Volledige versie bekijken : vierkante hokjes



phwp
10 January 2006, 17:33
Weet iemand hoe je in exel excact vierkante hokjes kunt maken?

Spike
10 January 2006, 17:39
klik op het vakje tussen A en 1, zodat je heel je werkblad geselecteerd hebt (dit is nu volledig blauw) ga met je muis op een kolom staan, en sleep (met linkermuisknop) de breedte naar een bepaalde breedte. Doe nu net hetzelfde met een rij (terwijl heel je werkblad nog geselecteerd is)

J.W.
10 January 2006, 18:12
Weet iemand hoe je in exel excact vierkante hokjes kunt maken?

Dat zal waarschijnlijk niet gaan omdat de rijhoogte en de kolombreedte anders worden weergegeven. De rijhoogte wordt weergegeven in "punten" en de kolombreedte wordt weergegeven in het "aantal tekens" die in een cel kunnen worden weergegeven.

Mak
10 January 2006, 18:34
Invoegen - figuur - autovormen.
Dan de rechthoek kiezen, shift indrukken en tekenen.
Exel tekend automatisch een vierkant.
Succes

J.W.
10 January 2006, 18:48
Invoegen - figuur - autovormen.
Dan de rechthoek kiezen, shift indrukken en tekenen.
Exel tekend automatisch een vierkant.
Succes

Maar als u dan een cel, die in het verlengde van dat vierkantje ligt (horizontaal of vertikaal) vergroot of verkleint, vergroot of verkleint uw vierkantje ook en wordt een rechthoek.

nielsvandesype
10 January 2006, 21:45
Normaal lukt dat ook als je eerste de werbalk tekenen gebruikt. Dan er met je rechtermuisknop op drukt dan kiezen voor autovorm opmaken,groote, kan je zelf je groote invoegen vergeet NIET aantevinken hoogte en breedteverhouding vergrendelen bevestig met ok.

J.W.
10 January 2006, 22:48
Normaal lukt dat ook als je eerste de werbalk tekenen gebruikt. Dan er met je rechtermuisknop op drukt dan kiezen voor autovorm opmaken,groote, kan je zelf je groote invoegen vergeet NIET aantevinken hoogte en breedteverhouding vergrendelen bevestig met ok.

Dat zal niet werken. Als u de hoogte van een cel (die in het verlengde ligt van het vierkant) vergroot of verkleint vergroot of verkleint het vierkant ook.

compuchrisje
11 January 2006, 00:10
Heb zelf uitgetest met het selecteren van de hele pagina (dus vakje tussen A en 1). Met slepen van de rand kan je bij benadering wel vierkantjes krijgen, maar zodra je een tekst intikt die breder is dan de cel, zal ze ofwel niet volledig afgedrukt worden ofwel verbreden. Dient het enkel om een ruitjesblad te maken en zo af te drukken, vergeet dan niet de randen in te voegen in celopmaak.

phwp
11 January 2006, 08:34
Heb zelf uitgetest met het selecteren van de hele pagina (dus vakje tussen A en 1). Met slepen van de rand kan je bij benadering wel vierkantjes krijgen, maar zodra je een tekst intikt die breder is dan de cel, zal ze ofwel niet volledig afgedrukt worden ofwel verbreden. Dient het enkel om een ruitjesblad te maken en zo af te drukken, vergeet dan niet de randen in te voegen in celopmaak.

Het was inderdaad bedoelt om een blad te maken vol met vierkante "cellen". Aan de randjes had ik al gedacht. Demogelijkheid om de celhoogte en de kolombreedte "op het gevoel" gelijk te maken door te slepen is volgens mij ook de enige optie. Het is mij niet gelukt om via instellingen de gebruikte eenheden hetzelfde te krijgen.

Spike
11 January 2006, 09:17
hmm, als ik dus mn volledig werkblad selecteer, en dan de grootte handmatig aanpas, krijg ik zowel bij de kolommen als rijen tussen haakjes het aantal pixels van die cel. Als ik deze voor kolom en rij hetzelfde zet, zijn ze ook effectief vierkant.
hebben jullie die aanduiding van het aantal pixels niet? (office 2000)

tim

compuchrisje
11 January 2006, 09:45
Klopt Spike, ook gezien: dus PHPW, je selecteert de hele tabel door in de cel tussen A en 1 te klikken. Dan sleep je de horizontale cellen tot gewenste lengte, je ziet dan een op-upje verschijnen met het aantal pixels. Vertikaal doe je dan hetzelfde-->>> prachtige vierkantjes!!!

J.W.
11 January 2006, 17:20
hmm, als ik dus mn volledig werkblad selecteer, en dan de grootte handmatig aanpas, krijg ik zowel bij de kolommen als rijen tussen haakjes het aantal pixels van die cel. Als ik deze voor kolom en rij hetzelfde zet, zijn ze ook effectief vierkant.
hebben jullie die aanduiding van het aantal pixels niet? (office 2000)

tim

Is dus niet zo in Office XP.
Rijhoogte in aantal punten
Kolombreedte in aantal tekens (letters, cijfers, leestekens, spaties, enz)

phwp
12 January 2006, 01:09
hmm, als ik dus mn volledig werkblad selecteer, en dan de grootte handmatig aanpas, krijg ik zowel bij de kolommen als rijen tussen haakjes het aantal pixels van die cel. Als ik deze voor kolom en rij hetzelfde zet, zijn ze ook effectief vierkant.
hebben jullie die aanduiding van het aantal pixels niet? (office 2000)
tim

Ik heb office XP en excel 2003 en het werkt inderdaad (dat van die pop-up met het aantal pixels). Ik had dat pop-up schermpje nog nooit gezien.

(Die pop-up is iets anders dan het schermpje waarmee je de rijhoogte of kolombreedte kunt instellen!)

hartelijk dank allen die geprobeerd hebben te helpen, ik ben voldoende geholpen.