke
20 October 2005, 20:23
Met een formule is dit te moeilijk denk ik
Zoals de bovenstaande gemeld hebben denk ik ook aan een voorwaardelijke opmaak

Kijk eens naar de schermprint die ik gemaakt heb dit is maar als een voorbeeld he

http://img462.imageshack.us/img462/996/voorwaardelijkeopmaak9iu.jpg

spruit
20 October 2005, 20:57
Iemand enig idee hoe aan de hand van datum en uur excel automatisch kan doen bepalen of een gesprek gevoerd is in een daluur of in een piekuur?

Alvast bedankt(cr)

vragen aan je operator om een detailijst door te sturen per mail, dan kan je alle kanten uit...

Baloeke
20 October 2005, 22:35
Ik heb nog wat liggen spelen met Excel
Stel dat je goedkoper belt (daluren) tussen 19:00 's avonds tot 8:00 's morgens
voor dan in de voorwaardelijke opmaak volgende tabel in

http://img456.imageshack.us/img456/7585/voorwaardelijkeopmaak23nx.jpg

Als je ander uren zou hebben (van je telefoon maatschappij) moet je deze natuurlijk aanpassen. Wel goed kijken in mijn voorbeeld :
Voorwaarde 1 is : NIET TUSSEN
Voorwaarde 2 is TUSSEN

Dirkske1
21 October 2005, 09:10
alvast bedankt voor de reactie's.
het piekuur gaat in om 08u00. en het daluur start om 19u00.
Maar dan heb je ook nog het feit dat in het weekend heel de dag daluur is!
Bij Belgacom kan je een excel-file aanvragen met alle gegevens van de connectie's.
Groeten Dirkske 1

Dirkske1
21 October 2005, 09:12
kan je

Dirkske1
21 October 2005, 09:12
Kan je dan na

Dirkske1
21 October 2005, 09:19
het bepalen van een piek en dal connectie heb ik nodig om dan de kosten te bereken. Om zo de verschillende maatschappijen met elkaar te vergelijken, alsook de belformule's. Ik denk met een gekleurde cel dat je van daaruit niet kan werken.

Mimosa
21 October 2005, 09:55
Ik heb al een beetje zitten zoeken naar een formule, maar het wordt nog ingewikkelder zo te zien ;-( Ik zoek verder... Jij ook? :p
Tot nogtoe heb ik niks gevonden. Ergens zit steeds een fout in mijn formule :cry:

Dirkske1
21 October 2005, 10:00
Met de functie WEEKDAG kan je een nummer toekennen aan de datum.
BV; maandag =1 (in aparte kolom aan te duiden)
zo kan ik de daluren van het weekend al selecteren

Mimosa
21 October 2005, 10:51
Met de functie WEEKDAG kan je een nummer toekennen aan de datum.
BV; maandag =1 (in aparte kolom aan te duiden)
zo kan ik de daluren van het weekend al selecteren
Is het dringend? Ik zal nog verder zoeken en navraag doen.
Ik heb al geprobeerd met ALS en met ALS(EN... Maar ik heb nog niks bruikbaars gevonden :cry:
Je zou ergens een combinatie moeten vinden...

Baloeke
21 October 2005, 15:10
alvast bedankt voor de reactie's.
het piekuur gaat in om 08u00. en het daluur start om 19u00.
Maar dan heb je ook nog het feit dat in het weekend heel de dag daluur is!
Bij Belgacom kan je een excel-file aanvragen met alle gegevens van de connectie's.
Groeten Dirkske 1

Ik zal nog eens wat verder spelen in excel je hoort nog van mij. Had er eigenlijk niet aan gedacht voor het weekend. Ook feestdagen zou ik moeten kunnen verwerken (want dat is ook weekend). Sorry he Dirske1 komt wel in orde, ik zoek wel verder

Mimosa
21 October 2005, 15:13
Ik zal nog eens wat verder spelen in excel je hoort nog van mij. Had er eigenlijk niet aan gedacht voor het weekend. Ook feestdagen zou ik moeten kunnen verwerken (want dat is ook weekend). Sorry he Dirske1 komt wel in orde, ik zoek wel verder
Doe dat maar baloeke ;) ik zoek ook verder mee! Inderdaad, feestdagen horen er ook bij :cry: amai mijne frak... Het wordt een beetje veel aan voorwaarden waarmee moet rekening gehouden worden :-(

