Volledige versie bekijken : 1*512 beter dan2*256 MB ?



wavemaster
19 May 2005, 22:00
hallo,

ik wil mijn PC van extra RAM voorzien. nu steekt er 2 maal 256 MB in, en heb nog 2 slots vrij.
maakt het verschil uit in prestatie of ik nu 2* 256 bijsteek, of 1 * 512 ?
heeft hypertreading hier iets mee te maken of niet ?
wie weet hier meer van ?

greetz,

wavemaster

Pilote
19 May 2005, 22:31
neen het zal geen verschil maken of je 1 x 512 mb of 2x 256 mb .

Ché
20 May 2005, 08:47
als je nu 1*512Mb bijsteekt, heb je nog altijd een slot vrij.

Ché

Heezy
20 May 2005, 14:40
Nee, dat maakt niets uit.

En HT is een Intel techniek om een tweede virtuele CPU te creëren die gebruikt kan worden bij multi-threaded programma's of bij multi-tasking. Heeft niets te maken met het geheugen.

vanic
20 May 2005, 16:42
denk toch dat het beter is van 2x 256 te nemen want je geheugenbank zal waarschijnlijk dual channel zijn ... en dan wordt het geheugen best per paar gestoken ( liefst van hetzelfde type; je hebt zelfs speciale sets)
als je 1 latje bij steekt dan verlies je je dual channel.( wat een verlies is van ongeveer 8%)

dus kijk eens in de manual van je moederbord of het inderdaad dual channel is.

Heezy
20 May 2005, 23:17
denk toch dat het beter is van 2x 256 te nemen want je geheugenbank zal waarschijnlijk dual channel zijn ... en dan wordt het geheugen best per paar gestoken ( liefst van hetzelfde type; je hebt zelfs speciale sets)
als je 1 latje bij steekt dan verlies je je dual channel.( wat een verlies is van ongeveer 8%)

dus kijk eens in de manual van je moederbord of het inderdaad dual channel is.

Deels heb je gelijk, maar die prestatiewinst is enkel bij Pentium of bij AMD socket 939. Pentium heeft er het meeste baat bij omdat dat bandbreedte hongerige cpu's zijn. AMD socket 939 ook door de HTT, maar als het een socket A is niet. De FSB is slechts 64-bit en kan dus geen 128-bit geheugenbandbreedte slikken, enkel de effectieve doorvoersnelheid zal ietsje naar omhoog gaan. Maar dat is enkel in benchmarks zichtbaar.

Als je je pc enkel voor surfen enzo gebruikt, ga je niets van die DC merken.

vanic
21 May 2005, 07:49
zoals ik al zei je moederbord moet DC uiteraard ondersteunen.( als het zo is waarom er dan geen gebruik van maken?)
dus maakt het wel iets uit of je 1 latje neemt of 2...
( in een vorige post zeg je zelf dat de HT niets te maken heeft met je geheugen en nu plots wel)

als je pc enkel gebruikt om te surfen heb je genoeg aan 512 Mb

Heezy
21 May 2005, 15:33
Socket A mobo's kunnen ook DC ondersteuning hebben.

HT is niet hetzelfde als HTT. HT is HyperThreading van Intel. HTT is de HyperTransporT bus van AMD64. Dat is de vervanger van de FSB. Die is ook 64-bit, maar doordat die full-duplex werkt, kan er dus tegelijk 3.2GB gelezen en 3.2GB geschreven worden naar het geheugen (is nog niet hetzelfde als 6.4GB schrijven of lezen in één keer). Intel heeft nog meer baat hierbij door de veel hogere clockfrequenties van de FSB.
En het hangt er nog van af welk mobo hij heeft, want niet elk mobo ondersteunt DC op 200Mhz voor de vier sloten.

-512MB kost minder dan 2 x 256MB
-met 1 x 512MB heb je nog een slot over
-Om DC te gebruiken zal je moeten zien dat er geen timing conflicten zijn, weet niet of de topic starter hiermee vertrouwd is, anders is 2 x 256MB kopen nutteloos
-2 x 256MB geeft geen garantie op DC, veel dingen die moeten nagekeken worden
-Als je je PC niet zwaar gebruikt, heeft DC geen voordeel.

Aan TS op te kiezen of hij DC (indien mogelijk) wil gebruiken.

Gmail
21 May 2005, 18:29
Hallo,

Als je 1 lat van 512 neemt dan gaat je pc sneller gaan dan 2 van 256.
En dan heb je ook nog een slot vrij.


