Volledige versie bekijken : Conflict tussen videokaart en geluidskaart



Geraar
5 January 2006, 22:37
Ik verneem dat er een conflict is tussen mijn videokaart en geluidskaart.
Ze zitten namelijk op dezelfde IRQ

Zonder je pc open te maken weet er iemand hoe ik ze verander zodanig dat ze niet meer op dezelfde IRQ zitten?

grabber
5 January 2006, 23:04
Al geprobeerd om de geluidskaart in een ander slot te steken?

Of kijk eens hier: http://www.akses.nl/pc_problemen.html

FF naar beneden scrollen naar Problemen bij het starten van simulatiespellen

Geraar
5 January 2006, 23:38
Neen ik mag mijn pc niet openmaken anders ben ik mijn garantie kwijt!

Oplossing voor mijn probleem staat er niet tussen.

grabber
5 January 2006, 23:53
Oplossing voor mijn probleem staat er niet tussen.

Dit stond er in die link:
Een ander probleem is de toekenning van IRQ's aan de diverse slots (daar waar de kaarten ingestoken worden). Vaak delen slot 1 en 3 altijd dezelfde IRQ en is ook via de set-up niet te scheiden. De andere PCI slots zijn via de BIOS Set-up van de PC meestal in te stellen op een andere IRQ. Soms moet je diverse keren wisselen van de kaarten om de kaarten elk een andere IRQ te geven.
PAS OP!!! Sleutel nooit aan de PC wanneer de stroom stekker nog op de PC is aangesloten ! De huidige PC's blijven spanning op het moederbord houden ondanks dat de PC niet meer draait. Zorg ook dat je in een antistatische omgeving werkt.
Voor het probleemloos draaien van zware spellen is het aan te bevelen zowel voor de video als voor de geluidskaart separate IRQ's te hebben. Dus ze hebben een IRQ voor zich zelf.

Heeft volgens mij wel met je probleem te maken.
En anders terug naar waar je hem hebt gekocht.

Heezy
6 January 2006, 00:31
Enkel in het BIOS gaat ge da kunnen aanpassen. In Windows zelf kan je de IRQ's wel zien, maar niet manueel aanpassen. Maar in het BIOS gaat maar tot IRQ 15, boven 15 zijn virtuele IRQ's door Windows aangemaakt. Dus hopelijk zit hij bij die 15 en kunt ge wa foeffelen.
En als het niet lukt, pc terugbrengen en dan moeten zij maar een ander PCI slot gebruiken.

Geraar
6 January 2006, 20:59
En waar ik het BIOS moet je daar precies voor zijn?

Ik heb al eens gekeken maar vind het niet.

Ché
6 January 2006, 21:01
daarvoor moet je tijdens het opstarten op een toets drukken. (F2 of Del al naargelang het merk.)

Nikolas
6 January 2006, 21:13
daarvoor moet je tijdens het opstarten op een toets drukken. (F2 of Del al naargelang het merk.)

Hij bedoelt niet hoe hij in de BIOS moet komen, wel waar in de BIOS.

Staat daar niets van Peripherals ofzo?

nielsvandesype
7 January 2006, 14:21
Van welk merk is je BIOS ? Je hebt er van american megatrends (amibios) : http://www.ami.com/products/amibios.cfm (hier moet er toch wel staan waar je het kan aanpassen) Daarvoor moet je even kijken in het BIOS zelf of net als het scherm verschijnd om in je BIOS te geraken. Dan kan je dit ingeven in google.

c3ke
7 January 2006, 14:44
Van welk merk is je BIOS ? Je hebt er van american megatrends (amibios) : http://www.ami.com/products/amibios.cfm (hier moet er toch wel staan waar je het kan aanpassen) Daarvoor moet je even kijken in het BIOS zelf of net als het scherm verschijnd om in je BIOS te geraken. Dan kan je dit ingeven in google.

Wel vermits hem een nvidia 6700Xl videokaart heeft betreft het om een aldi pc te gaan,en kan je dus niet zien welke bios het is,er verschijnt bij de opstart het logo van intel en de D van dual core waarschijnlijk.

Geraar
7 January 2006, 14:49
Ja inderdaad, er verschijnd enkel Pentium D.

c3ke
7 January 2006, 14:56
Ja inderdaad, er verschijnd enkel Pentium D.

Die goede pc's van aldi toch he :close .
En is je probleem al opgelost met need for speed most wanted?

Geraar
7 January 2006, 15:07
Neen, wel dat is namelijk denk ik de oorzaak waarom need for speed blokeert.
Door die videokaart en geluidskaart op dezelfde IRQ.

Ché
7 January 2006, 16:16
kun je ze zelf niet wijzigen naar een vrije IRQ?
via apparaatbeheer/ kan je de eigenschappen van de videokaart of de geluidskaart vragen/ op tabblad bronnen zie je de IRQ. Daar kan je eventueel het vinkje bij "Automatische instellingen gebruiken" wegdoen en zelf een vrije IRQ ingeven. Als in het vakje eronder komt dat er geen conflict is met een ander apparaat zit je goed.

Oei zie juist bij mezelf dat je er op die manier niet aankan. het is namelijk niet actief. probeer dan maar liever de manier van Heezy.

c3ke
7 January 2006, 18:45
Neen, wel dat is namelijk denk ik de oorzaak waarom need for speed blokeert.
Door die videokaart en geluidskaart op dezelfde IRQ.

Is wel raar.Bijmij zit de videokaart op IRQ 16 en de geluidskaart op IRQ 17.