Volledige versie bekijken : Tips Nieuwe Harde schijf



qxzoR
14 November 2005, 22:40
Hey membs kom jullie nog eens storen :p:p
Maar jullie weten alvast mijn probleem ivm met dat me pc hangt...
de oorzaak is mijn harde schijf die steeds crashed en dat hoor ik ook als ik blauw scherm ineens krijg hoor ik een tik in mijn harde schijf en gaat het gezoom weg druk ik op de reset knop om op nieuw terug op te starten hoor ik dat gezoom terug van van me hd en
pc winkel zei ook hd mijn hd merk is Maxtor 6Y080L0, 80 GB

Moet dus nieuwe hd gaan halen maar kan ik alles overzette naar de nieuwe hd
die ik dan ga halen pls alle tips over goeie hd's

ps: redelijke prijzen

qxzoR
15 November 2005, 19:37
niemand dus :(

eventure
15 November 2005, 19:46
Ik heb twee western digitals,
zeer content van,
ook maxtor is goed,
of ge da kunt overzetten hangt af van de aard van uw probleem,
veel succes nog e,

robbe

g_man
15 November 2005, 19:48
Kijk enkel naar het aantal RPM (min 7200), de buffer grootte (min 8MB) en eventueel ook naar de reactietijd (uitgedrukt in ms). Merk en grootte zijn persoonlijk. Zelf zou ik gaan voor de Western Digital of Seagate. Mja, anderen zouden zeggen MAxtor,.... :)

compuchrisje
15 November 2005, 19:53
Merken doen er inderdaad niet toe, het toerental van de meeste schijven is tegenwoordig 7200, sneller is onzinnig, vooral als je meerdere HD's plaatst. Want dan neemt de pc de traagste als startschijf, zijnde 7200. Die krak binnen je pc zou wel ergens een kortsluiting kunnen zijn, laat dat maar even nakijken in de winkel voordat je er alwéér een nieuwe schijf in laat steken.

g_man
15 November 2005, 20:16
Kijk ook hier eens : http://www.ivanhoejupiler.be/showthread.php?t=6793

Heezy
15 November 2005, 20:49
Er zijn er die hel zweren bij Maxtor, maar ik heb hier een 250GB DiamondMax 10 16MB buffer (deze is wel SATA), en die vliegt.

Eigenlijk maakt het niet zo veel uit voor gewoon gebruik. Zoals G al zei, neem zeker een 7200rpm schijf, en minimum 8MB buffer.

De DiamondMax 10 reeks heb je ook op ATA-133. Met 16MB buffer. 105€ voor 250GB.

Of anders, reviews (http://www.anandtech.com/storage/) ;-).

En compuchrisje, waarom is 10.000rpm onzinnig en waarom zou een PC de traagste hd nemen?

Peter.B
15 November 2005, 20:54
qxzor,
'k heb zo'n week of 3 geleden ook een hd bijgestoken.als 'k dan iets wilde doen vb 20 rarbestanden verwijderen,was het net of dat mijn pc maar bleef zoeken.ben dan gaan googlen en kwam bij het virtueel geheugen.
heb mijn virtueel geheugen ingesteld op mijn tweede HD en sedert is mijn probleem opgelost.als je ook zo iets voor heb,kun je er eens aandenken ;)

g_man
15 November 2005, 20:57
En compuchrisje, waarom is 10.000rpm onzinnig en waarom zou een PC de traagste hd nemen?

Oei, wou al niets zeggen,...voelde het al aankomen... :) ;) :p

whoopie
15 November 2005, 21:08
ik ben persoonlijk voor western digital, heb er nu nog 3 steken, waarvan 1 raptor ! ongelooflijk content. en 1 maxtor 250GB als opslag

compuchrisje
15 November 2005, 22:20
@Heezy, dat is nu eenmaal zo, eigenaardigheidje of niet, bij meerdere schijven wordt eerst de traagste aangesproken, en vermits de meest 7200 rpm draaien... nu ja, dit is niet het geval als er maar één schijf zit die wel sneller gaat. De reden waarom weet ik niet, da's voor de techniekers.
@g_man awel joeng! back me up!!haha

g_man
15 November 2005, 22:28
Vrees dat ik je niet kan backuppen Chrisje...Heezy heeft het hier bij het rechte eind. Het aantal toeren wordt niet bepaald dood de PC maar door de HDD zelf, en hoe snellerde schrijf draait, hoe sneller de data kan weggeschreven worden of aangesproken worden, dus de reactietijd vergroot.

compuchrisje
15 November 2005, 22:31
Ah nee, reactietijd verkleint... sneller dus.

