Volledige versie bekijken : Kortsluiting??



NickB
6 January 2006, 16:55
Hallo iedereen.
Ik heb een surroundsysteem gekocht en een externe geluidskaart.
Nu zou ik die surround graag gebruiken op men dvd-speler voor films, en op mijn computer voor muziek.
Beide appart aansluiten is geen probleem en het werkt op beide appart zeer goed (zoals het moet)
Nu is het vervelend dat ik steeds die 3 kabeltjes van de dvd, naar de soundkaart moet versteken en omgekeerd.
Daarom dacht ik aan volgende schakeling (foto) zeer eenvoudig alleen weet ik niet of dit eventueel kortsluiting zou kunnen geven????
Als bv men soundcard aanstaat en ik speel een dvd af, zou het dan niet mogelijk zijn dat het signaal ipv naar het controlecentrum, naar men geluidskaart gaat via dat "verbindingsstukje"?
er zit eigelijk geen verbruiker tss beide dan en ik weet niet wat er inwendig van die dvd-speler of soundcard zit
Ook als ik bv van beide media tegelijkertijd een signaal stuur naar het controlecentrum, krijg ik dan 2 geluiden door elkaar of loopt het helemaal fout af?
Mijn vrees voor kortsluiting komt omdat we ooit bij elektronica is hebben geleerd dat met een oscilloscoop kortsluiting kan ontstaan tss het te meten"ding" en de scoop zelf, en dat via de aarding..
mss kan er hiet ook zoiets gebeuren?
De schakeling moet nog wel *3 gedaan worden ook nog voor het rode en blauwe stekkertje maar dat wisten jullie wel...

PeterN
6 January 2006, 21:28
Ik denk niet dat je iets kapot ermee gaat maken. De signalen zijn slechts zeer klein, maar zoals je zegt kan je met deze opstelling wel signaal insturen op een uitgang. Gezond zal het allesinds niet zijn.
Een andere oplossing is een schakelaar er tussen zetten. Je hebt electronica gehad dus is dit niet zo'n groot probleem. Je moet dan enkel de schakelaar omzetten. Er bestaan schakelaars met verschillende wissel contacten in 1 behuizing.
Maar mss dat er ook een echte gescheiden splitter in de handel te verkrijgen is, maar dat weet ik niet...

NickB
8 January 2006, 14:14
Kan ik inderdaad doen zo een klein wisselschakelaartje er tussen zetten, dat kost toch niet veel.
Thx petern, ik weet genoeg.
Mag toe van mij