Groetjes,

Toon

vanic
22 May 2005, 10:25
de TS stelt een vraag of HT er iets mee te maken heeft en dan beginnen jullie over HTT ( is dit een gebruikte afkorting )...?
( dus als het een processor is met HT dan moeten we niet beginnen over een AMD moederbord want het is een Intel moederbord)

waarom ondersteunen de ( meeste ) moederborden dan DC...?( trouwens als er nu al 2 latten inzitten dan is de kans groot dat het moederbord DC ondersteunt; anders steekt men 1 lat)

zoals ik al zei als je moederbord DC ondersteunt en je steekt je ram geheugen per 2 ( van hetzelfde merk en type) dan zal je computer sneller werken dan je een enkel latje steekt ( ik zeg wel niet dat je het zal zien ; maar dit is met nog zaken zo BV als je OC)

dus maakt het wel iets uit in prestatie's als je 1 lat( trager) of 2 latten( sneller) neemt.
de prijs van 2 x 256 is inderdaad (iets) hoger dan 1 latje van 512

de TS kan nog altijd zelf kiezen of hij 2 of 1 latje neemt... maar de info moet juist zijn...

jandeloper
22 May 2005, 18:40
seg Gmail
ze hebben mij toch ook wijsgemaakt dat twee latjes beter zijn dan 1, en anders zouden ze het nooit uitgevonden hebben hé

Heezy
22 May 2005, 18:58
de TS stelt een vraag of HT er iets mee te maken heeft en dan beginnen jullie over HTT ( is dit een gebruikte afkorting )...?
( dus als het een processor is met HT dan moeten we niet beginnen over een AMD moederbord want het is een Intel moederbord)

Daar ik niet bij de TS zijn profiel ben gaan kijken, wist ik niet of hij een Intel/AMD bezat. De HT vraag kon louter informatief zijn. Daarom dat ik de nodige info meegaf.
Zoek HTT eens op dan.


waarom ondersteunen de ( meeste ) moederborden dan DC...?( trouwens als er nu al 2 latten inzitten dan is de kans groot dat het moederbord DC ondersteunt; anders steekt men 1 lat)

Wil niets zeggen. Er gebeuren zoveel dingen om enkel de verkoop te doen stijgen. Waarom zijn er versies van de ATi 9800 met zowel 128MB als 256MB aan boord? Hun prestaties zijn gelijk, de prijs niet...
Waarom zijn er socket A mobo's met DC?
Trouwens, Medion heeft laptops uitgebracht met een DC mobo, 2 x 256MB aan RAM, maar DC stond nog niet eens enabled...


zoals ik al zei als je moederbord DC ondersteunt en je steekt je ram geheugen per 2 ( van hetzelfde merk en type) dan zal je computer sneller werken dan je een enkel latje steekt ( ik zeg wel niet dat je het zal zien ; maar dit is met nog zaken zo BV als je OC)

Voor Intel zal DC wel degelijk een winst geven, maar enkel zichtbaar als de PC enorm gestressed wordt.
De winst dat je uit ocing haalt is veel hoger dan DC activeren... Het verschil in tijd bij het extracten, of encoding is enorm tussen mijn AMD 2500+ @ 1.83Ghz of 2.4Ghz.


de TS kan nog altijd zelf kiezen of hij 2 of 1 latje neemt... maar de info moet juist zijn...

Wat van mij info was niet correct dan?

jelledeceuninck
22 May 2005, 19:07
Ik heb een zeer oude pc, die ik enkel gebruik om te surfen, er zit maar 2x 32Mb in, ik heb nog een andere kapotte pc staan waar er 2x 128Mb in zit.
Is er een beperking, vb deze processor kan maar 2 x128 aan ofzo? Ja ik ben een behoorlijke leek.

Heezy
22 May 2005, 19:28
Ik heb een zeer oude pc, die ik enkel gebruik om te surfen, er zit maar 2x 32Mb in, ik heb nog een andere kapotte pc staan waar er 2x 128Mb in zit.
Is er een beperking, vb deze processor kan maar 2 x128 aan ofzo? Ja ik ben een behoorlijke leek.