Heezy
15 November 2005, 22:31
Is helemaal niet aanvallend bedoeld hoor van mijn kant. Kan gewoon zijn dat je iets weet dat ik niet weet.

Maar waarom zou de traagste aangesproken worden? Als Windows en mijn progs op mijn Raptor staan (10.000rpm), waarom zou mijn 2e HD (7200rpm) dan aangesproken worden als daar enkel films opstaan bv? Ik zie niet echt in hoe de Revolutions Per Minute een beperkende factor kan worden, aangezien dit een mechanische eenheid eigen aan de hd zelf is, en niet iets dat wordt opgelegd door externe factoren.
Heb je soms een link waar je dat hebt gelezen?

EDIT: sneller typen.

g_man
15 November 2005, 22:34
Ah nee, reactietijd verkleint... sneller dus.

Haha, gelijk je het bekijkt hé, maar je hebt gelijk zo bedoeld ik het, maar zei het verkeerd... :)

qxzoR
15 November 2005, 22:58
Welke nieuwe hd raden jullie mij aan 80gb pls en geen maxtor

compuchrisje
15 November 2005, 22:58
Nee Heezy geen link, is mij bij aankoop van een tweede HD verteld door die jongen die daar de reparaties doet. En ik vermoed nog altijd dat die zijn job wel kent.

compuchrisje
15 November 2005, 23:03
Heb wa gegoocheld met google:

komt erop neer dus dat als je schijven hebt met verschillende lees/schrijfsnelheid alles dus afhangt van de traagste...
http://bluefive.pair.com/articles_raid.htm

whoopie
15 November 2005, 23:08
laat de experts maar verder discus., qxzoR, ik heb al schijven gehad van WD, maxtor en seagate, ben het meest content van WD, dus zou ik je dit merk aanraden ! nog altijd aan U de keus en uw budget of je gaat voor ATA of S-ATA. als ik het goed begrepen heb verplaatst de ata gegevens aan 133 MB/S en S-ata aan 150MB/S.

compuchrisje
15 November 2005, 23:10
En om onze maat nog wat méér in de war te brengen, dit ook nog:
http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/product/harde%20schijf.htm

Heezy
15 November 2005, 23:58
Heb wa gegoocheld met google:

komt erop neer dus dat als je schijven hebt met verschillende lees/schrijfsnelheid alles dus afhangt van de traagste...
http://bluefive.pair.com/articles_raid.htm
Dat is RAID. Dat is iets heel anders dan gewoon hd gebruik. En nu moet ik oppassen wat ik zeg, want dit kan mss arrogant overkomen en dat is men bedoeling niet, maar ik ken genoeg pc-winkels die reparaties uitvoeren en dat zijn belange allemaal geen experten. Feit is dat er maar weinig winkels zijn waar mensen werken met echt verstand van zaken. Het gebeurt veel dat zulke mensen op fora om hulp komen vragen. Experten hebben (meestal) één of ander diploma.

@ qxzoR

Zoals gezegd, neem een 7200rpm schijf met minimum 8MB. Merk is slechts een kwestie van voorkeur. Ik zou zeggen Maxtor, nooit geen problemen mee gehad, snel, en de goedkoopste GB/€ verhouding. Dan zijn er anderen die Maxtor nooit meer willen hebben en Western Digital aanraden, en dan kan ik zeggen dat de enige hd waar ik ooit een defect mee heb gehad, een WD is... Kan je de geluidsproductie nog overwegen, maar ik hoor geen verschil tussen Maxtor en WD. En waarom slechts 80GB? Voor een paar euro's meer hebde dubbel zoveel.

whoopie
16 November 2005, 01:34
dat is nu eens gesproken ze Heezy !!!!
(a) :D (a)