Volledige versie bekijken : Welke cpu cooler?



davyrox
13 February 2006, 14:55
Hallo, iedereen...

Nu heb ik sinds 3 dagen een nieuwe pc, zie specs... Ben heel tevreden over de prestaties, het is mijn eerste pc, voorheen altijd laptops gehad (compaq evo600c, evo610) dus het is een hele veranderingen voor me..

Nu wil ik mijn gloednieuw pc'tje een beetje gaan modden met flashy koelertjes en lampjes maar aangezien ik een totale noob ben op pc gebied roep ik jullie hulp in!

Eerst wil ik de cpu koeler gaan vervangen door een mooier en beter exemplaar, ik had gedacht aan de thermaltake blue orbit II, silent tower, ... Nu weet ik totaal niet op wat te letten bij de aankoop van een koeler... Had wel graag eentje gehad die niet alleen beter koelt dan de oem amd koeler maar er ook veel leuker uitziet (licht). Ik weet niet wat ik moet verwachten...

Als ik het goed begrijp is mijn pc uitgerust met cool'n'silent tech (wat dat ook betekent :shy: ). Ik houd het op stil en koel, maar wat houdt dat nu precies in? Bedoelen ze daarmee ook automatische fan snelheidregeling, ...? Is er een manier om dat lichtje van die koeler uit te schakelen maar dat wel de koeler blijft werken?

ps: Bij spelletjes zoals AOM word de cpu 40° en het moederbord of kast 33°, is deze temp goed of toch te hoog? Bij normaal gebruik is dit 35° voor de cpu en 30° voor de kast of moderbord.

Veel vragen voor mijn eerste post op dit forum, .... :bow:

Alvast bedankt,
Grtzzz

barbapapa5800
13 February 2006, 20:32
ik zie dat je dezelfde cpu hebt dan mij.
ikzelf heb een scyth ninja, maar een big typhoon koelt bijna zo goed voor de helft van de prijs en stil is ie ook.
ikzelf heb de cpu lopen op 2X2.45ghz en idle op het moment is hij 34°c , stressed loopt het op tot 48°c (beide cores).
ga iig geval niet voor een zalman 7700cu, koelt slecht en maakt veel lawaai.
de zalman 9500 led ziet er wel goed uit, maar presteerd minder dan de big thyphoon of de scyth ninja.
hangt ervan af wat belangrijk is voor je, de "looks" of de prestaties.

ow ja, gebruik liefst een gewoon lettertype, dat leest wat makkelijker (vind ik persoonlijk toch)

Nikolas
13 February 2006, 21:20
Hallo, iedereen...

Bij spelletjes zoals AOM word de cpu 40° en het moederbord of kast 33°, is deze temp goed of toch te hoog? Bij normaal gebruik is dit 35° voor de cpu en 30° voor de kast of moderbord.


Dit temperaturen zijn goed en heel normaal.
Een CPU mag in theorie maximum 60° worden, maar ze kunnen wel tegen een stootje ;)

g_man
13 February 2006, 21:32
Kijk hier (http://www.thermalright.com/) eens. Bangelijke koeler... :);) Onder AMD > HR-01(K8)

barbapapa5800
13 February 2006, 22:05
deze lijkt heel erg op de scyth ninja.
alleen voor de ninja moet je wel je mobo demonteren.
let wel op de negatieve punten van de hr-01.


Pros:
+ Excellent cooling performance
+ No added noise levels for superior performance
+ Easy mounting onto motherboard
+ Professional build quality
Cons:
- Case/motherboard layout requirements
- Stress and twisting for non-optimal layouts (if duct is used)

g_man
13 February 2006, 23:14
deze lijkt heel erg op de scyth ninja.
alleen voor de ninja moet je wel je mobo demonteren.
let wel op de negatieve punten van de hr-01.

Dat hebben die thermalrights altijd gehad, je moet voldoende plaats hebben in je case ! In een minitje krijg je 'm niet geplaatst. :)

davyrox
14 February 2006, 00:13
Ik heb een thermaltake soprano kast, dus plaats ga ik wel hebben voor een grotere koeler...

@barbapapa5800: Ik heb idd dezelfde cpu dan u, de mijne draaid op 2x2.10ghz en de temp is nu 35°. Deze zomer word hij zeker en vast 40° of meer op idle omdat het hier dan soms wel 40° graden is...

Koeling is dus echt wel een must maar het uitzicht is dus ook niet geheel onbelangrijk sjiek

Mijn doel is dus uiteindelijk op de hdd, vga en chipset ook koeling of extra koeling te voorzien...
Ook word er na de uprgrade koelers nog wat meer van de cpu gevraagd, in de zomer word hij dan wel terug op normale snelheid gebracht.

grtzzz