Volledige versie bekijken : kloksnelheid



Lowpull
15 February 2006, 12:05
Hoy iedereen, ik ben hier weer met een vraag.
Ik zit hier bij mijn vriendin op haar laptop.
En volgens de gegevens dat ik hier kan aflezen zit er een
mobile AMD athlon xp3000+ processor in.
En deze draait een kloksnelheid van 796 MHz
Is dit niet een beetje aan de trage kant of vergis ik mij daarin
Alvast bedankt.

Clioke16V
15 February 2006, 12:08
euh, dat is idd traag, ik heb ( gewone pc ) maar zelfde processor en mijne draaid aan 2100, maar de kans is groot dat die een verkeerde uitlezing geeft hoor.

Installeer Everest Home eens en kijk daar eens mee.

Lowpull
15 February 2006, 12:18
bedankt voor de snelle riply.
Ik heb dat progje geinstaleerd en die geeft dezelfde informatie
een kloksnelheid van 796,1 MGz
Hoe zou ik deze dan op een veilige manier aan zijn normale snelheid kunnen laten werken

vanic
15 February 2006, 12:59
zou het niet kunnen dat de " snelheid" omhoog gaat naargelang de belasting van de cpu... ' k zie dat het een Mobile is... dus is geen gewone cpu.

ik ben dit dus wel niet zeker he... ' tis maar een gedacht;)

trebel
15 February 2006, 13:05
Op hoeveel Ghz is hij ingesteld in de bios,even nazien aub,u kunt het waarschijnlijk verhogen naargelang uw bussnelheid van uw mobo.
Controleren bij uw mobo fabrikant op internet.
Sheers.
PS: xp3000+ moet kunnen draaien op 2000 Ghz geloof ik?

slicky
15 February 2006, 13:05
denk dat je muliplier in de bios(van je FSB) verkeerd staat
maar ben het niet zeker hé,kijk anders eens hoe hij staat en plaats het hier op het forum
je geraakt in de bios daar tijdens het opstarten de delete toets in te drukken;)

anders moet je nog ff wachten op een reply van heezy,die is daar een expert in:good:

de jean
15 February 2006, 13:08
dat is meestal zo ... kijk je energiebeheersschema maar na ...
er zijn verschillende instellingen, wanneer ie aan netstroom hangt draait ie meestal aan 100%, mijn laptop ( pentium M 1.6 ) draait altijd aan max speed, maar heeft maar een 2 uurtjes autonomie, op spaarstand haal ik 5 tot 6 uren maar idd aan een lagere kloksnelheid.

trebel
15 February 2006, 13:11
AHA,dat is iets nieuws voor mij,very interesting.

de jean
15 February 2006, 13:16
AHA,dat is iets nieuws voor mij,very interesting.staat normaal gezien in de handleiding ... zoek es op energiebeheersschema's.

vanic
15 February 2006, 13:18
de mobile 3000+ draait normaal aan 1800... misschien is het 1 wel vergeten;)
http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_10220_10221,00.html

Lowpull
15 February 2006, 13:24
denk dat je muliplier in de bios(van je FSB) verkeerd staat
maar ben het niet zeker hé,kijk anders eens hoe hij staat en plaats het hier op het forum
je geraakt in de bios daar tijdens het opstarten de delete toets in te drukken;)

anders moet je nog ff wachten op een reply van heezy,die is daar een expert in:good:

Volgens ik hier lees staat de multiplier op X 6.0

Clioke16V
15 February 2006, 14:33
denk dat je muliplier in de bios(van je FSB) verkeerd staat
maar ben het niet zeker hé,kijk anders eens hoe hij staat en plaats het hier op het forum
je geraakt in de bios daar tijdens het opstarten de delete toets in te drukken;)

anders moet je nog ff wachten op een reply van heezy,die is daar een expert in:good:

Miltieplier is gelockt op die processor ( anders had ik meer overklokt :D )

ik zit nu aan 13*176 ipv de standaard 13*166.

