Volledige versie bekijken : Trager branden



Silverbolt
19 January 2006, 17:04
hi folks,

het probleem:
sinds enkele maanden begon mijn dvd writer (Super Multi Drive van LG) raar te doen. Het kan enkel nog cd's branden tege een speed van 16x. Terwijl het 40-48x zou aankunnen.
Het begon onverwacht, zonder enige veranderingen aan drivers of updates of installaties. Heeft er iemand dit ook voorgehad en een oplossing voor?
En de cdkes zijn nog altijd vandezelfde spindel. Dus normaal zou het geen effect mogen hebben denk ik zo.

Wat ik al ondernomen heb:
- hier een beetje gezocht maar vond niet direkt topic dat erop leek
- google
- tweakers.net
- pc format

dank u

PS: nice update van de site, is al tijdje gelden dat ik hier ben komen zien :good:

trapezium
19 January 2006, 21:12
Misschien is er toch iets mis met uw brander, hoe uod is deze?
Heb je met dvd`s branden ook problemen?

Silverbolt
20 January 2006, 01:52
mijn dvd writer is slechts een jaar oud, dus onder normale slijtage gaat hij toch niet trager branden toch?

dvd's worden ook trager gebrand, nu slechts tegen 2x ipv 4x of 8x
mayb firmware update maar heeft da veel nut?

Heezy
20 January 2006, 07:01
Ja, probeer eens een firmware update. Kan zijn dat de cd's een andere mediacode hebben gekregen, en dat hij die niet volledig aanneemt.

de jean
20 January 2006, 07:04
terug naar de winkel ermee ...

Mosquitos
20 January 2006, 10:01
Welk merk van brander heb je?

Silverbolt
20 January 2006, 10:45
Welk merk van brander heb je?
Awel de LG zoals ik zei in de eerte post

Bij DVD's Branden kan ik wel 12x selecteren, maar weet niet of het effectief zo snel brand. Bij CD kan ik maximum 16x selecteren :wall:

extra info http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=1684

The LG GSA-4120B writes to dual layer DVD+R discs at 2.4x, single layer DVD+R media at 12x, DVD-R at 8x, DVD-/+RW discs at 4x, DVD-RAM discs at 5x, CD-R's at up to 40x and CD-RW up to 24x. For reading, the LG GSA-4120B can handle DVD's up to 16x, dual layer DVD+R discs at 8x and CD's at 40x speed.

Mosquitos
20 January 2006, 10:57
Kijk dan eens op deze site....
http://tdb.rpc1.org/
Daar kan je de laatste nieuwe firmware downloaden van bepaalde merken.
LG staat er ook tussen.

OPGELET!!!!
Het gebruik van deze firmware is wel op eigen risico!!!

Heezy
20 January 2006, 19:18
TDB firmwares flash ik er ook altijd in bij mij ;).

danyvdc
21 January 2006, 00:34
meestal is het trager beginnen branden een teken van slijtage,dit heb ik ondervonden bij mijn vorige branders,met hetzelfde merk van cd.Ik kreeg steeds meer fouten op een hogere snelheid.Telkens moest ik de brandsnelheid verlagen om succes te hebben.Dus eerst een simulatie nemen kan je heel wat cd besparen.

Silverbolt
21 January 2006, 14:53
hmm maar normaal gesproken: bij slijtage kan je toch nog altijd je maximum brandsnelheid kiezen? bij mij is die optie gewoon weggevallen. heel raar geval :(

skinny
21 January 2006, 15:07
Gewoon terug brengen, zeg dat er schrijffouten optreden en dat je dezelfde data met een ander merk writer wel kunt schrijven. Je hebt sowieso 2 jaar garantie en de meeste topmerken nemen die zonder morren terug en je krijgt een nieuwe. de prijs om het op te sturen en het probleem op te sporen ligt stukken hoger dan de prijs van een nieuwe.

Sille
21 January 2006, 22:02
ben je zekers dat je cd's het niet zijn pas nieuwe cd's gehaald die maar tegen 16x kunnen branden ? Kan het ook zijn he maar zo veel kwaad kan het toch niet om een cd trager te branden :s ik heb thuis ook nen 52x en brand mijn cd's op 8x en dit ook met enkele simpele redenen hoor

1: veel cd spelers lezen die snelheid niet en is het een verspillde cd
2: het branden duurt langer maar bevat minder fouten.

Silverbolt
22 January 2006, 08:30
hmm op cd schijf staat echt in koeien letters van 52x speed maar kom :D
en ik betwijfel dat ze daarmee gaan valspelen en 16x schijfjes gaan pakken. Dus meestal zal het liggen aan de brander. 1 van dees dage de writer in ander pc steken en de cd nog eens teste met een andere writer :D