J.W.
21 October 2005, 18:54
Doe dat maar baloeke ;) ik zoek ook verder mee! Inderdaad, feestdagen horen er ook bij :cry: amai mijne frak... Het wordt een beetje veel aan voorwaarden waarmee moet rekening gehouden worden :-(

En die feestdagen vallen elk jaar niet op dezelfde dag, (weekdag of weekenddag) of zelfs niet altijd op dezelfde datum.:) :)
Nog veel plezier aan de personen die zich hier willen mee bezig houden. :D

Baloeke
21 October 2005, 19:39
@ Dirkske1 heb je een pm gestuurd

Mimosa
21 October 2005, 19:59
@ Dirkske1 heb je een pm gestuurd
Als het in orde is, laat je 't me weten aub? Dan weet ik dat ik niet verder moet zoeken! Thx!

Baloeke
21 October 2005, 20:06
Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte van hoe je dit aanpakt

Mimosa
21 October 2005, 20:19
Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte van hoe je dit aanpakt
Prima! Dat horen we graag :p Ik leer ook graag bij en mijn hersentjes doen al pijn van al dat denkwerk :p

Mimosa
25 October 2005, 08:59
Ik heb even mijn oor te luisteren gelegd bij 2 mensen die curus Excel geven aan studenten en volwassenen. Want eerlijk gezegd: ik zou het met mijn basisopleiding Excel niet gevonden hebben :verlegen: Maar het is niet verboden denk ik om verder hulp te vragen!
Die ene heeft reeds geantwoord en een oplossing gegeven. De bijlage in mijn mail is een Excelbestand en blijkbaar kunnen we dat hier niet plaatsen!
Geef me desnoods een geldig e-mailadres via pm dan kan ik het mailen!
De formules in kolommen C en D moeten wel nog meer naar onder gesleept worden via de vulgreep. Nu zijn ze tot rij 20 gedaan.
Kolom I kun je eventueel aanvullen met feestdagen voor 2006.
Ik heb ook de uitleg gewoon laten staan en er de uitleg bij gekopieerd en geplakt die in de mail zelf stond.

Baloeke
25 October 2005, 09:50
Bedankt Mimosa heb de feestdagen al kunnen vinden tot 2019 maar ben nog niet verder geraakt. Te weinig tijd voor het ogenblik.
@ Dirkske1 nog even geduld ik werk wel verder aan je probleem

Mimosa
25 October 2005, 16:26
Bedankt Mimosa heb de feestdagen al kunnen vinden tot 2019 maar ben nog niet verder geraakt. Te weinig tijd voor het ogenblik.
@ Dirkske1 nog even geduld ik werk wel verder aan je probleem
Mail met bestandje van de leerkracht is onderweg, baloeke. Het was wel niet zo'n simpele formule (eigenlijk combinatie van formules heb ik gezien)
Allez dirkske1 je mag nog in blijde verwachting verder uitkijken ;)
Ik probeer hier het bestandje erbij te krijgen voor al wie wil ;)
en zo te zien gelukt! Thx jelle!!!

Mimosa
25 October 2005, 19:11
Baloeke heeft laten weten per mail dat hij met dit bovenstaande bestandje (piekdal) wel wat kan doen om alles tot 1 geheel samen te voegen.
Het bestandje van onze leerkracht kan voor iedereen van pas komen, die dit ook wil voor zichzelf maken.

diedie
26 October 2005, 09:42
Mimosa en Baloeke

(y) leuk om te zien dat jullie zo'n effort willen doen, het is met zulke dingen dat we iets bijleren (het moet u natuurlijk wel interesseren!!)
mvg,

Mimosa
26 October 2005, 09:52
Mimosa en Baloeke

(y) leuk om te zien dat jullie zo'n effort willen doen, het is met zulke dingen dat we iets bijleren (het moet u natuurlijk wel interesseren!!)
mvg,
Dank je ! Leuk om die code te gebruiken! ik zal dat proberen onthouden i.p.v te werken met @ en de naam naar wie ik berichtje laat ;)
Ik heb hier dus ook bijgleerd
diedie

Baloeke
26 October 2005, 14:25
Mimosa en Baloeke

(y) leuk om te zien dat jullie zo'n effort willen doen, het is met zulke dingen dat we iets bijleren (het moet u natuurlijk wel interesseren!!)
mvg,

Soms is het handig om met een paar leden te zoeken naar een oplossing.

