Volledige versie bekijken : piepgeluid-probleem



turbobilly
17 February 2006, 09:59
Heb een pcke thuis die een lang-kort-kort piepke geeft

intel celeron 1700 - gigabyte MB (sound+vga+network on board) (amibios) +256MBram+maxtor diamondmax 40GB+cdspeler+cdwriter asus+300W voeding LC-B300ATX

bij t opstarten branden t groen+rood lampje en dat piepsignaal dan

zonder hd /cd/fd kabels ook piepsignaal ..

dus volgens dat biosdocske een fout met de (embedded)videokaart

maar die is ingebouwd en ik geraak niet in de bios (pc hangt of geeft volledig beeld met gekke tekens )

Iemand een idee?

ik dacht van die uit te schakelen , als dat al mogelijk is , en dan een gewone videokaart bij te steken ...

vanic
17 February 2006, 10:16
het zou inderdaad mogelijk zijn om er een andere kaart in te steken ... alleen zou het wel interessant zijn om te weten welk moederbord je hebt...

barbapapa5800
17 February 2006, 10:42
kijk of je van iemand een videokaart kan lenen en steek die op jouw mobo.
vergeet niet in je bios video on board uit te schakelen.
weet niet precies hoe het noemt, maar als je het ziet zal je het wel weten.

soms gebeurt dit ook automatisch.
lukt het dan nog niet kan je proberen je huidige videodrivers te verwijderen en de nieuwe te installeren.

Mak
17 February 2006, 13:18
Akoestische foutmeldingen bij opstarten.


Geen toon: Voeding uitgevallen
Aanhoudende toon: Voeding defect of foutief
1x lang: Uitgevallen Ram-Refresh of geen geheugen
1x lang, 1x kort: Hoofdkaart of Rom-Basic foutief
1x lang, 2x kort: Fout in grafische kaart of dipswitch (XT)
1x lang, 3x kort: Fout op de EGA-kaart
2x lang, 1x kort: Foutive beeldsynchronisatie
2x kort: Parity-Error (geheugen test verkeerd)
3x kort: Fout in de eerste 64-KByte-Ram
4x kort: Timer of teller defect
5x kort: Processor uitgevallen of videogeheugen
6x kort: Fout in toetsenbord-processor
7x kort: Virtuele processormodes ingesteld (AT)
8x kort: Foutief schrijven naar video-RAM
9x kort: Foutive ROM-BIOS-test
Korte tonen: Defect mainboard
Hoge toon: CPU is oververhit [/list]

Hopelijk kan ik met dit lijstje iemand op weg helpen naar de opsporing van de fout.

Milo
17 February 2006, 13:34
dus zoals jij zei : 1 lang & 2 kort : Problemen met de Grafische kaart .


1x lang, 2x kort: Fout in grafische kaart of dipswitch (XT)


---> Leen een grafische kaart van een ander persoon ..... en check of ge dan nog probz hebt ...

Of nja je kan de grafische kaart er eens uithalen terugsteken .....
Alleszins hét probleem ligt aan die kaart


Greetz
M

barbapapa5800
17 February 2006, 14:40
hij kan zijn kaart er niet uithalen, het zit vast op het mobo (onboard)

PeterN
17 February 2006, 14:44
Ik vind de reakties op deze vraag nogal vreemd:
Turbobilly meld :"...dus volgens dat biosdocske een fout met de (embedded)videokaart maar die is ingebouwd en ik geraak niet in de bios (pc hangt of geeft volledig beeld met gekke tekens )
Hoe kan hij dan in de bios de 'video on board' uitschakelen, de huidige videodrivers verwijderen of de grafische kaart er eens uithalen en terugsteken;)

Ik denk de enigste mogelijkheid is via de documentatie van uw mobo eens zien als er geen jumper is voorzien om de grafische kaart te disablen. Meestal is zo'n jumper voorzien op een board met embedded grafische kaart. ;)

turbobilly
17 February 2006, 15:21
Ik vind de reakties op deze vraag nogal vreemd:
Turbobilly meld :"...dus volgens dat biosdocske een fout met de (embedded)videokaart maar die is ingebouwd en ik geraak niet in de bios (pc hangt of geeft volledig beeld met gekke tekens )
Hoe kan hij dan in de bios de 'video on board' uitschakelen, de huidige videodrivers verwijderen of de grafische kaart er eens uithalen en terugsteken;)

Ik denk de enigste mogelijkheid is via de documentatie van uw mobo eens zien als er geen jumper is voorzien om de grafische kaart te disablen. Meestal is zo'n jumper voorzien op een board met embedded grafische kaart. ;)

idd Peter ; bedankt voor de opmerkzaamheid ! :bow:

ga idd de documentatie es opvragen
(der vroeg iemand welk moederbord : dit is alles wat ik erop vond :
GIGABYTE - GA-8LD533 - D33006 - AMIBIOS

Krikkie
17 February 2006, 20:57
Als je een nieuwe grafische kaart steekt wordt die op je moederbord waarschijnlijk automatisch uitgeschakeld.
Ik heb dit een paar maanden geleden ook bij iemand moeten doen en de mobo-kaart werdt inderdaad automatisch uitgeschakeld.

