Volledige versie bekijken : probleem



Mr.S
21 November 2005, 00:10
heb een probleem, als mijn pc (Amd 3200xp, 2x 512 ddr, 1 ide schijf van 60 GB, is de c-schijf, 1x ide van 200 GB, en 2x sata 200 GB, win xp pro sp2 met de laatste updates erop) gedurende lange tijd opstaat, valt die spontaan uit. Om bij het begin te beginnen, mijn pc viel 2x op enkele dagen gewoon uit, alleen het groene (power) ledje brandde nog, voor de rest niets...Dus ik dacht, tijd voor eens te formateren...maar na de format is ie nog 2x uitgevallen en ben ik dus beginnen zoeken...de cpu cooler viel soms uit waardoor de temp op liep en de pc uit beveiliging afsloot. Een nieuwe cooler geplaatst (Zalman), aan de processor was niets te zien, maar hij sluit nog altijd spontaan af, ondertussen ook al de ddr geheugenlatten gecontroleerd, niks mis mee...al een bios reset en bios update gedaan, probleem nog altijd niet opgelost...Het gebeurd altijd als ik voor langere tijd op internet zit, heb ook avg al laten scannen, net als de laatste hitmanpro...geen resultaat

Waar moet ik nog zoeken ? Zou de processor of het moederbord een tik(je) hebben gehad doordat de cooler stuk was ? zoja, hoe kan ik dit controleren ?

Nog dit, als ik op internet (ADSL GO van Skynet) zit, gebruik ik grabit en emule tegelijk, maar heb voorheen nooit geen problemen ondervonden.

Wie weet raad...

Heezy
21 November 2005, 00:15
Voeding al eens getest? Ook gekeken of daar de fan nog werkt? Videokaart nagekeken?

Mr.S
21 November 2005, 00:30
als de videokaart stuk was, dan zou ik toch geen beeld meer krijgen...of ben ik mis ? De voeding is een q-tec 400 watt met 2 coolers erop, hoe zou ik deze kunnen testen ?

Heezy
21 November 2005, 03:41
Nee, maar de fan kan bv. stuk zijn en oververhitting veroorzaken. Niet per sé bij de videokaart zelf, maar bij andere componenten kan ook doordat de interne case temp stijgt.
Voor de voeding: ofwel een voelen of er nog lucht wordt uitgeblazen en ingezogen, of ff kijken met een pillamp.

Mr.S
21 November 2005, 17:47
Videokaart heeft geen aparte cooler (geforce mx 400, 32 mb), de voeding is zeker nog in orde...
Ik heb ook nog 2 aparte fans in mijn kast, is een chieftec bigtower, dus cooling kan het probleem niet zijn...
Ik heb ondertussen eens sisoft sandra 2005 pro laten lopen, en bij het moederbord geeft ie aan dat de temperatuur veel te hoog is... Dus ik gok op het moederbord, maar hoe kan ik dit met zekerheid testen vooraleer ik een nieuw moederbord koop...

Firekoen
21 November 2005, 19:28
hebt ge een cooler staan op het moederbord, het kan zijn dat die niet werkt

Heezy
21 November 2005, 19:31
Voel is aan uw north/southbridge of die niet te warm is.

Mr.S
22 November 2005, 18:37
is niet echt warm...

Heezy
22 November 2005, 19:20
Niets anders dat warm aanvoelt?

Mja, dan zal er niet veel meer opzitten dan testen. Eens proberen met alles eens te vervangen dan.

g_man
23 November 2005, 08:27
Kan het niet zijn dat de CPU toch net een beetje te warm geworden is?
Stress deze eens en kijk of je daar geen fout ontdekt, of dat ie mss direct afslaat.

Mr.S
23 November 2005, 10:03
dat is mijn vraag dus, hoe kan ik bv mijn cpu en moederbord testen, met welke progjes ? (zonder dat ik onderdelen moet vervangen om te testen)

Alvast bedankt voor de reacties...

g_man
23 November 2005, 18:02
Programma's : s&m , prime95, sisoft Sandra, ... der zijn er nog maar kan er momenteel niet opkomen. Maar S&M zal wel al volstaan om te testen zulle.

Heezy
23 November 2005, 21:19
Idd :-). S&M krijgt uw temp het hoogste dat ik al gezien heb, en vindt fouten het snelste.

Mr.S
26 November 2005, 21:15
progjes gaven me geen duidelijkheid, heb het moederbord vervangen maar het probleem was niet opgelost...voeding heeft de geest gegeven...nieuwe voeding geplaatst en ik denk dat het probleem wel is opgelost, al zou ik de processor eens willen testen...(ik heb de indruk dat die toch niet meer optimaal werkt...welk progje is daar het meest betrouwbaar voor dat te testen ?
Alvast bedankt voor de reacties...