Mimosa
26 October 2005, 17:25
Soms is het handig om met een paar leden te zoeken naar een oplossing.
Samen sterk ;) he, baloeke? ;) En niet alleen voor het zoeken naar oplossingen! ;)

Baloeke
26 October 2005, 17:30
Samen sterk ;) he, baloeke? ;) En niet alleen voor het zoeken naar oplossingen! ;)

Zoals de slogan van de drie Musketiers zeker he. Een voor allen en allen allen voor een :p

Dirkske1
27 October 2005, 11:06
(y) Bedankt voor het naarstig zoeken. Had ook al gedacht aan een databese met feestdagen, maar mijn excel-kunde reikte niet zover. Nog eens bedankt aan allen die hebben willen meewerken(y) (y) (y) :) rulez

Baloeke
27 October 2005, 11:19
Nog een paar uurtjes en ben klaar dus nog even geduld Dirkske1.

Als ik er mee klaar ben zal ik de file hier ook posten, maar zal er wel een paar gegevens uithalen, zodat de leden ook het resultaat kunnen zien.

Geloof mij Dirkse1 ik maak GEEN misbruik van je gegevens

Baloeke
15 November 2005, 19:54
Bedankt voor het wachten dirske1 en andere leden
Na veel zoek werk (formules, beveiliging en dergelijke) ben ik er denkelijk in geslaagd om het werk klaar te krijgen.
Ik ga nu nog een (laatste) controle doen en morgen zal ik de oplossing hier melden.
Voor Dirkske1, jij mag morgen een mail verwachten met wat uitleg.

Dirkske1
16 November 2005, 10:32
Bedankt voor het wachten dirske1 en andere leden
Na veel zoek werk (formules, beveiliging en dergelijke) ben ik er denkelijk in geslaagd om het werk klaar te krijgen.
Ik ga nu nog een (laatste) controle doen en morgen zal ik de oplossing hier melden.
Voor Dirkske1, jij mag morgen een mail verwachten met wat uitleg.

Ok bedankt. zal ernaar uitkijken!:wtf:

Mimosa
16 November 2005, 12:59
Ok bedankt. zal ernaar uitkijken!:wtf:
Niet vergeten dat baloeke hulp gekregen heeft ook hé! :p ;) :verlegen: En van wie dan nog wel :p (voor en achter de schermen!)

Baloeke
16 November 2005, 13:48
Dirkske1, je mail is verzonden.

Deze avond plaats ik hier de oplossing. Moet er een paar dingen van verwijderen om de 'privacy' niet te schenden.

En ja ik heb van Mimosa hulp ontvangen waarvoor mijn dank

Mimosa
16 November 2005, 17:21
Dirkske1, je mail is verzonden.

Deze avond plaats ik hier de oplossing. Moet er een paar dingen van verwijderen om de 'privacy' niet te schenden.

En ja ik heb van Mimosa hulp ontvangen waarvoor mijn dank
Sorry he baloeke, maar soms kan ik het (plagen) ;) niet laten :verlegen: Maar je kent me he ;) :p
Ere wie ere toekomt: jij hebt er veel tijd en werk ingestoken. Ik gaf je maar de aanzet ;)

diedie
16 November 2005, 18:08
Baloeke en Mimosa Zoals de slogan van de drie Musketiers zeker he. Een voor allen en allen allen voor een
jammer dat de derde musketier nog ontbreekt;) maar allé het was een goed duo die er achter zat (y)
Ben benieuwd!!!
mvg,

Mimosa
16 November 2005, 18:17
jammer dat de derde musketier nog ontbreekt;) maar allé het was een goed duo die er achter zat (y)
Ben benieuwd!!!
mvg,

...een goed duo die er achter zat --> als je dat maar weet ;) :p ;lol

Baloeke
16 November 2005, 18:42
jammer dat de derde musketier nog ontbreekt;) maar allé het was een goed duo die er achter zat (y)
Ben benieuwd!!!
mvg,

Al is de afstand tussen onze wooplaats groot toch staan we dicht bij elkaar.