Clioke16V
15 February 2006, 14:36
Volgens ik hier lees staat de multiplier op X 6.0

Wel lowwpul > ff rekenen dus he :D

multiplier is 6 en je FSB speed is dan 133

6 X 133 = 798

mijn multieplier is 13 en FSB ( naargelang mobo en geheugen die FSB )

13*166 standaard = 2158

Toch eens in je bios duiken dan > heeft die altijd zo gedraaid ? of heb je hier geen gedacht van ?

Lowpull
15 February 2006, 15:16
Wel lowwpul > ff rekenen dus he :D

multiplier is 6 en je FSB speed is dan 133

6 X 133 = 798

mijn multieplier is 13 en FSB ( naargelang mobo en geheugen die FSB )

13*166 standaard = 2158

Toch eens in je bios duiken dan > heeft die altijd zo gedraaid ? of heb je hier geen gedacht van ?

Das nu eens goei vraag zie, ik denk dat die steeds zo gedraaid heeft.
Maar om in de bios te beginnen veranderen ben ik misschien niet de juiste man.
Maar als ik er eventueel de nodige uitleg meost over krijgen zou ik het wel eens aandurven.
Heeft er iemand wat uitleg over aub

de jean
15 February 2006, 15:23
ik blijf erbij dat de kloksnelheid bepaald wordt door de energieschema's ...

Lowpull
15 February 2006, 15:26
ik blijf erbij dat de kloksnelheid bepaald wordt door de energieschema's ...

En hoe moet ik het dan oplossen aub.

de jean
15 February 2006, 15:32
En hoe moet ik het dan oplossen aub.door bvb het schema op prioriteit prestatie te zetten ipv op autonomie ...

Lowpull
15 February 2006, 15:35
zou je mij daar nog een beetje meer uitleg kunnen bij geven aub, daar begrijp ik niks van. Waar vind ik dat

g_man
15 February 2006, 15:40
Een Mobile is ontworpen speciaal voor laptops. Deze hebben idd bij lage belasting een lage kloksneleid vooral om warmte te weren uit de laptop. Wanneer je CPU nu intensief belast wordty, gaat de kloksnelheid aangepast worden. Als dit niet gebeurd is er idd iets mis. Of dit in het energiebeheer geregeld wordt, durf ik niet te beamen, maar dat dit de oorzaak is wel.

Lowpull
15 February 2006, 15:45
Een Mobile is ontworpen speciaal voor laptops. Deze hebben idd bij lage belasting een lage kloksneleid vooral om warmte te weren uit de laptop. Wanneer je CPU nu intensief belast wordty, gaat de kloksnelheid aangepast worden. Als dit niet gebeurd is er idd iets mis. Of dit in het energiebeheer geregeld wordt, durf ik niet te beamen, maar dat dit de oorzaak is wel.

Dus als ik het goed begrijp is dit helemaal normaal.
Dat het is om warmte te weren daar kan ik inderdaad wel inkomen.
Is er ergens een test waarmee ik kan zien wanneer hij echt moet werken dat hij het dan ook effectief doet.

de jean
15 February 2006, 15:53
Dus als ik het goed begrijp is dit helemaal normaal.
Dat het is om warmte te weren daar kan ik inderdaad wel inkomen.
Is er ergens een test waarmee ik kan zien wanneer hij echt moet werken dat hij het dan ook effectief doet.rechtsklikken op deze computer ==> eigenschappen ... daar zie je aan welke snelheid ie draait.

g_man
15 February 2006, 16:03
Dus als ik het goed begrijp is dit helemaal normaal.
Dat het is om warmte te weren daar kan ik inderdaad wel inkomen.
Is er ergens een test waarmee ik kan zien wanneer hij echt moet werken dat hij het dan ook effectief doet.

Ja download ergens een stresstest (http://users.telenet.be/g_man/OCCTv0.91(stresstest).exe). Open dan voor je begint CPU-Z (http://users.telenet.be/g_man/cpu-z-126.zip). Dit houdt je kloksnelheid in de gaten.

Lowpull
15 February 2006, 16:04
rechtsklikken op deze computer ==> eigenschappen ... daar zie je aan welke snelheid ie draait.

awel ja dat heb ik in het begin al gezegd hé.
Hij draaid aan een kloksnelheid van 796 MHz
Das eigenlijk aan de trage kant.