Volledige versie bekijken : aanleg thuisnetwerk



enjoy__M
8 December 2005, 14:50
Beste vrienden,

Ik ben zinnes om een thuisnetwerk aan te leggen, maar hoe dit juist moet? ik ben daar zeker geen krak in.

Alle pc's draaien windows xp home
we vetrekken van een vaste pc die in de woonkamer staat.
deze is verbonden met een router en voorlopig is deze nog niet draadloos, wat wel binnen afzienbare tijd de bedoeling is.
router is aangesloten op telenet modem.

Netwerk moet er als volgt uitzien.
woonkamer pc 1
laptop pc 2
dochter pc3
zoon pc 4

woonkamer pc 1 moet aan alle andere pc's aankunnen
laptop pc2 moet aan woonkamer pc1 aankunnen
dochter pc3 mag mag enkel met wachtwoord aan andere pc's aankunnen
zoon pc4 mag enkel met wachtwoord aan andere pc's aankunnen

wat is nu eigenlijk de bedoeling van het netwerk:
de hoofd pc (woonkamer pc1) moet bestanden kunnen overzetten op alle andere pc's, dit is ook van toepassing voor de laptop pc2.
De dochter pc3 en zoon pc4 mogen zeker niet van elkaar bestanden afnemen en dit om te voorkomen dat zij opstart bestanden zouden verwijderen van mekaars pc.

inmiddels heb ik al een klein beetje geëxpermenteerd:
Op de woonkamer pc1 worden geen mappen of harde schijven gedeeld.
op alle andere pc's worden alle harde schijven gedeeld.
ik heb op alle pc's bij de eigenschappen voor lan verbindingen het onderdeel NWlink IPX/SPX/ netbios bij geinstalleerd.
met de wizard van windows thuisnetwerk heb ik alle pc's gevonden.
Wat nu dus wel het probleem heeft dat dus de dochter pc3 ook op de zoon pc4 kan, wat uiteraard hier niet de bedoeling is.

Kan ik werker met paswoorden of zijn er nog andere methodes.

Met vriendelijk groet
Enjoy

PorkyFrost
8 December 2005, 15:50
Ik ben daar ook nie echt ne krak in :cry: anders had ik zeker geholpen
maar wil je een netwerk met draden of draadloos?

enjoy__M
8 December 2005, 16:22
voorlopig is alles nog met draad voorzien, maar na afzienbare tijd wordt er draadloos gewerkt,
normaal gezien mag dit geen verschil uitmaken van een thuisnetwerkje, zo heb ik mij laten vertellen aldus.

MVG
Enjoy

Firekoen
8 December 2005, 17:04
ik denk niet dat die mogelijkheid er is met XP home,

ik denk dat je moet overschakelen op prof met geavaceerde instelling

iemand meer ervaringen in netwerken?

PeterN
8 December 2005, 17:11
Draadloos of niet, maakt idd in begin niet uit. Best eerst alles proberen met gewone verbinding. Dan weet je zeker dat alles goed werkt. Daarna kan je wireless werken.
Nu wat jou probleem betreft:
Volgens mij zal je dit niet gewoon kunnen verwezelijken. Het probleem volgens mij zit in de versie van windows wat je gebruikt. Het grote verschil tussen XP home en XP profesional zijn net de netwerk mogelijkheden.
XP Home gebruikt enkel 'simple file sharing'. Alles wat wordt gedeeld is zichtbaar en bereikbaar voor iedereen. Bij XP Profesional kan je gebruik maken van een ACL (Access Control List). Dit is een lijst waarbij je iedere gebruiker bevoegdheden kan geven. Op deze manier kan je gebruikers volledige of gedeeltelijke toegang geven zoals lees, schrijf en verwijder bevoegdheid.

Wat wel mogelijk is dacht ik in de home editie is als je bij de eigenschappen van de gedeelde folder gaat kijken dat je kan aanvinken dat 'een' gebruiker bevoegd is een bestand te veranderen. Dit kan je uitvinken, maar dit geld dan ook voor alle gebruikers.

Een andere mogelijkheid is een '$' teken voor de naam van de gedeelde folder te zetten. Dit geeft als resultaat dat de gedeelde folder niet zichtbaar is op het netwerk en dat je er enkel aankan als je de exacte naam van de folder zelf ingeeft. Natuurlijk zal deze naam niet lang onbekend blijven, dus een echte beveiliging is dat ook niet.

Een echte 'work around' weet ik op het ogenblik ook niet.

Ik wil u er wel even op wijzen dat ik zelf de profesional versie altijd gebruik, dus kan ik niet echt zelf zien naar de mogelijkheden van de home editie;)
Mss dat iemand die de home editie gebruikt, meer kan vertellen ;)

groetjes

stallion
8 December 2005, 17:33
Volgende tip kan van pas komen denk ik....