Dat hangt van het moederbord af. Maar ben 99% zeker dat die 128MB modules niet zullen gaan. Wsl zijn het zelfs andere modules.
Maar kijk eens in de handleiding of probeer het uit. Kan geen kwaad.

vanic
23 May 2005, 08:38
Daar ik niet bij de TS zijn profiel ben gaan kijken, wist ik niet of hij een Intel/AMD bezat. De HT vraag kon louter informatief zijn. Daarom dat ik de nodige info meegaf.
Zoek HTT eens op dan.

http://www.google.be/search?hl=nl&q=%22HTT%22&btnG=Google+zoeken&meta=

;) ik vind maar verwijzingen naar hyper treading technologie.
trouwens was die er niet eerder dan die hyper transport bus ...( 'k ben wel eens gaan zien op de site van AMD)
mijn mobo ondersteunt HT maar heeft geen DC... dus volgens mij heeft het ene niet te maken met het ander ( maar ik kan er natuurlijk naast zijn)



Wil niets zeggen. Er gebeuren zoveel dingen om enkel de verkoop te doen stijgen. Waarom zijn er versies van de ATi 9800 met zowel 128MB als 256MB aan boord? Hun prestaties zijn gelijk, de prijs niet...
Waarom zijn er socket A mobo's met DC?
Trouwens, Medion heeft laptops uitgebracht met een DC mobo, 2 x 256MB aan RAM, maar DC stond nog niet eens enabled...

de vergelijking gaat niet op ... 128MB is geen 256MB ( dus is het logisch dat ze duurder is)
waarom steken ze dan 2x 256 ( 't is duurder dan 1x 512)
2x256 is ook logisch je hebt 2 latjes dus gaat er 1 stuk dan heb je nog 1

misschien omdat er toch snelheidswinst te halen valt? ( waarom zou je er geen hebben?)

wat Medion hier vandoen heeft ????


Voor Intel zal DC wel degelijk een winst geven, maar enkel zichtbaar als de PC enorm gestressed wordt.

'tis ne Intel... en waarom steekt men anders geheugen bij??


Wat van mij info was niet correct dan?


als je een mobo hebt met DC dan is het zo ;dat als je 2 latjes neemt je prestaties beter zijn dan met 1 latje. dus ik bedoelde eigenlijk de antwoorden in het algemeen en niet jou persoonlijk...;) ( alhoewel je eerste antwoord?)

Heezy
23 May 2005, 23:42
Niets van wat ik hier zeg op het forum is persoonlijk bedoelt. Iedereen heeft een ander standpunt, en we zijn volwassen genoeg om daarover te kunnen discussiëren ;).



;) ik vind maar verwijzingen naar hyper treading technologie.
trouwens was die er niet eerder dan die hyper transport bus ...( 'k ben wel eens gaan zien op de site van AMD)

http://search.yahoo.com/search?p=htt%2Bhypertransport&sm=Yahoo%21+Search&fr=FP-tab-web-t&toggle=1


mijn mobo ondersteunt HT maar heeft geen DC... dus volgens mij heeft het ene niet te maken met het ander ( maar ik kan er natuurlijk naast zijn)Zei ik in het begin toch ook. HT is HyperThreading, een Intel techniek om een 2e virtuele cpu te creëren. Bekijk het als een dual-core CPU, maar met 1 fysieke core maar. Heeft niets met het geheugen te maken.


de vergelijking gaat niet op ... 128MB is geen 256MB ( dus is het logisch dat ze duurder is)
waarom steken ze dan 2x 256 ( 't is duurder dan 1x 512)
2x256 is ook logisch je hebt 2 latjes dus gaat er 1 stuk dan heb je nog 1 Dat van ATi gaf ik als vb. van marketing. Die kaart gaat met 256MB juist niets meer kunnen presteren dan met 128MB, simpelweg omdat het de geheugenbandbreedte niet heeft. Sterker nog, hij zal minder presteren omdat ze er toen GDDR2 chips opstaken met hogere latencies, waardoor het geheugen dus trager is, maar dat wordt er nooit bij verteld.
Maar niet iedereen kent de reden hier achter. Velen denken dat een goede videokaart veel MB moet hebben om goed te presteren, terwijl niets minder waar is. En de prijs dat ATi meer vraagt voor die extra 128MB is niet recht evenredig met de prijs die ze er zelf voor betalen... En toch zijn er mensen die het kopen.
Het is niet omdat iets er op het eerste zicht beter uitziet, dat het ook beter presteert. Hetzelfde verhaal voor AMD <--> Intel: hoeveel denken er niet dat hun Pentium IV 3.0Ghz zoveel keer sneller is als een AMD64 1.8Ghz...


wat Medion hier vandoen heeft ????

Bij zijn profiel staat dat hij een Medion mobo heeft, en aan de rest van de specs te zien heeft hij een Aldi Medion PC.


misschien omdat er toch snelheidswinst te halen valt? ( waarom zou je er geen hebben?)

Ja? Wat denk je dat het snelste zal zijn? 2 x 256MB in Dual Channel met 3-5-5-8 timings of 1 x 512MB 2.5-4-4-8? Zal hetzelfde zijn, enkel klinkt het mooier hé...
En zaken zoals overschot van stock enzo...?


