Volledige versie bekijken : Branden van .mds en .iso



Jammie
25 December 2005, 04:07
Beste mensen,

Ik heb van alles afgezocht (ook op deze site), maar zie door de bomen het bos niet meer. Teveel verschillende bestandsformaten, teveel verschillende programma's. Het gaat om het volgende:

Ik heb sinds kort een dvd-rewriter en heb de film The Green Mile gedownload. Uiteindelijk heb ik twee bestanden: een .iso bestand (4,36 Gb) en een .MDS bestand (4,22 kB).

Mijn 2 vragen zijn:

1) Hoe moet ik de files branden, zodat ik werkelijk een dvd krijg die op elke dvd-speler is af te spelen?

2) Hoe kan ik het .iso-bestand bewerken, zodat ik subtitles kan toevoegen en het MET Nederlandse ondertiteling toch als een gewoon dvd-bestand kan bewaren op een dvd?

Nogmaals: ik zou deze vragen niet stellen zonder de zoekfunctie te hebben gebruikt. Maar het is allemaal (althans, voor mij) té ingewikkeld. Ik hoop dat u mij wilt helpen.

ghost
25 December 2005, 11:04
Kan goed zijn dat uw ondertitels er al instaan, of dat er een menu bij is dat je verschillende ondertitels kunt ophalen ( in de dvd speler dus).
Voor een iso tebranden kunt je nero of alcohol 120% gebruiken .
Bij nero: Steek een dvd in , open nero burning rom ,klik het eerste venster weg waar vanboven opstaat nieuwe compilatie. Ga dan vanboven naar recorder als je nero 6 of 7 hebt( bij nero 5 moet je naar bestand gaan) klik op burn image (image branden). Zoek dan de iso wat bij uw mds staat selecteer de iso en klik op openen .Zet uw brandsnelheid op 2.3 (dvd) of iets hoger , klik op burn (branden) . Als je alcohol gebruikt klik je op image brand wizard krijg je een venster, daar op verkennen de iso zoeken selecteren en op openen klikken. Daarna op volgende ,schrijf snelheid 2.3 of iets hoger mag niet te hoog gaan , en dan op start.

Baloeke
25 December 2005, 11:15
Ter aanvulling wil er nog wat bijvoegen. Een dvd-schijf kan je vinden in twee versies plus en min en niet alle dvd-spelers ondersteunen plus of min.

Jammie
27 December 2005, 00:58
Beste ghost en Baloeke,

Bedankt voor jullie replies. Ik heb het .iso-bestand van de film via Nero 7 gebrand. De film speelt nu inderdaad als een normale dvd af. Het punt is alleen dat het geluid in het Duits is nagesynchroniseerd en dat de ondertitels Duits zijn.

Dit kan uiteraard aan het .iso-bestand zelf liggen (meer smaken dan Duits zijn er niet). In PowerDVD is ook geen andere geluidsstream of andere ondertitel te kiezen. Maar dan toch de vraag:

Had ik ook het bijgaande .mds-bestand moeten branden, waardoor wellicht wél andere talen beschikbaar zijn? Waartoe dient het .mds-bestand eigenlijk?

ghost
27 December 2005, 01:09
Beste ghost en Baloeke,

Bedankt voor jullie replies. Ik heb het .iso-bestand van de film via Nero 7 gebrand. De film speelt nu inderdaad als een normale dvd af. Het punt is alleen dat het geluid in het Duits is nagesynchroniseerd en dat de ondertitels Duits zijn.

Dit kan uiteraard aan het .iso-bestand zelf liggen (meer smaken dan Duits zijn er niet). In PowerDVD is ook geen andere geluidsstream of andere ondertitel te kiezen. Maar dan toch de vraag:

Had ik ook het bijgaande .mds-bestand moeten branden, waardoor wellicht wél andere talen beschikbaar zijn? Waartoe dient het .mds-bestand eigenlijk?
Normaal gezien laad je de mds in voor een image tebranden , maar omdat je een iso had was het niet nodig . Als je een image maakt met alcohol 120% krijg je een mds en een mdf bestand , wilt je uw image branden dan zult je mds in moeten laden dan brand hij eigenlijk de mdf bestand . Ziet je ook aan de grootte van het bestand , nu ja spijtig dat je de duitse versie hebt en dat je in uw menu het niet kan varanderen . Hebt je het ook al geprobeerd in uw dvd speler (niet van de pc)?