Er bestaan verschillen tussen de Professional en Home Edition van Windows XP.
Maakt u in Windows XP Professional gebruik van het NTFS-bestandssysteem en hebt u in de Windows Verkenner via Extra / Mapopties de optie Eenvoudig delen van bestanden (tabblad Weergave) uitgeschakeld, dan beschikt u over uitgebreide instelmogelijkheden om bestanden en mappen te delen. Klik daartoe met rechts op de map, kies Eigenschappen en selecteer het tabblad Beveiliging. Per gebruikersaccount geeft u rechten op.
Bij Windows XP Home Edition hebt u deze mogelijkheden niet. Daar moet u genoegen nemen met het tabblad Delen, waarop u het delen eenvoudigweg kunt in- en uitschakelen zonder onderscheid voor verschillende gebruikers te maken.
Of kan het wel? Start de computer opnieuw op en gebruik de F8-toets om het opstartmenu van Windows XP Home Edition te tonen. Kies ervoor om te starten in Veilige modus. Ga naar de Windows Verkenner, klik met rechts op de gedeelde map en kies Eigenschappen. Het uit Professional bekende tabblad is 'plotsklaps' ook in de Home Edition aanwezig! Stel de gewenste rechten in en start Windows XP opnieuw op in de normale modus. Hebt u toch fijn de functionaliteit van de grote broer kunnen gebruiken...

Bron: Tips & Trucs via Digiweetjes

PeterN
9 December 2005, 09:13
Thnx Stallion,
Enjoy_M, kan je later even bevestigen als dit zo gaat en goed werkt? Dan heb ik ook weer wat bijgeleerd;)

enjoy__M
14 December 2005, 15:12
PeterN,
ik kan je bevestiggen dat het inderdaat zo is, enkel moet ik nog het één en ander uitpluizen want ik kon geen aparte gebruikers selecteren, maar zoals beschreven stond ben ik al een heel stuk vooruit.

Met dank aan allen
Enjoy

PeterN
14 December 2005, 18:09
... ik kon geen aparte gebruikers selecteren...

Dat is het juist dat wel zou moeten kunnen.
Heb je ook gedaan wat er staat : Mapopties de optie Eenvoudig delen van bestanden (tabblad Weergave) uitgeschakeld?

De bedoeling was toch om personen apart toegang of gedeeltelijke toegang te geven.

Snoepy
16 December 2005, 04:00
:wtf:

Optie 1:
je kan delen en enkel lees recht geven.

Optie 2:
je schijf opsplitsen in x aantal stukken en zo kan je van C: maken C: - D: - .... enz.
en geef je dus C: niet vrij en de rest wel D: - .... enz.


:crazy:

Have fun.

permee
16 December 2005, 16:40
Stallion thx voor deze fijne tip,
mvg,
permee

enjoy__M
20 December 2005, 00:43
Hallo allen,

Ik krijg er nog kop nog staart aan.
Dus als ik opstart normaal windows xp home
windows verkenner- extra- mapopties
krijg ik 3 tabbladen
-algemeen
-weergave
-bestandstype

de optie " eenvoudig delen van bestanden is niet aanwezig in het tebblad "weergave"

als ik ergens in de windows verkenner rechts op een map klik dan eigenschappen
zijn er 3 tabbladen
-algemeen
-delen
-aanpassen

als ik opstart in veilige modus zoals beschreven stond, moet ik al een keuze maken tussen
administrator of de gebruikersnaam

windows verkenner- extra- mapopties
krijg ik 3 tabbladen
-algemeen
-weergave
-bestandstype

de optie " eenvoudig delen van bestanden is niet aanwezig in het tebblad "weergave"

als ik ergens in de windows verkenner rechts op een map klik dan eigenschappen
zijn er 3 tabbladen
-algemeen
-beveiligen
-aanpassen

Hier zit nu het verschil met het tabblad delen dat vervangen is door het tabblad beveiligen.

maar als ik hier verder wik gaan dan zie ik zeker geen namen staan van de andere computers.

nog even vermelden dat ik GEEN mappen deel maar de volledige schijven c,d,e, etc...

waarschijnlijk zal het wel door mij komen omdat ik er echt geen soep van gegeten hebt
maar aangezien de feestdagen in aantocht zijn moet ik alles even opbergen want die pc's staan hier op de tafel in de huiskamer.
iok bedank alvast allen die hier een poging gedaan hebben om mij wat bij te bregen en ik zal wellicht nog terug komen op het onderwerp, na de feestdagen.

Aan allen nog een prettige eindejaarsfeesten en een gezond 2006


Met vriendelijke groet
Enjoy