Volledige versie bekijken : modem of router?



reddevel
11 February 2006, 17:03
ik ga overstappen van kabel naar adsl nu is mijn vraag wat ik het beste kan nemen als verbinding tussen pc en telefoon aansluiting een modem of een router en moet er bij het ene of het andere meerdere instellingen gedaan worden bij bv. firewall of virusscanner? :shy:

Kokki
11 February 2006, 17:59
Een modem heb je sowieso nodig. Een router heb je alleen nodig als je met meerdere pc's tegelijk op het net wel, of als je een intern netwerkje wil maken. Als je een draadloze router neemt, dan moet je deze beveiligen, maar voor een "gewone" moet je normaalgezien niet veel instellen. Normaalgezien, want als je dus een modem/router zou kopen (zoals een speedtouch 510i, een hele goeie) dan moet je daarin je internetverbinding instellen. Als je speciale poorten open wilt, dan moet je dat ook via de webinterface van de router doen.

Dus als je draadloos wilt neem je best een draadloze modem/router.
Niet draadloos en maar met 1 pc: een modem.
Niet draadloos en meerdere pc's: een modem/router.

PeterN
11 February 2006, 18:09
Ik zou zo wie zo een modem/router nemen. Tegenwoordig is daar al niet meer veel verschil in prijs in. De routers tegenwoordig hebben ook bijna allemaal draadloze optie. Op die manier kan je altijd nog uitbreiden zonder terug in de kosten te vallen.
Voordeel ook van een router is dat hierin een hardware firewall zit. Zo ben je niet rechtstreeks toegankelijk van uit het internet als je geen poorten ervan openzet. Dus extra beveiligd en heb je geen extra software firewall nodig (mag altijd voor nog betere beveiliging, maar is niet echt noodzakelijk meer)
De instellingen zijn niet zo moeilijk, ten andere, daarvoor is hier het forum ;)

Kokki
11 February 2006, 18:26
ja, daar heb je gelijk in Peter. :)
Vorige maand was de Philips modem/router van Belgacom echt een koopje. 39€ dacht ik. Nu staat ie aan 79€. Had ik er toen ook maar ene gekocht.

reddevel
11 February 2006, 19:16
dus als ik het goed begrijp kan ik beter gaan voor een modum/router voor eventuele uitbreiding in de toekomst, hartelijk bedankt :good: en als er nog sugesties zijn die zijn altijd welkom. En moesten er problemen komen dan laat ik het wel even horen. ;)

vanic
12 February 2006, 19:15
ja, daar heb je gelijk in Peter. :)
Vorige maand was de Philips modem/router van Belgacom echt een koopje. 39€ dacht ik. Nu staat ie aan 79€. Had ik er toen ook maar ene gekocht.

is het zo ene ... als je je haast...

http://www.collishop.be/collishop/AppServlet?m=ArtikelenInTakCtrl.requestArtikelDeta il&anr=1638857

http://www.collishop.be/collishop/AppServlet?m=MenuCtrl.requestNewTak&bnr=++35&hnr=+100&pnr=++60


edit: blijkbaar gaan de links niet ... maar in de collishop ( colruyt) nog aan 40€

PeterN
12 February 2006, 22:06
Kijk ook allesinds bij onze sponser :http://www.backoffice.be/shop/dbprodcatman.html.asp?cat=Bridges%5F%26%5FRouters
Ik heb zelf al wat besteld daar en ging vlot ;)
Als je iets koopt, let ook op dat je een bekend merk neemt om u veel problemen te besparen achteraf. Mss zijn deze een paar eurootjes duurder, maar dit is zeker de moeite waard. Merken zoals SMC, Dlink, Belkin, ... zijn goede en betrouwbare merken. Hun firmware wordt ook uptodate gehouden en is vrij te downloaden;)

reddevel
13 February 2006, 17:42
is er dan ook nog verschil tegenwoordig tussen een gewone- en adsl modem? :shy: Sorry maar ik heb echt geen verstand van adsl en modems. En nog een vraagje deze is te koop in een pc winkel hier in de buurt voor de prijs van 59€;" SMC multi-user kit Adsl router-modem-switch", is deze behoorlijk, goed of ...... ?<o:p></o:p>

PeterN
13 February 2006, 20:05
is er dan ook nog verschil tegenwoordig tussen een gewone- en adsl modem? :shy: Sorry maar ik heb echt geen verstand van adsl en modems. En nog een vraagje deze is te koop in een pc winkel hier in de buurt voor de prijs van 59€;" SMC multi-user kit Adsl router-modem-switch", is deze behoorlijk, goed of ...... ?<O:p></O:p>

Als je gaat overschakelen naar adsl, moet je idd een adsl modem hebben. Er zijn namelijk twee soorten modems, eentje voor kabel (telenet) en een andere voor adsl. Dus een combinatie van modem/router moet eentje zijn met adsl modem ;)
Alle routers worden met een type aangeduid. Soms heb je promotie paketten in de winkel, die ze zo aanduiden zoals je hierboven aangeeft, maar om te weten wat het juist inhoud zou je toch een type nummer moeten hebben. Waarschijnlijk zal deze die je opgeeft kunnen dienen, maar waarschijnlijk zal hij wel niet draadloos kunnen werken.
Dit zal een vergelijkbare zijn van onze sponser, ook niet draadloos : http://www.backoffice.be/shop/information.asp?partid=SMC7904BRB+EU

Als je voor SMC gaat (dewelke ik hier ook heb ;)) dan is dit de website waar je de types kan opzoeken : http://www.smc.com/index.cfm

Als je echt niks weet van dit alles, kan je mss best u eerst laten informeren door de plaatselijke pc boer. Je zegt dan je overschakeld naar adsl en dat je een Modem/router zoekt met eventueel de mogelijkheid voor draadloze verbinding (snelheid draadloos 54Mbps de nieuwere gaan zelfs tot 108Mbps) Thuis kan je de prijzen vergelijken en alles eens opzoeken ;)