geheimfeest
16 November 2005, 23:12
Binnen Excel wordt een datum en uur als een numerieke waarde opgeslagen.
Eerste formule die je nodig hebt is: =WEEKDAG(C3;2), waarin de cel verwijst naar jouw datumveld en het getal "2" staat voor de norm waarin maandag = dag1 en zondag=dag7.
Hiermee kan je reeds bepalen of een dag al dan niet in een weekend valt.
Formule kan dan zijn: =ALS(WEEKDAG(celx;2)>4,"DAL","PIEK")
Deze formule betekent: Indien de weekdag groter is dan 4 (=vrijdag), geef dan de waarde "DAL", indien niet, de waarde "PIEK"
Om nu het uur in de formule te brengen, dien je te 'nesten', dwz verschillende formules in 1 grote formule inbrengen.
Laat ons eerst de formule voor het uur bepalen:
Excel kan enkel rekenen met de numerieke waarden van een tijd. Voor 08:00 is dit 0,333333333333333. Je kan Excel deze waarde bepalen met volgende formule: =WAARDE(cel met 08:00 erin)
Nu heb je de numerieke waarde van het uur dus kan je de ALS functie opbouwen:
=ALS(EN(cel<WAARDE(cel met 08:00 erin),cel>WAARDE(cel met 18:00 erin)),"DAL","PIEK")
Met het woord 'cel' bedoel ik de te beoordelen cel.

De totale geneste formule kan dan zijn:
=ALS(WEEKDAG(celmetdag;2)>4,"DAL",ALS(EN(celmetuur<WAARDE(cel met 08:00 erin),celmetuur>WAARDE(cel met 18:00 erin)),"DAL","PIEK"))

Deze formule voor alle weekenddagen de waarde "DAL" moeten weergeven. Voor de weekdagen, zal hij enkel de waarde "DAL" weergeven indien het tijdstip voor 08:00 is of na 19:00.

Mvg,
G.F.

Baloeke
17 November 2005, 00:23
Toffe uitleg geheimfeest, maar wat doe je met de feestdagen? Lees maar eens vanaf topic 16

Probleem bij het plaatsen van de file hier. Heb deze gemeld in topic http://www.ivanhoejupiler.be/showthread.php?t=20106
Dus even wachten voor je het hier te zien krijgt.

Mimosa
17 November 2005, 09:37
Toffe uitleg geheimfeest, maar wat doe je met de feestdagen? Lees maar eens vanaf topic 16

Probleem bij het plaatsen van de file hier. Heb deze gemeld in topic http://www.ivanhoejupiler.be/showthread.php?t=20106
Dus even wachten voor je het hier te zien krijgt.
@geheimfeest: In post nr 24 zit een bijlage in excel met de formules die nodig zijn! Neem daar maar eens een kijkje ;) Baloeke heeft van deze formules gebruik gemaakt om het bestand van dirkske1 aan te vullen en aan te passen.

Dirkske1
17 November 2005, 10:51
Lees topic 31 eens. Nog eens bedankt aan allen die hieraan meegewerkt hebben. Ziet er heel goed uit.rulez (y) (y) (y)

mvg Dirkske1;)

Mimosa
17 November 2005, 11:13
Lees topic 31 eens. Nog eens bedankt aan allen die hieraan meegewerkt hebben. Ziet er heel goed uit.rulez (y) (y) (y)

mvg Dirkske1;)
Jij hebt het volledige resultaat nu wel al gezien in je mailbox (via baloeke) maar wij leven nog in blijde verwachting ;)
Voor de rest: Graag gedaan hoor ;) We zijn hier om elkaar te helpen waar dat kan ;)

Baloeke
17 November 2005, 13:11
Lees topic 31 eens. Nog eens bedankt aan allen die hieraan meegewerkt hebben. Ziet er heel goed uit.rulez (y) (y) (y)

mvg Dirkske1;)

Dat doed mij goed met deze vermelding. Ben blij dat je teverdeden bent.

@ mimosa - Het komt wel hoor dat je het te zien krijgt. Helaas nog geen antwoord ontvangen uit topic 42.

Baloeke
17 November 2005, 16:52
Joepie, het is gelukt om hier de oplossing te plaatsen. Heb deze wel een beetje ingekort. (rijen verwijderd)
Zie hier ook de uitleg die ik naar dirske1 heb doorgestuurd


Ik heb een paar tabbladen bij aangemaakt (met een kleurtje)

