Volledige versie bekijken : overklocken



gwenn
4 November 2005, 00:20
(n) hallo ik heb een p3 er zit nu een 800mhz procesor in ik hem geprobeert over te kloken het gaat met 112*8.0 maar als ik hem op 133*8.0 of 1gig zet dan herstart die de heletijd en als je probeert te formatern krijg een een blauw scherm met een windows fout en nu heb ik hem terug op 800 gezet en nu gaat het wel
ik heb 40 gig harddisk
en 640mb geheugen
help aub met vriendelijk groeten

PorkyFrost
4 November 2005, 00:52
toch niet kapot

gwenn
4 November 2005, 00:58
nee de procesor werkt perfect

Heezy
4 November 2005, 01:44
Mja, heb je de temps al eens bekeken? Je cpu kan niet blijven verhogen hé. Als er de oc mislukt door te veel warmte, dan moet je een betere koeler kopen. Ligt het daar niet aan, dan moet je wat meer volt geven.

Heezy
4 November 2005, 01:45
+ FSB van het mobo moet ook nog mee willen.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1022363

g_man
4 November 2005, 08:11
Idd als je wilt OC'en, doe dan eerst de moeite om te leren (read. lezen) waar je mee gaat beginnen, anders ben je met geld aan 't spelen ! ;)
Je wilt meteen een OC van 20% ...??? op standaard luchtkoeling en standaard volts...???:crazy:

gwenn
4 November 2005, 11:37
mijn pc is nu 30*c ma als mijn zijkant erin zit is die 20*c doe koelt perfect de procesor loopt niet warm

g_man
4 November 2005, 12:03
Dat is dan 1 aspect van het OC'en dat in orde is... ;) Maak je vertrouwd met de basis van het OC'en (dat meer is dan het opvoeren van de FSB) en begin er dan aan. Die link van Heezy is trouwens een heel goede daarvoor. Op het forum van TWeakers gooien ze u dood met het OC gebeuren. Maar opletten daar, geen vragen stellen die vanzelfsprekend zijn of in de FAQ terug komen. Dan gooien ze je er onverbiddellijk vanaf...

gwenn
4 November 2005, 13:18
wat is eigelijk oc ???

ghost
4 November 2005, 13:47
wat is eigelijk oc ???
Overclocking:D

gwenn
4 November 2005, 14:04
ik heb een proggy afgehaald en heb hem latenn testen op warmte en mijn procesor gaat niet hoger dan 40*c als mijn cpu op 100% staat

g_man
4 November 2005, 14:06
ik heb een proggy afgehaald en heb hem latenn testen op warmte en mijn procesor gaat niet hoger dan 40*c als mijn cpu op 100% staat

Welke progje mag dat zijn? En hoelang op load gemeten? Op standaard BIOS instellingen?

gwenn
4 November 2005, 14:44
sisoftware sandra 10 keer en die gaat niet hoger dan 40*c
ik heb de cpu een beetje overkockt tot 896mhz ma ik wil die tot 1gig overkklocken
en dan herstart die de heletijd

Heezy
4 November 2005, 20:45
Beste progje om te testen dat ik ken is S&M. Die vindt het snelst fouten en jaagt de temperatuut de hoogte in.

Mja, en willen, ik zou ook willen dat dat men CPU op 3Ghz liep, maar als het niet gaat, dan gaat het niet. Vergeet ook niet dat je ook al met een oude cpu zit hé.

gwenn
4 November 2005, 22:32
ik weet het maar in mijn zus haar pc kan ik die op 1 gig zetten en bij mij gaat da nie en er zit even veel geheugen in mijne koelt beter en allebij de zelfde hd

g_man
4 November 2005, 23:40
Niet alle CPU's zijn dezelfde! Bij AMD weet ik dat ze verschillende steppings hebben (bij elke nieuwe stepping zijn er verbeteringen aangebracht). Zodus in de regel OC'en latere steppings beter. Zal zo bij Intel ook wel ergens zijn.

Heezy
5 November 2005, 00:05
Ja maar dat wil niets zeggen hoor (op gwenn, ge waart te snel G :-)). Ten eerste clockt niet elke CPU even hoog hé. 1 ding dat je moet begrijpen is dat niet voor elke cpu-reeks een aparte productie wordt gedaan. Voorbeeld:

Met de AMD Athlon XP reeks (Barton core) vroeger kwam de wafer uit de bakoven. Een wafer is een grote ronde plaat met allemaal aparte vakjes waarin Silicium wordt gegoten. Als ze eruit komen worden ze dus getest op 100% stabiliteit op de snelste snelheid met een klein beetje headroom. Diegenen die 100% stabiel zijn komen dus terecht in de mand voor de 3200+ cpu's.
Schijnen er nu cpu's niet stabiel te zijn, testen ze op welke clocksnelheid ze wel stabiel zijn, en komen ze in de mand met die bepaalde snelheid. Zo maken ze dus verschillende cpu-reeksen van hetzelfde productieproces. Waarom ze dit doen is omdat dit veel goedkoper is dan voor elke reeks een eigen productie op te zetten.
Waar het interessant wordt, is als er een tekort is aan cpu's van een lagere snelheid. Dan zullen cpu's gebruikt worden die op hogere clocksnelheden stabiel lopen, en veranderen ze gewoon de multiplier of geven ze een andere FSB aan. De multiplier is niet altijd te unlocken, maar de FSB is dus wel altijd op te krikken.
Hiermee was dus bv. de AMD Athlon XP 2500+ makkelijk tot een 3200+ te brengen door simpel de FSB op 200Mhz ipv. 166Mhz te zetten.

