Volledige versie bekijken : Ip #'s in een netwerk



Archer
28 December 2005, 13:30
Eerst even de netwerkconfiguratie uitleggen:
- De pc is verbonden d.m.v. een kabel naar de router.
- De laptop verbind via een draadloos netwerk d.m.v. een usb-ethernet-stick.

Wat is nu het probleem? Regelmatig veranderen de ip-nummers die de router aan de pc of laptop geeft. Op zich zo geen groot probleem, maar ik vind het nogal omslachtig als ik steeds eerst het ip-nummer moet opvragen (cmd - ipconfig) om documenten tussen de 2 computers uit te wisselen. De ip-nummers zijn steeds anders als de pc of laptop heeft uitgestaan.

PeterN
28 December 2005, 19:30
De router geeft normaal het ip adres aan uw laptop of pc telkens deze verbinding maakt. In de router kan je normaal deze settings maken. Je kan daar opgeven in welke range hij adressen moet uitdelen en hoelang deze ip adressen geldig blijven. Meestal kan je uw router settings varanderen door naar 192.168.2.1 te surfen. Daar moet bij de lan settings de range ergens staan en bij 'lease time' de geldigheids duur. Zet bij de geldigheids duur 'forever' en uw adres zal niet meer veranderen.

Wat ik wel niet begrijp is waarom je het ip adres nodig hebt om documenten uit te wisselen. In een netwerkje kan je uw bestanden toch delen?

Archer
31 December 2005, 14:15
Wat ik wel niet begrijp is waarom je het ip adres nodig hebt om documenten uit te wisselen. In een netwerkje kan je uw bestanden toch delen?
Ik typ steeds het ip-nummer in verkenner om de bestanden van de andere computer te kunnen gebruiken.

Yakumo
31 December 2005, 14:36
Wat je volgens mij wel kan doen is een netwerkverbinding maken met de andere pc en deze een stationletter toe te wijzen. Bij win2000 kan dit door middel van rechtermuisklik op icoon mijn computer.

PeterN
31 December 2005, 15:46
Wat je volgens mij wel kan doen is een netwerkverbinding maken met de andere pc en deze een stationletter toe te wijzen. Bij win2000 kan dit door middel van rechtermuisklik op icoon mijn computer.
ter info, bij XP ook, rechter muisknop en dan netwerkverbinding maken ;)

Archer
1 January 2006, 16:52
Ik werk via een Netwerkgroep. Als ik via "Mijn netwerklocaties" klik op "Zoeken naar computers in werkgroepen", dan krijg ik deze melding:

"Werkgroepnaam is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt."

De pc, laptop en router hebben allemaal dezelfde werkgroepnaam. De gedeelde mappen zijn zo ingesteld dat alle gebruikers eraan kunnen. Dat is de reden waarom in rechtreeks het ip-nummer typ om naar de andere computer te gaan.

Als ik het probeer met de rechtermuisknop op "Deze computer", dan moet ik ook het ip-nummer opgeven. Via "Bladeren" geraak ik niet voorbij de werkgroepnaam.

Wat ik wil is dat ik gewoon door enkele klikken gewoon naar de andere computer kan.

Ik heb het gevonden om bij de LAN settings de Lease time op "forever" te zetten, maar is dat dan wel veilig genoeg?

PeterN
1 January 2006, 21:26
Ik heb het gevonden om bij de LAN settings de Lease time op "forever" te zetten, maar is dat dan wel veilig genoeg?
Ja, dit kan geen kwaad. Het is de router die u pc's ip adressen geeft, en deze blijven nu ongewijzigd. Maar uw router krijgt van uw modem ook een ip adres.
Dus uw provider verandert geregeld uw ip adres. De router zal deze verandering overnemen en op een ander adres komen te staan. Tussen uw router en uw lokaal netwerk zit dan de hardware firewall (ingebouwd in uw router) en na deze firewall geeft de router vaste ip-adressen naar uw pc's;)

peterbonfire
12 October 2006, 20:40
Ik werk via een Netwerkgroep. Als ik via "Mijn netwerklocaties" klik op "Zoeken naar computers in werkgroepen", dan krijg ik deze melding:

"Werkgroepnaam is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt."

De pc, laptop en router hebben allemaal dezelfde werkgroepnaam. De gedeelde mappen zijn zo ingesteld dat alle gebruikers eraan kunnen. Dat is de reden waarom in rechtreeks het ip-nummer typ om naar de andere computer te gaan.

Als ik het probeer met de rechtermuisknop op "Deze computer", dan moet ik ook het ip-nummer opgeven. Via "Bladeren" geraak ik niet voorbij de werkgroepnaam.

Wat ik wil is dat ik gewoon door enkele klikken gewoon naar de andere computer kan.

Ik heb het gevonden om bij de LAN settings de Lease time op "forever" te zetten, maar is dat dan wel veilig genoeg?

Doe je dit bij ICMP instellingen op je Pc en Laptop :good:

Luc@s
12 October 2006, 20:56
icmp zijn paketten voor netwerkbeheer ( internet message control protocol ) , de lease time dien je in te stellen op de dhcp-server.

eveneens eens ff nakijken welke dns-severs je dhcp meegeeft ( dit kan je op je router zien) zie dat 1 van de 2 het intern ip-address is van je router, alle pc's hebben een 'direct connect' met je router, dus weet uw router welke pc aan welke interface hangt.

voor die workgroep met je eens kijken of je op beide pc's dezelfde users hebt, als deze niet "matchen" heb je inderdaad niet de juiste machtigingen, en laat hij je niet toe.

succes ;-)

groeten
L.

peterbonfire
20 October 2006, 23:14
icmp zijn paketten voor netwerkbeheer ( internet message control protocol ) , de lease time dien je in te stellen op de dhcp-server.

eveneens eens ff nakijken welke dns-severs je dhcp meegeeft ( dit kan je op je router zien) zie dat 1 van de 2 het intern ip-address is van je router, alle pc's hebben een 'direct connect' met je router, dus weet uw router welke pc aan welke interface hangt.

voor die workgroep met je eens kijken of je op beide pc's dezelfde users hebt, als deze niet "matchen" heb je inderdaad niet de juiste machtigingen, en laat hij je niet toe.

succes ;-)

groeten
L.

Allereerst bedankt .
In mijn router kan het niet zitten maar in de users zeker wel,
Als ik je goed begrijp moet een user aanmaken op de nieuwe laptop die matcht met mijn user op mijn gewone pc?
Moet ik dan ook administrator zijn?:good:

Luc@s
21 October 2006, 16:59
begin met administrator, als dit werkt kan je nogaltijd minder rechten toekennen...


groeten
L.