Volledige versie bekijken : Router.firewall



dirk2
8 January 2006, 19:20
Ik heb een vraagje. Ik heb geen firewall gestoken op mijn 2 pc omdat ik met een router zit met firewall in. Ben op een site geweest waar je u firewall kan testen en alles blijkt veilig te zijn. mijn vraag is zou ik nog een extra firewall installeren bij xp of is dat niet nodig als je een router hebt?
Groetjes

Ché
8 January 2006, 20:27
Lijkt me niet echt nodig. Die 2de firewall zal je toestel alleen vertragen.

dirk2
8 January 2006, 20:50
Ok thx

Krikkie
8 January 2006, 22:33
Dat is waar, maar is het ook niet zo dat er veel programma's vanop je pc naar het internet gaan, terwijl dit niet nodig blijkt!( Dat is niet goed voor mijn upload, die dingen vertragen mijn internetverbinding alsook mijne pc...)
Ik heb ook een router, met twee pc en als ik kijk wat mijn softwarematige firewall nog allemaal tegen houdt...
Weet er iemand hoe dat het trouwens zit met spyware en trojanen???
Volgens mij gaan die gewoon voorbij je firewall op je router.
Ik heb alvast naast mijne hartwarematige firewall nog softwarematige firewall's op mijn pc's geïnstalleerd, dat steld mij instaat nog iets of wat controle te houden over de comuniecatiestromen tussen de pc en 't internet... En ik heb het al nodig gehad!!!

Groetjes Krikkie

Krikkie
9 January 2006, 22:36
Niemand die de voor en nadelen kan vergelijken???
'k Zou het ook graag weten...

Groetjes Krikkie

Kokki
9 January 2006, 23:18
Lees hier dan maar even: http://www.smallbusinesscomputing.com/webmaster/article.php/3103431

Beide is dus het beste. Een firewall in een router is hardwarematig, en kan dus ook omzeilt worden. Een softwarematige kan je zo instellen dat bekende programma's toegang krijgen tot het net en dat alle andere toestemming moeten vragen.
Ik zou ze dus beiden gebruiken.

Krikkie
10 January 2006, 00:31
Goeie post Kokkie!!!
THX

Krikkie

dirk2
10 January 2006, 20:18
Ok de firewalle beschermt die afdoende als je dan een router hebt? of toch nog liever een extra firewall ?
Groetjes

Krikkie
10 January 2006, 22:53
Ik zou zeggen, installeer er eentje, het kan zeker geen kwaad.
Indien je er teveel last van zou hebben, of je systeem werkt niet naar hehoren, kan je de softwarematige firewall steeds verwijderen.
Let wel de eerste dagen (weken) kan een firewall knap opdringerig zijn, maar als je na een paar weken een selectie hebt doorgevoerd van wat op het internet mag en wat niet heb je er nog weing last van.

Groetjes Krikkie

Kokki
10 January 2006, 23:01
Ik ben het met Krikkie eens over dat opdringerig zijn, maar ik zou eerder de hardwarematige firewall laten. Bij deze krijg je helemaal geen meldingen van wat er gebeurt. De softwarematige doet dat wel, en dan kan je tenminste ingrijpen. Zeker wat betreft uitgaand verkeer. Hardwarematige firewalls controleren dit helemaal niet.
Hier nog wat leesvoer, maar dan in het nederlands: http://www.security.nl/forum/i/59221/