Volledige versie bekijken : Keuze 19" TFT scherm...



m4fsrxc
23 November 2005, 12:11
Hallo ,

Ik ben van plan om een 19" TFT aan te schaffen maar ik kan mijn keuze maar niet maken...:help:
Het scherm zal vooral dienen voor standaard toepassingen , internet , beetje fotobewerkingen , geen extreem gaming , nix speciaals dus maw...
Volgens de lokale PC-shop is die Sammy 930BF een "topper" is maar heb er al negatieve zaken over gelezen..
Enfin , ik had een selectie gemaakt met schermen waar ik positieve comments heb over gelezen :
ViewSonic VE910 , VP191 en VA902
DELL 1905FP
HP1905
Sony SDM-HS95
Acer AL 1922hs
Eizo L768
Heeft iemand hier ervaring met 1 van deze TFT's of welke raden jullie aan ??
Tnx
Danny

Clioke16V
23 November 2005, 18:28
Tja, ik zou toch voor een bekend merk gaan ten eerste, dan ten 2de zou ik ook naar de reactiesnelheid kijken > max 16 ms of minder ( dus 8 ms of 4 ms ) 25 ms is echt niet goed.

Dan het contrast > zie hier zeker naar dat dit minimum 500:1 is of 700:1 is beter, dit zorgt voor de zwartbalans ( een tft kan nooit volledig zwart beeld geven, en die 500:1, 700:1 drukt dit uit. Je hebt ook 300:1 maar dan is je zwart meer grijs dan zwart eigenlijk (ik hoop dat je het wat verstaat ),

Ikzelf heb een Samnsung Dyncmaster710V en ben zeer tevreden over dit scherm.

m4fsrxc
23 November 2005, 21:09
ok , bij het opstellen van " mogelijk aankoopmodel " heb ik inderdaad op de reactiesnelheid gelet en ook op het contrast.
Het probleem , heb ik in verschillende tests gelezen , is dat de praktijk niet altijd overeenstemt met de technische specs opgegeven door de fabrikant.
Heb beste zou zijn als je naar je vertrouwde PC-boer kon stappen en ze daar terplekke vergelijken maar de meeste shops beperken zich tot enkele modellen/merken , wat begrijpelijk is..
Misschien moet ik mij beperken tot het lezen van reviews op gerenomeerde sites zoals tweakers.net en Tom's Hardware site ??

Greetz
Danny

Heezy
23 November 2005, 21:52
Dit lees ik nu graag se. Een kritische koper (y), I love it. Ga zeker idd niet af op wat de lokale PC-boer zegt. Lees idd eerst reviews, reviews en reviews. Een TFT is toch een hele investering als je een deftig scherm wil, dus ga dan ook voor jezelf voor het beste prijs/kwaliteit. En idd, vraag in de winkel of je het scherm mag aanzien, doen ze dit niet, spijtig andere winkel. Zo kan je het scherm zelf zien, en je kan ineens kijken of er geen dode pixels aan zijn.
En idd, wat fabricanten als specs zetten klopt 90% van de tijd toch niet, dus ga daar niet blindelings op af.

Hier (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1087021///tft%2Cultieme) vind je al een mooie uitleg en bangelijke schermen, telkens met reviews erbij. Ook de ervaringen van de gebruikers zelf kan tellen.

Als ik mij nu een nieuw TFT scherm zou aanschaffen, dan is het een overdrive MVA/PVA paneel met x-black. Maar daar hangt ook wel een deftige prijs aan.
En nog ff een verdere opmerking op wat Clioke zei, ik weet dat hij het juist bedoeld, maar niet volledig uitdrukt:
Hoog contrast is zeker belangrijk, maar je moet vooral kijken wat daar de donkerste waarde in is. De contrast ratio is de helderheid/donkerste waarde --> dus als je bv. een helderheid van 250 cd/m² hebt en een zwartwaarde van 0.5 cd/m², dan krijg je een contrast ratio van 500:1. Als je nu een helderheid van 500 cd/m² hebt en een zwartwaarde van 1 cd/m², krijg je ook 500:1. Maar deze laatste zal wel een veel slechtere zwartwaarde geven, wat het belangrijkste is bij contrast.

Clioke16V
24 November 2005, 00:08
En nog ff een verdere opmerking op wat Clioke zei, ik weet dat hij het juist bedoeld, maar niet volledig uitdrukt:
Hoog contrast is zeker belangrijk, maar je moet vooral kijken wat daar de donkerste waarde in is. De contrast ratio is de helderheid/donkerste waarde --> dus als je bv. een helderheid van 250 cd/m² hebt en een zwartwaarde van 0.5 cd/m², dan krijg je een contrast ratio van 500:1. Als je nu een helderheid van 500 cd/m² hebt en een zwartwaarde van 1 cd/m², krijg je ook 500:1. Maar deze laatste zal wel een veel slechtere zwartwaarde geven, wat het belangrijkste is bij contrast.

