Volledige versie bekijken : herschrijfbare CD (en DVD)



CDV
22 December 2005, 20:29
Moet er iets speciaals gebeuren met herschrijfbare CD's?
Ik kan die gewoonweg niet gebruiken, enkel onherschrijfbaar (zoals de gewone CD's dus).
Hetzelfde met DVD's. :verlegen:

Kan iemand mij wegwijs maken? (a)

Sille
22 December 2005, 20:45
er staan dus al bestanden op je schijf dan moet je die bestanden gwn terug van die schijf doen of gwn de nieuwe bestanden der overschrijven de meeste programma's maken die van zelf leeg

CDV
22 December 2005, 20:55
er staan dus al bestanden op je schijf dan moet je die bestanden gwn terug van die schijf doen of gwn de nieuwe bestanden der overschrijven de meeste programma's maken die van zelf leeg

Zal ik eens proberen. Maar ik denk dat hij dat nooit heeft willen/kunnen doen. :cry:

Gebruik je die CD's, DVD's met de brandersoftware? of kan je gewoon copieëren en plakken, enz.

Moeten de CD's geformateerd worden? Zo ja, hoe doe je dat?

Werken die dan zoals een diskette?

Nikolas
22 December 2005, 20:58
Ik denk niet dat het daar aan ligt, dj-sille. Bedoel je niet dat je herschrijfbare cd's niet kunt branden?

Kan je writer wel herschrijfbare cd's schrijven?
Of is het gewoon om te lezen?
Update anders eens je firmware, ik zoek even het topic waar het uitgelegd staat...

CDV
22 December 2005, 21:05
Ik zal me verkeerd uitgedrukt hebben.
Als ik een herschrijfbare CD of DVD gebruik, dan zijn die gegevens steeds onuitwisbaar en is de CD niet verder beschrijfbaar.:verlegen: (sor)

Het is een extrene RW via usb.

nielsvandesype
22 December 2005, 21:08
Nochthans zou je in je brandprogramma mits het cd-rw of dvd-/+rw zijn de optie in je brandprogramma hebben om de inhoud te wissen. Maar je kan ook niet oneindig veel keren herschrijven. Wat is het merk van je dvd/cd-writer ? Welke schijfjes gebruik je ? Welke brandsoftware gebruik je ?

CDV
22 December 2005, 21:19
Nochthans zou je in je brandprogramma mits het cd-rw of dvd-/+rw zijn de optie in je brandprogramma hebben om de inhoud te wissen. Maar je kan ook niet oneindig veel keren herschrijven. Wat is het merk van je dvd/cd-writer ? Welke schijfjes gebruik je ? Welke brandsoftware gebruik je ?

Ik heb ondertussen mijn gegevens aangevuld. (Komt wel in orde). :)

Hardware : Iomega CD-RW extern via usb
Software : HotBurnPro (meegeleverd bij de CD-RW) (zou ook automatische backup kunnen uitvoeren, echte backup hé zoals vroeger met de diskettes)
CD en DVD merk : Memorex, Sony en Medion heb ik reeds gebruikt.

:close

nielsvandesype
22 December 2005, 22:07
Memorex kan op sommige branders problemen geven. Als ik moet uitgaan van je info heb je geen dvd-brander. Kijk eens op de site van de fabrikant om te zien welke schijfjes er allemaal aanbevolen worden.

CDV
22 December 2005, 22:20
OK.

Neen ik heb geen DVD brander, enkel CD brander. Daarom dat mijn vraag ook 'algemeen' gesteld werd en niet specifiek.:)

Nostradamus
23 December 2005, 01:43
Ik zal me verkeerd uitgedrukt hebben.
Als ik een herschrijfbare CD of DVD gebruik, dan zijn die gegevens steeds onuitwisbaar en is de CD niet verder beschrijfbaar.:verlegen: (sor)

Het is een extrene RW via usb.

Dag CDV, als je 'iets' ga branden, stel je het dan in als 'multiesessie' branden? Want anders brand hij gewoon en sluit hij de CD af ;)

Peter.B
23 December 2005, 07:14
cdv,als je voor de eerste maal een cd rw gebruikt,formateer hem eerst eens.
ik doe dat altijd zo.aan wie ik die pc gekocht heb,heeft mij dat aangeraden.