'tis ne Intel... en waarom steekt men anders geheugen bij??
Om gewoon meer MB's te hebben bv.


als je een mobo hebt met DC dan is het zo ;dat als je 2 latjes neemt je prestaties beter zijn dan met 1 latje. dus ik bedoelde eigenlijk de antwoorden in het algemeen en niet jou persoonlijk...;) ( alhoewel je eerste antwoord?)

Maar waarom DC aanraden als de TS wsl niet weet wat timings enzo zijn? Het zal zeer moeilijk zijn om DC aan de praat te krijgen denk ik in een reeds geconfigureerd systeem. Er zijn teveel zaken waar rekening mee moet worden gehouden bij aankoop van nieuwe dimm's: timings, single/double sided modules, mobo ondersteuning...
Daarbij, ik ben nog niet zo zeker dat een Intel systeem met 4 dimm's op PC3200 kan lopen (moest dit zo zijn bij de huidige config van de TS). Van Intel ben ik niet zo in de diepte op de hoogte. AMD heeft nu pas dat probleem opgelost met de verbeterde mem controller op de Venice core. Voordien werden die modules omgeschakeld naar 333Mhz. En dan zit je daar met je DC...
En daarbij, waarom nu nog investeren in 256MB? Je kan toch veel beter nu 1 module van 512MB kopen. Toekomstgericht ook beter.

Just my two cents.

compuchrisje
23 May 2005, 23:46
Die oude modules zagen er sowieso al heel anders uit, het zal dus niet lukken, gewoon omdat ze niet in de slots zullen passen.
Wat betreft aantal, paar of onpaar, toeternietoe, maar kijk eerst even of je mobo ofwel max 256 of ook 512 ondersteunt. Dat kan je zien met het progje Everest van Lavalys.

vanic
24 May 2005, 11:02
@ Heezy
je hebt over de hele lijn gelijk DC levert inderdaad geen prestatie winst op ( zoals de TS vroeg) dus of je nu 1 of 2 latjes steekt het blijft hetzelfde. ( zijn mobo ondersteunt inderdaad DC 'k ben ook eens gaan kijken bij zijn profiel)

inderdaad DC is een uitvinding van de marketing "jongens"

je moet in jou link maar eens de hypertransport weg laten...( zo kun je uiteraard alles vinden) trouwens hier vroeg de TS starter niet naar het was HT.

de latjes die je vergelijkt is daarvan de prijs ,verhoudings gewijs ,( 2x 256 is inderdaad iets duurder dan 1x 512 ) dezelfde? ( gezien de lagere latency van de 512)

Heezy
24 May 2005, 18:08
@ Heezy
je hebt over de hele lijn gelijk DC levert inderdaad geen prestatie winst op ( zoals de TS vroeg) dus of je nu 1 of 2 latjes steekt het blijft hetzelfde. ( zijn mobo ondersteunt inderdaad DC 'k ben ook eens gaan kijken bij zijn profiel)

inderdaad DC is een uitvinding van de marketing "jongens"

Dat heb ik niet gezegd, ik zeg gewoon dat ik hem het niet aanraad om enkel voor DC (met 4 dimm's) 2 x 256MB te kopen.


je moet in jou link maar eens de hypertransport weg laten...( zo kun je uiteraard alles vinden) trouwens hier vroeg de TS starter niet naar het was HT.

HTT heeft meerdere verklaringen, bv. in de chemie. Maar het staat ook voor hypertransport technology. Hyperthreading technology wordt als HT aangeduid.
Jij vroeg of HTT een gebruikte afkorting was. En HT heb ik toch uitgelegd.

http://users.skynet.be/heezy/intel.gif


de latjes die je vergelijkt is daarvan de prijs ,verhoudings gewijs ,( 2x 256 is inderdaad iets duurder dan 1x 512 ) dezelfde? ( gezien de lagere latency van de 512)

Hangt af van merk tot merk, van soort tot soort.

wavemaster
24 May 2005, 20:39
bedankt voor de reacties, meer dan ik verwacht had.
wat ik ook niet verwachtte was dat er over RAM zoveel te vertellen valt.
in alle geval weet ik intussen dat mijn mobo DC ondersteunt, maar zal zelf nog effe googlen om precies uit te vissen hoe dit in mekaar steekt.
als iemand een goede URL heeft hierover, of over moederborden-ram-cpu's in 't algemeen : laat maar komen.
bedankt,
wavemaster

vanic
25 May 2005, 08:47
misschien heb je hier iets aan.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/562830