Ja kweet het Heezy > ben het aan het leren he :D, ik wist dat er nog iets ontbrak aan mijn post hoor > nu weet ik het die cd/m² ;)

Bedankt voor deze weer bij aan te vullen

@ m4fsrxc > Wat je ook kan doen is naar Carrefour gaan of Mediamarkt ofzo > staan 30 schermen tegen de muur allemaal met zelfde film ( de kwaliteit is wss minder dan bij u thuis omdat de video uitgang maar paar keer verstrekt wordt en dat op 30 schermen ) maar daar zie je dus al duidelijk een groot verschil van merk en prijsklasse.

m4fsrxc
24 November 2005, 17:23
Bedankt voor die link Heezy , was die vd week ook al is tegengekomen maar was t vergeten bij mijn "favorieten" te smijten :close
Dit is ook een heel interessante link : http://www.prad.de/en/index.html
Ben toevalling gisteren in een gloednieuwe "electro-zaak" geweest Clioke16V..
Moest daar zijn voor de nodige kado's en ineens van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens een blik te werpen op hun arsenaal.
Er stonden schermen van Sammy,Acer,HP en Sony..
Heb terplekke die 930BF eens vergeleken met die Sony ( het juiste type ontglipt mij maar t was in ieder geval een HS95..)
En ik moet toegeven voor standaard gebruik is die Sony een pak beter qua beeld...man , man , man..:wtf:
Die Sony HS95 mag de mijne worden voor kerst (y)
Misschien was het die met dat x-black scherm wel Heezy ??
Zag er in ieder geval subliem uit..
Nogmaals , enkel voor standaard toepassingen vergeleken ( games niet vergeleken )

Greetz

Danny

de jean
24 November 2005, 18:16
ik heb een philips 190V, prachtig beeld !!

Heezy
25 November 2005, 11:13
Enkel de Premuim series (dus met een P achter) hebben X-black. Mja, de Sony HS95P is wel vingerlikken ja :p.

m4fsrxc
25 November 2005, 21:02
Da zal em wel geweest zijn die HS95P/B..
Beeld was ongemeen scherp :wtf:
Prijskaartje zal ook wel niet min zijn vermoedelijk..:D
In de nieuwe PCM van de maand december staat er een "mini-testje" van TFT's..
Bij de 19"ers gaan de Eizo S1910 en de ViewSonic VX924 met de prijzen lopen...
De Sony stond er jammer genoeg niet tussen...
Over die VX924 heb ik op Amerikaanse forums evenwel al redelijk wat negatieve commentaar gelezen..
Ga nu is zien of ik de Belinea 101920 ( 111919 ) en de Fujitsu-Siemens P19-2 ergens in levende lijve kan aanschouwen...

bellejt
2 December 2005, 17:38
ik heb voor mijn Sony SDM-HS95 een 380 euro betaald en ben zeer tevreden.Is oke voor zowel tekstverwerking als gaming.

esox.lusius
2 December 2005, 17:59
De Iiyama Is Een Heele Goei Ik Heb Er Zelf Ok Een Die Van Philips Niet Goet Er Komen Puntjes In En Die Krijg Je Er Niet Meer Uit

Groetje ..esox.lusisius

Heezy
2 December 2005, 18:58
Dat zijn dode of defecte pixels. Moet je gewoon geluk mee hebben.

m4fsrxc
7 December 2005, 17:00
Wa ne tegenvaller , de sint is er blijkbaar niet in geslaagd om zo ne Sony HS95P/B x-black hier door de schoorsteen te wringen :cry:
Misschien is de kerstman slimmer en gebruikt hij de voordeur..:D
Of misschien was het beschikbare budget te laag , kost natuurlijk een pak €'s...

Heezy
7 December 2005, 20:09
Idd, die Sony's zijn duur :-(, maar wel topkwaliteit, en dat heeft (meestal) zijn prijskaartje.

de jean
7 December 2005, 21:23
Dat zijn dode of defecte pixels. Moet je gewoon geluk mee hebben.sommige merken geven een 0 - dode pixel garantie ...

de jean
7 December 2005, 21:23
De Iiyama Is Een Heele Goei Ik Heb Er Zelf Ok Een Die Van Philips Niet Goet Er Komen Puntjes In En Die Krijg Je Er Niet Meer Uit

Groetje ..esox.lusisiusmijn philips voldoet voor mij perfect, en geen enkele kapotte pixel te bespeuren...

