Volledige versie bekijken : abnormaal hoge temperaturen.



Ché
29 October 2005, 17:13
Sedert enkele dagen loopt de temperatuur in mijn case op tot zeer hoge (kritieke?)waarden. Ik dacht eerst dat de waarden die Everest (Home editie) opgaf foutief waren, maar een controle in de bios bevestigde ze.

De 1ste waarde is met de case open , bij de 2de is ze gesloten.

MB: 42° 47
Cpu: 76 89 :crazy: (was vroeger rond de 50 à 60°)
Aux: 53 29 à 81
HD: 30 32

Nochtans is mijn case in aluminium (= betere warmteafgifte), is ze stofvrij, werken alle fans normaal en is er een correcte airflow. De lucht wordt onderaan de voorzijde door 2 fans aangezogen en wordt langs de achterzijde bovenaan uitgeblazen. Ook de kabels binnenin zitten niet in de weg zodat de luchtstroom er op geen enkele manier belemmerd wordt. Ik heb alle fans gecontroleerd op hun werking (ook die van de grafische kaart) en alles is volgens mij in orde. De pc staat ook niet naast een warmtebron die dit kan veroorzaken. Zal zo snel mogelijk nog extra fans installeren, maar elke suggestie is welkom.
Misschien best beginnen met de fan van de cpu eens te vervangen? het is namelijk de bedoeling niet dat mijn pc als extra verwarming in huis gebruikt wordt. :D

pinkiller300
29 October 2005, 17:35
heb je ook al de voltages na gekeken? als de cpu fan normaal werkt moet de cpu of continu op 100% aan het werken zijn of iets mis zijn zoals voltage d8 ik zo?!

Heezy
29 October 2005, 17:52
En komt het zo ineens? Geen overvloedig stof in de heatsink?

En hoeveel outtakes heb je? Want je hebt meer outtakes nodig dan intakes hé, anders gaat het nog niet veel helpen.

Ché
29 October 2005, 18:09
Wordt regelmatig gekuist (=ontstoft). Zal enkele extra outtakes bijsteken. Hou jullie op de hoogte. Alvast bedankt.

g_man
29 October 2005, 21:32
Kan misschien wel allemaal met hetzelfde te maken hebben, de temp van je CPU. 89° is wel echt veel, misschien wel té veel. Kijk eens na of je koelpasta niet aan vervanging toe is, mischien dat de koelblok niet meer 100% juist op de socket zit (door een schok of zo). Mss dat de fan ook niet meer aan 100% werkt. Ddeze extra warmte wordt door de andere komponenten ook opgenomen. Vandaar wsl de hoge temps van je mobo, HDD, ed...

Heezy
29 October 2005, 21:44
Ja idd, en check ook eens of de fan in je voeding nog werkt. Was bij mijn broer namelijk ook ineens van die ultra hoge temps, en bleek dus dat de voedingfan kapot was.

compuchrisje
30 October 2005, 01:57
En als je klaar bent met checken, en 't is nog nie in orde, check dan de prijzen van een nieuwe cpu...:crazy: :crazy: :crazy:
What the hell betekenen intakes en outtakes? Het aantal keren dat je de pc open en dichtgeschroefd hebt?

Heezy
30 October 2005, 03:19
Intake en outtake fans. Intakes blazen lucht binnen, outtakes uit ;-).

compuchrisje
30 October 2005, 09:20
Aaaaah!!!!! luchtgaten!!! :close :close waarom zeg je dat dan niet! :p

vanic
30 October 2005, 14:34
ja wat zou in en out kunnen betekenen...
;)

Ché
30 October 2005, 19:51
Heb het boeltje andermaal opengegooid, gecontroleerd. Alle fans werken dus en nergens geen stofje te bespeuren. Kan de cpu niet checken want die zit muurvast, ik krijg hem en de koeler niet los. Ondertussen is de temp gestegen tot 98 à 99°. Denk dat ik hem eens binnendoe om de cpu en de koelpasta te laten nazien, want zo gebruik ik hem niet meer verder.

g_man
30 October 2005, 21:32
98°...nog gene rook eruit gekomen???:wtf: (crash)

pinkiller300
30 October 2005, 22:03
wow, en nog steeds werken? goede mobo/cpu denk ik

Ché
4 November 2005, 17:56
De temperatuur is uiteindelijk opgelopen tot 100°. Alle koelpasta was weg en het koelelement zat los van de cpu. ;)Is nu terug van de hersteldienst en draait weer aan normale temperatuur. Bedankt aan iedereen die reageerde.