Baloeke
27 December 2005, 01:10
mds is:
Media Descriptor Image file, wat een image van een CD-ROM bevat. Het is mogelijk om met een brander programma een image te maken van een CD-ROM en deze bijvoorbeeld op de harde schijf te bewaren. Wanneer je met een CD-brander de mds opent, is het vervolgens weer mogelijk om de image weer naar de CD-ROM weg te schrijven, waarbij de doel-cd een exacte copy wordt van de originele CD.

Jammie
27 December 2005, 01:20
Wow ghost, je bent snel met jouw antwoord! Bedankt daarvoor.

Ik denk dat het gewoon aan het .iso-bestand zelf lag: alleen maar Duits. Overigens heb ik nog geen dvd-speler in de huiskamer (ik ben ouderwets, ik weet het), dus ik kan dat niet uitproberen. Bovendien had ik de film op een dvd-rw gebrand om het uit te testen.

Als ik het goed begrijp was het .mds-bestand in de download dus overbodig. Het image van de film-dvd was blijkbaar gemaakt in Alcohol120%, maar het .mdf-bestand was geconverteerd naar het .iso-formaat.

Klopt het dat het .mds-bestand dus overbodig was en dat het dus niet uitmaakte of ik het wel of niet had meegebrand?

Off-topic: wat een geweldige site hebben jullie zeg! Ik kom uit Eindhoven (bijna België) en ben nu alle handleidingen aan het doornemen.
Heel leerzaam voor een 'Ollander' die net met dvd-schrijven is begonnen. ;)

Pfoe, en ook van Baloeke al een antwoord! Maar dan nog steeds de vraag: had ik ook de .mds hebben moeten branden?

ghost
27 December 2005, 01:32
Wow ghost, je bent snel met jouw antwoord! Bedankt daarvoor.

Ik denk dat het gewoon aan het .iso-bestand zelf lag: alleen maar Duits. Overigens heb ik nog geen dvd-speler in de huiskamer (ik ben ouderwets, ik weet het), dus ik kan dat niet uitproberen. Bovendien had ik de film op een dvd-rw gebrand om het uit te testen.

Als ik het goed begrijp was het .mds-bestand in de download dus overbodig. Het image van de film-dvd was blijkbaar gemaakt in Alcohol120%, maar het .mdf-bestand was geconverteerd naar het .iso-formaat.

Klopt het dat het .mds-bestand dus overbodig was en dat het dus niet uitmaakte of ik het wel of niet had meegebrand?

Off-topic: wat een geweldige site hebben jullie zeg! Ik kom uit Eindhoven (bijna België) en ben nu alle handleidingen aan het doornemen.
Heel leerzaam voor een 'Ollander' die net met dvd-schrijven is begonnen. ;)

Pfoe, en ook van Baloeke al een antwoord! Maar dan nog steeds de vraag: had ik ook de .mds hebben moeten branden?
Nee hoor uw mds staat de info op hoe hij uw mdf moet branden , klik maar eens met de rechtermuisknop op de mds en dan openen met kladblok .

Jammie
28 December 2005, 03:50
Bij het zoeken naar een download voor dvdxcopy liep ik gisteren een trojan-virus op, waardoor ik hier niet meer kon antwoorden.

Inmiddels is alles opgelost en heb ik wel als test een kopie via dvdXcopy kunnen maken van een door mij gekochte dvd. Het werkt GEWELDIG!

Maar er is één probleem:

Ik heb de film via dvdXcopy weggeschreven op een dvd-rewritable. Normaal gesproken kan ik die dvd-rw opnieuw beschrijven, maar nu lukt dat niet meer. De dvd-rw is als het ware 'op slot'. Ik heb al van alles geprobeerd via Nero en de cmd-prompt.

Misschien is dit een gevolg van dvdXcopy en dan heb ik daar vrede mee, maar misschien weten posters hier of er een andere oplossing is.

[edit:] OEPS! De dvd was níet rewritable. Het was een gewone dvd-plus schijf, eenmalig te beschrijven. Maar dvdXcopy is een geweldig programma!

Baloeke
1 January 2006, 13:22
Probleem opgelost dus slot erop