Heezy
7 December 2005, 23:04
sommige merken geven een 0 - dode pixel garantie ...

Ja idd, maar daar betaal je ook véél geld voor ;-).

de jean
8 December 2005, 07:10
Ja idd, maar daar betaal je ook véél geld voor ;-).het simpelste is in de winkel het scherm bekijken wanneer buroblad volledig wit en volledig zwart is ... dan zie je dadelijk of alles io is ...dode pixels zitten er meestal van in de productie in ...

Heezy
12 December 2005, 19:33
Ja, zei ik in het begin van deze post ook, vragen dat ze het scherm opzetten, anders niet kopen.

ß-ßØ¥
14 December 2005, 16:04
Bedankt voor die link Heezy , was die vd week ook al is tegengekomen maar was t vergeten bij mijn "favorieten" te smijten :close
Dit is ook een heel interessante link : http://www.prad.de/en/index.html
Ben toevalling gisteren in een gloednieuwe "electro-zaak" geweest Clioke16V..
Moest daar zijn voor de nodige kado's en ineens van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens een blik te werpen op hun arsenaal.
Er stonden schermen van Sammy,Acer,HP en Sony..
Heb terplekke die 930BF eens vergeleken met die Sony ( het juiste type ontglipt mij maar t was in ieder geval een HS95..)
En ik moet toegeven voor standaard gebruik is die Sony een pak beter qua beeld...man , man , man..:wtf:
Die Sony HS95 mag de mijne worden voor kerst (y)
Misschien was het die met dat x-black scherm wel Heezy ??
Zag er in ieder geval subliem uit..
Nogmaals , enkel voor standaard toepassingen vergeleken ( games niet vergeleken )

Greetz

Danny

Ik was ook van plan de sony te nemen door zijn uitmuntend beeld, totdat ik zag in de showroom dat er nog een scherm was dat hetzelfde prachtig beeld weergaf ... Nl de Acer 1951 met CristalBrite scherm, en deze kost dus slecht 399 euro tov 580 euro voor die Sony :p Geen enkele dode pixel en bij Acer ook garantie voor 3 jaar :cool:

Clioke16V
14 December 2005, 16:16
Ik was ook van plan de sony te nemen door zijn uitmuntend beeld, totdat ik zag in de showroom dat er nog een scherm was dat hetzelfde prachtig beeld weergaf ... Nl de Acer 1951 met CristalBrite scherm, en deze kost dus slecht 399 euro tov 580 euro voor die Sony :p Geen enkele dode pixel en bij Acer ook garantie voor 3 jaar :cool:


RONG



.

ß-ßØ¥
15 December 2005, 07:32
RONG



.

Op wa slaagt da man ? Ge zult wel wrong bedoelen zeker, en wa is er dan verkeerd ?

m4fsrxc
15 December 2005, 15:31
Citaat :Ik was ook van plan de sony te nemen door zijn uitmuntend beeld, totdat ik zag in de showroom dat er nog een scherm was dat hetzelfde prachtig beeld weergaf ... Nl de Acer 1951 met CristalBrite scherm, en deze kost dus slecht 399 euro tov 580 euro voor die Sony Geen enkele dode pixel en bij Acer ook garantie voor 3 jaar

OK en in welke winkel heb je die schermen kunnen vergelijken ?
Er zijn blijkbaar 2 versies van die ACER 1951As :ET.L4108.011 en ET.L4108.012...
Volgens de Acer-site zou het hier om een "gamers" scherm gaan..
180€ verschil is natuurlijk een smak geld , misschien afwachten of Sony kortingen hanteert tijdens de wintersolden..deden ze tijdens de zomersolden ook en kreeg daar boven op nog 5 jaar garantie op mijne Sony LCD TV ipv 2 jaar....

Clioke16V
15 December 2005, 15:43
OK en in welke winkel heb je die schermen kunnen vergelijken ?
Er zijn blijkbaar 2 versies van die ACER 1951As :ET.L4108.011 en ET.L4108.012...
Volgens de Acer-site zou het hier om een "gamers" scherm gaan..
180€ verschil is natuurlijk een smak geld , misschien afwachten of Sony kortingen hanteert tijdens de wintersolden..deden ze tijdens de zomersolden ook en kreeg daar boven op nog 5 jaar garantie op mijne Sony LCD TV ipv 2 jaar....
1 da was verkeerd gepost

2 gij moet zo niet beginnen mekkeren > je hebt hier ocharme 6 posts !