CDV
23 December 2005, 19:01
Dag CDV, als je 'iets' ga branden, stel je het dan in als 'multiesessie' branden? Want anders brand hij gewoon en sluit hij de CD af ;)

Het branden in 'multisessie' of met 'direct afsluiting' gaat allemaal naar wens.
Het gaat hem om CD's die herschrijfbaar zijn. Dus die werken zoals de diskettes van vroeger.

CDV
23 December 2005, 19:05
cdv,als je voor de eerste maal een cd rw gebruikt,formateer hem eerst eens.
ik doe dat altijd zo.aan wie ik die pc gekocht heb,heeft mij dat aangeraden.

Hoe doe je dat? Wil je mij de opeenvolgende handelingen meedelen en welk program je daarbij gebruikt?:)

Nostradamus
23 December 2005, 19:21
Het branden in 'multisessie' of met 'direct afsluiting' gaat allemaal naar wens.
Het gaat hem om CD's die herschrijfbaar zijn. Dus die werken zoals de diskettes van vroeger.

Ja CDV, daar had ik het in feite over, CD-RW (herschrijfbare) en niet CD-R (gewone). Maar er zijn ook mensen die een foutje maken met die CD-RW's en die gewoon branden zonder 'multiesessie' te hebben aangevinkt bij het branden en dan kan je natuurlijk niet meer bijbranden daarna, want dan is je CD-RW afgesloten. Het formatteren is in feite niet nodig bij een nieuwe CD-RW zenne dipsy, wel als je een CD-RW gaat wissen en terug hergebruiken ;)

Peter.B
24 December 2005, 09:24
cdv

oe doe je dat? Wil je mij de opeenvolgende handelingen meedelen en welk program je daarbij gebruikt?

ik "deed" dat met incd van nero6.als ik het goed voor heb,was dat ;cd insteken-deze computer-cd station-rechtermuisknop-en daar zag je dan staan formateren.
maar heb nu nero7, geen incd meer en heb sedert ook geen cd/dvdrw's gekocht.

nostradamus
ik weet dat het normaal niet meer nodig is.maar ik blijf het toch doen.heb in het begin(is al enkele jaren geleden)verschillende cd-rw's in de vuibak mogen gooien en het is maar een kleine moeite,vind ik toch.

CDV
24 December 2005, 10:36
Ja CDV, daar had ik het in feite over, CD-RW (herschrijfbare) en niet CD-R (gewone). Maar er zijn ook mensen die een foutje maken met die CD-RW's en die gewoon branden zonder 'multiesessie' te hebben aangevinkt bij het branden en dan kan je natuurlijk niet meer bijbranden daarna, want dan is je CD-RW afgesloten. Het formatteren is in feite niet nodig bij een nieuwe CD-RW zenne dipsy, wel als je een CD-RW gaat wissen en terug hergebruiken ;)

Daar gaat het hem toch om nietwaar.:cool: Idd met de verwerking van een 'gewone' CD heb ik geen problemen, zoals gemeld. (multisession=de CD gebruiken om files er bij te schrijven tot de CD vol is. ;) En dan is de CD ook definitief vol. En dit is, naar mijn mening, dan ook geen herschrijfbare CD. (a)

Het formatteren is in feite niet nodig bij een nieuwe CD-RW zenne dipsy, wel als je een CD-RW gaat wissen en terug hergebruiken

Hoe is dan de werkwijze aub? Lijkt misschien een domme vraag, maar blijkbaar is het antwoord toch niet zo logisch gezien de geringe reacties. :crazy:

CDV
24 December 2005, 10:48
cdv


ik "deed" dat met incd van nero6.als ik het goed voor heb,was dat ;cd insteken-deze computer-cd station-rechtermuisknop-en daar zag je dan staan formateren.
maar heb nu nero7, geen incd meer en heb sedert ook geen cd/dvdrw's gekocht.

nostradamus
ik weet dat het normaal niet meer nodig is.maar ik blijf het toch doen.heb in het begin(is al enkele jaren geleden)verschillende cd-rw's in de vuibak mogen gooien en het is maar een kleine moeite,vind ik toch.

Dat ga ik straks eens proberen. :) Dit is dus zoals bij een gewoon disketje (3,5"). :)