Volledige versie bekijken : koeling cpu



whoopie
11 January 2006, 16:18
ik heb een p4 1.8 Ghz op een mb gekocht, nu zit er op die heatsink geen fan. Is dit nodig ? of kan die p4 enkel gekoeld worden door heatsink ? de info over het mb die ik gevonden heb, spreken ze nergens van een fan op de heatsink?
is dit wel te vertrouwen ?

Nikolas
11 January 2006, 17:11
Het kan dat dit voldoende is (passieve koeling), maar als je nog niet zeker bent,
controleer dan je temperaturen met Speedfan.

Gaan deze boven de 60°, dan zou ik nog een fan kopen of een andere koeling.

whoopie
11 January 2006, 18:14
cpu draait voorlopig met orig. fan van intel 3.2 Ghz !
om geen risico's te nemen
wou dit maar even vragen voor de zekerheid

whoopie
11 January 2006, 20:01
iemand een alternatief voor speedfan ? werkt namelijk niet. cpu/fan word niet gededecteerd

g_man
11 January 2006, 20:47
Dat ligt niet aan het programma, maar aan de koeler. Deze moet een tempsensor hebben. Kijk even of die koeler juist op het mobo is aangesloten en of de aansluiting bestaat uit 3 kleuren (rood, wit, blauw). De kleuren zijn voor +, -, en tempsensor.

whoopie
11 January 2006, 21:04
@g-man, had gelezen over speedfan dat mogelijk niet werkte op oudere moederborden, wat hier wel het geval is. de koeler is aangesloten met het enige kabeltje die eraan bevestigt is. de fan van mag er van mij part blijven opzitten. alleen, heb ik de indruk dat hij nogal serieus draait, had ook gelezen dat met speedfan dit kon aangepast worden. (toerental)

g_man
15 January 2006, 15:00
Kan je die fan niet controleren via je BIOS? Er zijn er die dat kunnen. Kijk eens in je boekje of via de site van de fabrikant.
Dat die snel draait, is toch geen probleem, tenzij je je stoort aan het lawaai :)

whoopie
15 January 2006, 22:27
dat is namelijk het probleem, vind dat de fan nogal snel draait, en nee, via BIOS kan ik dit niet aanpassen. de bios is nochtans van Phoenix, maar het moederbordje is van Fujitsu siemens, op hun site is er wel een bios update beschikbaar, maar durf er niet te goed aan beginnen ! ps, zelf de update dateert al van 21/05/2003, dit wil zeggen dat het bordje toch al enkele jaren oud is.

grabber
16 January 2006, 01:59
Sind er geen progje op de CD van je moederbord?
Of anders even hier vragen:
http://www.fujitsu-siemens.nl/support/forum/index.html