3 Inderdaad die ACER is goedkoper maar is die ook beter > ik weet het in ieder geval niet en daarom poste ik wrong > had eerst reply gedaan maar was fout en ik kon niet deleten.

m4fsrxc
15 December 2005, 16:46
Citaat :
1 da was verkeerd gepost
2 gij moet zo niet beginnen mekkeren > je hebt hier ocharme 6 posts !

Hold your horses guys !
Ok ivm uwe rong <> wrong missing....(heb ik niet op gereageerd me dunkt ! ) en JA ik heb ocharme 6 posts maar euh sinds wanneer "mekker" ik ??:crazy:
Ofwel ben je mijn gezwam beu ofwel mix je 2 verschillende posts/citaten door mekaar...
:)

ß-ßØ¥
15 December 2005, 17:19
Hmm, mannen, ik ben een sony fan, tv, dvdrecorder, dvdspeler, surround, is van sony , breedbeeldtv, ....Maar als ik zie dat andere merken ook zo'n prachtig beeld kunnen tevoorschijntoveren voor 180 euro minder, en een fabriekswaarborg geven van 3 jaar, en ook niet te vergeten een prachtig design van monitor, is bij mij de keuze snel gemaakt ;)

Games interesseren mij niet, wel grafisch werk, en dit is nu genieten op deze monitor ...

Clioke16V
15 December 2005, 17:21
Dit zeg jij

Op wa slaagt da man ? Ge zult wel wrong bedoelen zeker, en wa is er dan verkeerd ?

OK die rong moest wrong zijn > iedereen maakt typefouten.

en dit zeg je dan nu
Ok ivm uwe rong <> wrong missing....(heb ik niet op gereageerd me dunkt ! )

Niet op gereageerd zeg je dan > wa is da dan ?

En ik ben u gezwam zeker nie beu hoor :D

Greetz... clioke

ß-ßØ¥
15 December 2005, 17:26
enne, weet iemand van ulle niet wat er hier aan de hand is ?

http://www.ivanhoejupiler.be/t22338-no-signal-bij-dvi-aansluiting.html

en hoor het u al denken, tis niet merk gebonden, via google heb ik gevonden dat meerdere merken dit hebben :D

m4fsrxc
15 December 2005, 17:58
ß-ßØ¥ waar heb je die Sony en die Acer kunnen vergelijken ??

Wat betreft uw DVI-probleem : zou het ni echt weten maar misschien een driver conflict/probleem...
Misschien is proberen om die monitor uit uw hardware lijst te verwijderen en opnieuw installeren ?
In ieder geval...suc6!

ß-ßØ¥
15 December 2005, 18:02
Bij mediamarkt, heel veel monitors naast elkander, zeer handig ;)

Wat hardware betreft, ik krijg zelfs geen signaal bij opstarten, dus nog voor windows boot ...

m4fsrxc
15 December 2005, 18:11
ok , tnx , had al zo een vermoeden...:)
Hier hebben ze pas ne nieuwe Krefel geopend en daar staan er ook een hele hoop...Binnenkort nog is binnenspringen se en de verkoper ambeteren :D

Als ge de VGA kabel aansluit werkt da scherm dus...ok , VGA aansluiten en dan deleten uit de hardware lijst ??
Zonder beeld kunde weinig doen eh ..

m4fsrxc
22 December 2005, 17:01
Lees ik op 't net het volgende :

De Europese Unie is van plan 14 procent invoerbelasting te vragen op de import van LCD-schermen van 19 inch en groter (http://www.channelregister.co.uk/2005/12/19/levy_lcd/). Volgens experts uit de sector zal de klant uiteindelijk voor die extra kosten zal opdraaien. De invoerbelasting zou gelden voor alle LCD-monitors die niet in de EU worden gemaakt. Momenteel is dat voor het merendeel van de monitors het geval is. Ook veel Europese bedrijven zoals bijvoorbeeld Philips laten hun schermen namelijk buiten de EU maken. De nieuwe maatregel van de EU is geldig op de import van LCD-computerschermen die groter zijn dan 19 inch. Hoeveel de belasting uiteindelijk zal kosten, is nog niet duidelijk. De Nederlandse IT-branchevereniging ICT Office heeft het over 'miljoenen'. Bovendien zou de nieuwe maatregel bovendien niet stroken met de Information Technology Agreement (ITA), waarin is vastgelegd dat per 1 januari 2000 geen heffingen meer worden toegepast op computerproducten.
:wtf: