Volledige versie bekijken : Met 2 pc's op internet



foxxie
27 December 2005, 19:25
Hallokes,

Ben van plan om mijn oud pc'ke (P3 800Mhz) wa op te knappen en ook aan te sluiten op internet (dan kan vader ook surfen hé).
Heb momenteel telenet (geen draadloze verbinding).
Is het mogelijk om met die oude pc ook op internet te gaan zonder dat ik kabels moet bijleggen? Mijn pc staat boven andere beneden is dit mogelijk om dit draadloos te doen?
Zoja wat heb ik allemaal nodig, waar moet ik op letten,...

Eventuele goede bevindingen met sommige merken zijn allemaal welkom.

Groetjes en alvast bedankt

vanic
27 December 2005, 19:57
als je zonder kabel wilt surfen... dan zal je een draadloze router nodig hebben en een draadloze "netwerkkaart" ... deze bestaan in pci' versie of in USB versie ( stick)

Krikkie
28 December 2005, 13:00
Je kan zoals hierboven voorgesteld ook een netwerkje maken waarbij de recente pc voor server speelt, dus zonder router.
De computer die voor server speelt moet dan wel altijd aanstaan als je met de andere op het internet wil, daarom misschien beter met een router werken, maar het kan dus zonder ook.

Groetjes Krikkie

vanic
28 December 2005, 13:05
Je kan zoals hierboven voorgesteld ook een netwerkje maken waarbij de recente pc voor server speelt, dus zonder router.
De computer die voor server speelt moet dan wel altijd aanstaan als je met de andere op het internet wil, daarom misschien beter met een router werken, maar het kan dus zonder ook.

Groetjes Krikkie

hoe doe je dit dan draadloos?

Krikkie
28 December 2005, 15:41
Draadloosnetwerk aanleggen en dan kiezen voor internet delen via één der computers, idem als via draad. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd zonder draad, maar via LPT1, netwerkkaartjes of USB gaat dit wel, ik denk dat draadloos hier geen uitzondering op is...

PeterN
28 December 2005, 19:37
Bij de meeste draadloze netwerk kaartjes kan je een instelling maken tussen 'infrastructure' of 'ad-hoc'. Met 'Ad-hoc' setting kan je twee pc's draadloos verbinden zonder router.

Krikkie
28 December 2005, 22:05
Krikiie dankt Peter,

'k Weet niet meer juist hoe ik het gedaan heb, 't is meer dan drie jaar geleden, maar is er iemand die misschien een handleidingetje weet staan voor de geïtresseerde???

Groetjes Krikkie

Xav
29 December 2005, 11:15
Vergeet ook niet te upgraden naar expressnet bij telenet anders zal er maar 1 van de 2 op internet kunnen. Dit is een veel voorkomende fout bij de mensen;)

PeterN
29 December 2005, 12:21
Vergeet ook niet te upgraden naar expressnet bij telenet anders zal er maar 1 van de 2 op internet kunnen. Dit is een veel voorkomende fout bij de mensen;)

Dit klopt Xav, als je spreekt over een hub. Een hub verdeeld je aansluiting in meerdere aansluitingen. Je kan dan meerdere pc's op 1 aansluiting hangen. Het ip adres wordt hier nog steeds gegeven door telenet. Dus iedere pc moet van telenet een ip adres krijgen. Je abonnement moet dus hier meerdere ip adressen kunnen uitdelen.
Nu deze hubs bestaan enkel met kabel verbinding en niet draadloos.

Anders is het met een router. Met een router geeft telenet een ip adres aan je router. Dus 1 ip adres is hier voldoende. De router op zijn beurt heeft ip adressen aan de aangesloten pc's. Dit zijn andere ip adressen dan van telenet. Deze hebben dus niks te maken met telenet. Het is hier ook dat uw hardware firewall in uw router de beide netten (lan en wan) van elkaar scheidt.
Deze routers bestaan dus wel draadloos, maar zijn een beetje duurder dan hubs omdat er meer intellegentie in zit.

Krikkie
29 December 2005, 14:27
En indien je via de ene pc met de andere op het internet gaat is dit ook niet nodig (of soortgelijke toepassingen), reden zie hierboven.

Groetjes Krikkie

Xav
29 December 2005, 21:56
Dit klopt Xav, als je spreekt over een hub. Een hub verdeeld je aansluiting in meerdere aansluitingen. Je kan dan meerdere pc's op 1 aansluiting hangen. Het ip adres wordt hier nog steeds gegeven door telenet. Dus iedere pc moet van telenet een ip adres krijgen. Je abonnement moet dus hier meerdere ip adressen kunnen uitdelen.
Nu deze hubs bestaan enkel met kabel verbinding en niet draadloos.

Anders is het met een router. Met een router geeft telenet een ip adres aan je router. Dus 1 ip adres is hier voldoende. De router op zijn beurt heeft ip adressen aan de aangesloten pc's. Dit zijn andere ip adressen dan van telenet. Deze hebben dus niks te maken met telenet. Het is hier ook dat uw hardware firewall in uw router de beide netten (lan en wan) van elkaar scheidt.
Deze routers bestaan dus wel draadloos, maar zijn een beetje duurder dan hubs omdat er meer intellegentie in zit.

Bedankt voor de update (y)