Volledige versie bekijken : Zeker lezen A.U.B !!!!



cabriocruiser
6 December 2005, 05:33
Mijn vraag is hier misschien niet op zen plaats.
Maar ik vraag ze toch maar staat ze niet goed verplaats ze dan maar.

Ik heb nu xp-home op mijne pc staan op een partiesie, en ik zou graag ook nog win98 en winserver2003 willen istaleren kan ik dat doen zonder te moeten formateren.
Moet ik dan eerst extra partisies aanmaken en hoeveel en van hoe groot.
Ik zou graag kunnen kiezen als ik opstart welk besturingsprogramma ik neem.
Wie kan er mij helpen en hoe ga ik het beste te werk?

Alvast bedank,
Greetz Cabriocruiser

nojs
6 December 2005, 13:58
je moet uw tweede windows instaleren op een 2de partitie
dan komt het er op als je u pc opstart

slicky
6 December 2005, 15:09
je moet uw tweede windows instaleren op een 2de partitie
dan komt het er op als je u pc opstart
normaal gezien moet je eerst win98 installeren en dan winxp
kweet niet of dat nu gaat lukken zonder een format
nog een beetje afwachten tot de echte kenners je kunnen helpen;)

diedie
6 December 2005, 18:28
Je hebt XP-home dus op de c-schijf = NFTS<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
Win 98 op de c-schijf = FAT (want Win 98 op NFTS is onmogelijk)
<o:p>Een voorwaarde is dus dat je C:\ station in FAT32 formatteerd is voor Win 98

Je kan dus meerdere partities aanmaken of een 2e harde schijf steken
Om Win98 te installeren ga je als volgt te werk: <o:p></o:p>
Gebruik een Win98 Opstartdiskette om de computer te starten. <o:p></o:p>
Steek de Win98 CD in het CD-station. <o:p></o:p>
Je komt nu in DOS. Je ziet hier de A:\> prompt. <o:p></o:p>
Typ achter de A:\> de volgende tekst: X:\Win98\setup.exe (X staat voor de letter van je CD-station) <o:p></o:p>
De installatie start. Voer deze uit zoals normaal. Wanneer je gevraagd wordt naar de lokatie, waar je Win98 wenst te installeren wordt je C:\Windows.000 voorgesteld. Kies voor een andere locatie en verander C:\Windows.000 in D:\Windows. <o:p></o:p>
Maak de installatie van Win98 af. Herstart de computer. <o:p></o:p>
De computer zal terug opstarten in WinXP.
Open kladblok. Begin een nieuw bestand.
In dit bestand neem je precies de volgende gegevens op:

L 100 2 0 1
N C:\BOOTSECT.DOS
R BX
O
R CX
200
W
Q

Sla dit bestand op als READ.SCR <o:p></o:p>

Copiƫer dit bestand naar je Windows98 opstartdiskette. (schrijfbeveiliging uitzetten) <o:p></o:p>
Start de PC op met de gewijzigde opstartdiskette. Na de A:\> prompt typ je DEBUG>READ.SCR (Indien er reeds een BOOTSECT.DOS bestaat, gebruik dan eerst het commando ATTRIB C:\BOOTSECT.DOS -S -H -R ) <o:p></o:p>
Steek de WinXP CD in het CD-station. Herstart de PC en laat de installatie CD van WinXP opstarten. (Indien deze niet zelf opstart, verander je de opstartvolgorde in de BIOS, of Start op in DOS en ga naar: X:\I386\WINNT.EXE. Deze EXE start je installatie.(waar X voor je CD station staat) <o:p></o:p>
In het installatiescherm krijg je de keuze tussen installeren of repareren. Kies repareren. <o:p></o:p>
Er wordt je gevraagd in welke Windows versie je wilt inloggen. Kies 1 . <o:p></o:p>
Er wordt je nu gevraagd naar het administrator paswoord. Gebruik het Administrator account paswoord dat je vroeger ingegeven hebt bij de installatie van XP. <o:p></o:p>
Je ziet nu de C:\Windows prompt. Typ hier FIXBOOT en bevestig dit. <o:p></o:p>
Als FIXBOOT is uitgevoerd, verwijder je de WinXP CD en typ EXIT. De computer zal herstarten. <o:p></o:p>
Nu zal je een BOOT menu krijgen waarin je kan kiezen om WinXP of Win98 op te starten. <o:p></o:p><o:p> Installeer eerst Win 98 dan XP</o:p>
<o:p>mvg,</o:p>
</o:p>