Volledige versie bekijken : Verschil tussen 1Mb en 2Mb cache



ikbenben
14 January 2006, 02:10
Ik heb een Pentium4 550 3,4Ghz en 1Mb cache geheugen.
Merk ik eigenlijk verschil qua prestaties als ik en P4 650 3,4Ghz 2Mb cache steek?
Wat houd dit cache geheugen eigenlijk precies in?

grabber
14 January 2006, 02:45
Cache geheugen is extra geheugen op het moederbord, wat als het ware als een buffer tussen de processor en de rest van de machine dient. Het cache geheugen stapelt alle instructies/data die naar de processor gaan op (totdat het vol is en dan verwijdert hij de eerste instructies weer). Als de processor iets nodig heeft kijkt hij eerst in het cache geheugen, vindt hij daar wat ie nodig heeft dan hoeft hij niet meer verder te zoeken. Aangezien cache geheugen snel ( 15 Ns ) geheugen is en de processor niet meer verder naar data of instructies hoeft te zoeken verbetert dit dus de prestaties van het systeem. Cache geheugen kan extern ( op het moederbord ) zijn en is dan 128, 256 of 512 Kb, of het kan intern ( in de processor zelf ) zijn en is dan tegenwoordig 2 Mb groot. Het voordeel van intern cache geheugen is dat de processor nog sneller bij de instructies/data kan komen. Over het algemeen werkt interne cache dus het snelst. Ideaal is interne en externe cache gecombineerd, zoals dat bij de Pentium machines het geval is.

Bron (http://www.rolec.nl/watiswat.htm#Cache%20geheugen)