Volledige versie bekijken : scherm reageert niet



tatsa
24 November 2005, 18:49
Mijn broer kreeg van een kennis een pc die hij nog op zolder staan had. Ideaal om mee te beginnen en de knepen van het vak te leren, dacht hij. Maar als hij de pc opstart, krijgt hij geen beeld op zijn scherm. Hij verteld mij zijn probleem, en aangezien ik al wat ervaring heb met computers, nam ik hem mee naar huis en sloot hem aan op mijn eigen scherm. Zelfde resultaat: "niets". Ik dacht aan niet-geïnstallerde drivers van de grafische kaart of zo, maar de monitor geeft gewoon geen kik, zelfs niet het bekende zwarte scherm met witte letters om de configuratie weer te geven. Het kan natuurlijk ook dat de grafische kaart stuk is, maar hoe kan ik dat checken? Aangezien ik de pc (nog) niet aan de praat heb gekregen, weet ik niet wat er precies insteekt van hardware onderdelen. De grafische kaart is er één "on-board", en ik veronderstel dat het een pentium2 processor is. Wie weet raad?

zariash
24 November 2005, 19:37
gaan de lampjes van de pc aan als je hem opzet of hoor je een bieptoon

tatsa
24 November 2005, 19:53
ja, blijkbaar start de computer normaal op, maar er is gewoon niets te zien op het scherm. De cd-writer en dvd-rom gaan ook gewoon open en dicht zoals ze verondersteld zijn te doen, en aan de monitor kan het ook niet liggen, aangezien ik hem al aan twee verschillende exemplaren heb aangesloten die zeker werken.

Ché
24 November 2005, 20:36
Je kan 2 dingen doen:
- steek er de videokaart van een andere pc eens in.
- hang er een andere monitor aan.
Zo kom je te weten of het een defecte videokaart, dan wel de monitor is.