In het groene tabblad (Telefoonkosten) kan je enkel in rijen A tot E je gegevens invullen, rij F is met een formule en deze heb ik met een paswoord beveiligd.<O:p</O:p <LI class=MsoNormal style="COLOR: navy; mso-list: l0 level1 lfo1">Het rode tabblad (Formules) is volledig met paswoord beveiligd en je kan daar niks in veranderen, je kan wel de formules, die ik geplaatst heb, bekijken.
Feestdagen staan daar ook in vermeld. Deze lopen vanaf 15/08/2005 tot 25/12/2019. Dus deze kan even voort.<O:p</O:p <LI class=MsoNormal style="COLOR: navy; mso-list: l0 level1 lfo1">In telefoonkosten en formules is plaats gemaakt voor 1000 (nu176) ingevingen. Daarom punt 4<O:p</O:p <LI class=MsoNormal style="COLOR: navy; mso-list: l0 level1 lfo1">In het zeegroene tabblad (oude gesprekken) kan je eventueel je oudere gesprekken opslaan. Deze is identiek aan tabblad telefoonkosten. Met het verschil dat daar niks beveiligd is. Enkel een formule in rij F. De formule heb ik ook vermeld in cel G1. Deze kan je gewoon naar onder kopiëren (van telefoonkosten cel A3 tot E???.<O:p</O:p
Ook je bestaande gegevens, die jij mij hebt doorgestuurd, staan nog in het tabblad originele telefoonkosten. Je kan die eventueel verwijderen, door deze te selecteren en delete te doen. <O:p</O:p(Dit tabblad heb ik al verwijderd)<O:p</O:p
De reden waarom ik beveiligd heb is om de reden dat je niet per toeval formules gaat verwijderen.
Ook heb ik opgeroepen nummers verwijderd als ook type, dit om je privacy van Dirskse 1 niet te schenden.


<O:p</O:p

Mimosa
17 November 2005, 18:41
Een hele boterham die ik thuis op mijn gemakske nog eens zal bekijken ;)


Joepie, het is gelukt om hier de oplossing te plaatsen. Heb deze wel een beetje ingekort. (rijen verwijderd)
Zie hier ook de uitleg die ik naar dirske1 heb doorgestuurd


Ik heb een paar tabbladen bij aangemaakt (met een kleurtje)

In het groene tabblad (Telefoonkosten) kan je enkel in rijen A tot E je gegevens invullen, rij F is met een formule en deze heb ik met een paswoord beveiligd.<O:p</O:p <LI class=MsoNormal style="COLOR: navy; mso-list: l0 level1 lfo1">Het rode tabblad (Formules) is volledig met paswoord beveiligd en je kan daar niks in veranderen, je kan wel de formules, die ik geplaatst heb, bekijken.
Feestdagen staan daar ook in vermeld. Deze lopen vanaf 15/08/2005 tot 25/12/2019. Dus deze kan even voort.<O:p</O:p <LI class=MsoNormal style="COLOR: navy; mso-list: l0 level1 lfo1">In telefoonkosten en formules is plaats gemaakt voor 1000 (nu176) ingevingen. Daarom punt 4<O:p</O:p <LI class=MsoNormal style="COLOR: navy; mso-list: l0 level1 lfo1">In het zeegroene tabblad (oude gesprekken) kan je eventueel je oudere gesprekken opslaan. Deze is identiek aan tabblad telefoonkosten. Met het verschil dat daar niks beveiligd is. Enkel een formule in rij F. De formule heb ik ook vermeld in cel G1. Deze kan je gewoon naar onder kopiëren (van telefoonkosten cel A3 tot E???.<O:p</O:p
Ook je bestaande gegevens, die jij mij hebt doorgestuurd, staan nog in het tabblad originele telefoonkosten. Je kan die eventueel verwijderen, door deze te selecteren en delete te doen. <O:p</O:p(Dit tabblad heb ik al verwijderd)<O:p</O:p
De reden waarom ik beveiligd heb is om de reden dat je niet per toeval formules gaat verwijderen.
Ook heb ik opgeroepen nummers verwijderd als ook type, dit om je privacy van Dirskse 1 niet te schenden.


<O:p</O:p

Mimosa
18 November 2005, 19:08
Heb die "boterham" zitten bekijken. Amaai, baloeke, da's 't een en 't ander zeg! Je hebt er serieus je werk van gemaakt!

Baloeke
18 November 2005, 20:25
Ja dat was niet simpel, heb er werk aan gehad. Maar dank zij jou hulp, Mimosa, was het iets simpeler om de vraag, van dirske1, te beantwoorden.
Met deze wil ik je nogmaals bedanken Mimosa.

geheimfeest
18 November 2005, 22:39
Hallo Baloeke,

Mooie oplossing.
Wat misschien de oplossing nog kan verfijnen is met de combinatie van de functies VERT.ZOEKEN en ISFOUT.
Met de functie VERT.ZOEKEN kan je de te valideren datum opzoeken in je lijst met feestdagen. Indien die er niet inwezig is, zal er een foutmelding komen. Als je op die foutmelding de functie ISWAAR loslaat, dan krijg je de waarde "WAAR" die je in je ALS vergelijkingen kunt gebruiken.