Zo zie je dus dat de overclockmogelijkheden van verschillende factoren afhangen. Plus, als je via de FSB of HTT (voor de nieuwste mobo's) overclockt, overclock je heel je systeem. Dus moet ten eerste de FSB zelf al meekunnen, maar als je geen PCI/AGP lock hebt, moeten apparaten op deze verbindgen ook meekunnen, harde schijf en videokaart inclusief.

Dus je kan best eens alles doornemen, zodat je weet waarmee je bezig bent. Niet zozeer om gevaar te vermijden, want zo heel groot is dat niet met een beetje gezond verstand, maar wel om je slaagkansen op een grote oc te verhogen ;-).

gwenn
5 November 2005, 01:06
De multiplier is niet altijd te unlocken hoe moet dit ik had mijn fsd op 100 staan heb hem nu op 133 gezet
multiplier wat is dat voor iets en hoe moet ik da unlocken

Heezy
5 November 2005, 02:31
Uw multiplier is terug te vinden in het BIOS. Uw uiteindelijke CPU frequency is uw multiplier x uw FSB speed.
Als de multiplier locked is, dan zal je eens je cpu moeten opzoeken met de juiste gegevens en kijken of er een mod bestaat. Soms lukt het met een potlood of lijm om bepaalde resistors te verbinden.

gwenn
5 November 2005, 14:58
ah dat heb ik die staat op 8 ma kan hem nog niet op 133 zetten staat nog op 112

g_man
5 November 2005, 18:53
ah dat heb ik die staat op 8 ma kan hem nog niet op 133 zetten staat nog op 112

Nogmaals...lees(r) eerst eens de basics van het overclocken, vooralleer eraan te beginnen. We kunnen nog 101 dingen vertellen, als je dat niet begrijpt komen we toch nergens. Enne dit is géén negatieve kritiek, maar met de beste bedoelingen gezegd.;)

u145495
24 November 2005, 12:06
e moet ik een pc overclocken

u145495
24 November 2005, 12:08
hoe een

Clioke16V
24 November 2005, 16:20
1 > als je een pc gaat overklokken > lees en lees zoveel mogelijk want met hier telkens iets te komen vragen gaat het echt niet lukker.

Leer eerst wat mulitplier en FSb speeds zijn en ken je standaard waardes van je pc ( snelheden ), kijk uit voor een programma dat de temperatuur afleest en zie dat je de extra koeleing in pc hebt steken > overklokken is warmere CPU > te warme CPU is pc stuk. Zelfde met graka ( grafische kaart > te warm stuk, dus deze moet ook een deftige koeler hebben ) en niet de standaard koeler want daar ga je niet ver mee geraken.

Dan download programma's om je pc te testen (m&s) en per 5 Mhz. dat je overklokt je pc laten testen door dit programma ( 1 test duurt 2 uur voor CPU en hegeugen ) dus overklokken neem wel een tijdspanne van een 2 weken in beslag en is zeker op 1 dag niet geklaard. Kijk of je moedetbord het wel aankan en je geheugen en grafische kaart.

Na elke 5 Mhz. dat je hoger zet alle waardes gaan nakijken hoe deze mee evolueren > daar wil ik mee zeggen > eerst proberen de CPU alleen te overklokken en dus niet het geheugen laat mee stijgen. Als je dan op een stabiele snelheid zit ga je je geheugen mee overklokken > dan moet je weer kijken dat je CPU weer niet mee de hoogte in ga.

En ten laatste KEN JE BIOS SETUP.

pinkiller300
25 November 2005, 19:35
probeer nu ook mijn dfi mobo en beetje te tweaken, moet geen super waardes hebben maar toch meer als de standaart .maar bijt me kapot op de ram settings, niet te doen hoeveel mogelijkheden
probeer met de uitleg van dfi street forum resultaat te behalen maar gewoon te uitgebreid, weet iemand mss een nederlandse site, uitleg, die stap voor stap werkt en als het ff kan met dfi uitleg?

Heezy
25 November 2005, 21:04
Ja, diegene die hier al gepost is in dit topic :-).

En deze (http://www.dslreports.com/faq/overclocking) is ook een hele deftige, wel Engels.

nojs
3 December 2005, 15:01
is het al iemand gelukt ??
om te overclocken ?

PorkyFrost
3 December 2005, 15:14
Voordien kon ik het :p maar nu komt erop: OC fail en moet ik op F1 drukken en dan gaat hij weer verder :p raar spul :p

nojs
3 December 2005, 16:03
ge hebt em dus om zeep geholpen

PorkyFrost
4 December 2005, 12:18
Nee hoor hij werkt nog altijd perfect :p alleen moet ik als hij opstart op F1 drukken, meer niet :p

Nikolas
4 December 2005, 13:19
Waarom zet je hm dan niet terug naar zijn oorspronkelijke waarden, Porkyfrost?

PorkyFrost
4 December 2005, 14:44
heb ik gedaan maar het blijft erop komen :p ik trek er mij eigenlijk niets van aan :D