De totale formule kan er dan als volgt uitzien

=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(celmetdag;$lijstmetfeestda gen$;1;WAAR))=WAAR;"DAL";ALS(WEEKDAG(celmetdag;2)>4;"DAL";ALS(EN(celmetuurWAARDE(cel met 18:00 erin));"DAL";"PIEK"))

Binnen VERT.ZOEKEN dien je de lijst met feestdagen vast te zetten met F4 zodat die niet verloopt als je de formule naar beneden trekt.

Op deze manier, heb je niet de aparte tussentabel met formules nodig. Enkel je lijst met feestdagen.

Als ik zou weten hoe ik in dit bericht een excel file kan mee opslaan, dan kan ik je tonen hoe de formule werkt. (Ben heel groen op deze site ;-)

Bedankt voor de file, heb die goed bestudeerd en heb tot mijn groot plezier hierin ook gevonden hoe je met 'voorwaardelijke opmaak' een hele rij of kolom kan bewerken. Dacht steeds dat dit enkel op 1 cel kon en heb me hier in het verleden meermaals suf op gezocht.

Mvg,
G.F.

Mimosa
18 November 2005, 22:43
@geheimfeest: Als je een post plaatst dan kijk je onderaan bij Beheer/Bijlagen en daar kan je via bladeren het bestand uploaden ;)

geheimfeest
18 November 2005, 22:56
Bedankt Mimosa, hierbij de file.

Mvg,
G.F.

Baloeke
18 November 2005, 23:01
@geheimfeest: bedankt voor de tip, die kan ik misschien de volgende keer eens toepassen. De functie van VERT.ZOEKEN weet dat die bestaat, is eenvoudiger, maar kom er niet mee overeen. Kijk maar eens in mijn tabblad formules, daar heb ik 7 rijen moeten toevoegen om de feestdagen te kunnen defineren.

Je hebt de oplossing afgehaald, je kan de aanpassingen, met wat jij vertelt, eens doen zodat ik en misschien andere leden die ook eens kunnen bestuderen.

Volg de tip die Mimosa heeft gegeven om een bijlage te posten. Moest het niet lukken kan je mij of Mimosa een PM sturen en wij zullen je dan wel verder helpen.

Ik kijk er naar uit.

Baloeke
18 November 2005, 23:13
Thx geheimfeest voor de oplossing die je hebt gegeven. Heb de file als eens bekeken, jij had die geplaatst toen ik hier aan het lezen en schrijven was.
Als ik eerlijk mag zijn de functie ISFOUT ken ik niet.
Ik denk dat, moest ik een probleem hebben met excel, nu weet waar ik nog terecht kan.

geheimfeest
18 November 2005, 23:15
Hallo Baloeke,

Zie bericht 53, heb de formule in jouw file toegepast. Wel alles op 1 sheet geplaatst.
De formules VERT.ZOEKEN of HOR.ZOEKEN bestaan uit 4 delen:
1) de waarde die je wil valideren
2) de tabel waarin je die wil opzoeken. Let op de waarde die je wil opzoeken moet steeds in de eerste kolom staan van de tabel die je definieert
3) de kolom waarin de waarde staat die je wilt tonen te tellen vanaf de eerste kolom die je als opzoektabel geselecteerd heb
4) De waarde "WAAR", die zegt de formule dat de waarde die j eopzoekt exact gelijk moet zijn met een waarde in je opzoektabel. Indien je "ONWAAR" gebruikt, geeft hij de waarde die er het dichtst bijligt (heb dit nog nooit gebruikt en weet ook niet waarvoor dit handig kan zijn)

Eénmaal alles ingegeven zal de formule je de waarde in de gespecifieerde kolom weergeven. In ons voorbeeld heb ik kolom 1 gedefinieerd omdat ik enkel geïnteresserd was in de eventuele foutmelding die verschijnt als je waarde niet gevonden wordt.

Hoop dat dit je wat helpt.

Mvg,
G.F.

Baloeke
18 November 2005, 23:34
Bedankt geheimfeest voor de melding, ik denk, moest ik nog eens een probleem hebben met Excel, waar ik terecht kan.
Zal de formule eens grondig bestuderen en ook eens proberen toe te passen in een andere file.

Mimosa
19 November 2005, 11:57
Idem dito voor mij denk ik ;) als ik eens veeeeeel tijd heb za&l ik die boterham ook eens bestuderen en opeten ;) Thx voor de hulp en tip geheimfeest ;)