Groetjes Krikkie

PeterN
17 February 2006, 21:31
Hier vind je de handleiding van jouw mobo: http://www.giga-byte.com/Motherboard/Support/Manual/Manual_GA-8LD533.htm
Ik heb eens gekeken maar zie niet direct een jumper om die vga uit te schakelen.
Op blz 28 vind je in de instellingen die je in de bios kan doen voor de vga, maar dit is dus onmogelijk.
Krikkie heeft wel gelijk dat het soms automatisch wordt gedetecteerd, je kan eens proberen.
Je zal dan wel eerst eens op zoek moeten gaan naar nog een PCI vga kaart, want een agp slot is niet voorzien ;)

Succes ;)

vanic
17 February 2006, 21:48
Ik vind de reakties op deze vraag nogal vreemd:


Ik denk de enigste mogelijkheid is via de documentatie van uw mobo eens zien als er geen jumper is voorzien om de grafische kaart te disablen. Meestal is zo'n jumper voorzien op een board met embedded grafische kaart. ;)





het zou inderdaad mogelijk zijn om er een andere kaart in te steken ... alleen zou het wel interessant zijn om te weten welk moederbord je hebt...



;) ;)

PeterN
17 February 2006, 22:00
Jij was ook de enige die de post aandachtig had gelezen ;)
Ik wil hier ook niemand de vinger wijzen hoor. Ik heb het zelf ook soms voor dat ik de post verkeerd of niet goed lees ;) Het viel mij enkel op dat er verschillende reacties waren waar TurboBilly niet echt verder mee kon ;)

turbobilly
20 February 2006, 09:28
alvast bedankt voor de reacties ...
ik ga t vanavond es probere !

turbobilly
21 February 2006, 09:56
ok .. gisterenavond nog eens uitvoerig getest ..

1ste keer opstarten : aanhoudende piep en boodschap "check system health ! Vcore = ???"

2de keer opstarten : weer de 3 bieps en gewoon "Vcore = 1.7V" en hij liep door (startte op)
(voor alle zekerheid eens opnieuw opgestart)

3de keer : startte normaal op alleen was nu bij apparaatbeheer de vgacontroller en de usbcontroller onbekend ... kreeg even daarna een melding dat 1 of ander usbapparaat een stroompiek had gegenereerd (ofzoiets) (alhoewel mn muis en keyboard niet via usb aangesloten waren)

toen ff getest : usbmuis op de usbpoorten van de pc gehangen (die op het MB zitten ) en ze werd niet herkend (kan ook wel komen omdat die usbcontroller niet herkend was ...)
toen usbmuis op de usbpoorten van de add-on-pci-kaart+usbslots :) en ze werd wel herkend

daarna even (kan nooit geen kwaad) pc gedefragmenteerd , was er best erg aan toe ..
daarna 4-5 keer opnieuw opgestart en telkens werkte hij

alleen bij de 4de keer gaf hij nog een paar bieps bij het opstarten maar ging wel gewoon door ...

nu werkt hij dus , maar voor hoelang? en wat zou het zijn ? (usbpoorten ? ps2 poort van de muis? harde schijf? of toch de built-in-video?)

turbobilly
22 February 2006, 14:36
blijft toch nog het gepiep geven

soms : aanhoudende piep en hangen(voeding?)

soms : onregelmatig piep-patroon wat niet echt ergens op wijst

soms : gewoon opstarten , na enkele random pieps

dus ik denk dat ik gewoon voeding en/of mobo eens ga vervangen en dat daarmee het probleem hopelijk van de baan is ..

PeterN
23 February 2006, 09:16
Ik heb een sterk vermoeden dat het uw voeding gaat wezen ;) Probeer ergens een voeding vast te krijgen om eens te proberen ;)

Nikolas
28 February 2006, 19:22
Akoestische foutmeldingen bij opstarten.


Geen toon: Voeding uitgevallen
Aanhoudende toon: Voeding defect of foutief
1x lang: Uitgevallen Ram-Refresh of geen geheugen
1x lang, 1x kort: Hoofdkaart of Rom-Basic foutief
1x lang, 2x kort: Fout in grafische kaart of dipswitch (XT)
1x lang, 3x kort: Fout op de EGA-kaart
2x lang, 1x kort: Foutive beeldsynchronisatie
2x kort: Parity-Error (geheugen test verkeerd)
3x kort: Fout in de eerste 64-KByte-Ram
4x kort: Timer of teller defect
5x kort: Processor uitgevallen of videogeheugen
6x kort: Fout in toetsenbord-processor
7x kort: Virtuele processormodes ingesteld (AT)
8x kort: Foutief schrijven naar video-RAM
9x kort: Foutive ROM-BIOS-test
Korte tonen: Defect mainboard
Hoge toon: CPU is oververhit [/list]

Hopelijk kan ik met dit lijstje iemand op weg helpen naar de opsporing van de fout.

Let op! Ieder bios heeft zijn eigen geluid-foutmeldingen. Een specifieke code bestaat niet.

Dit hangt dus af van het merk bios en meestal ook nog van de versie ervan.
Ga van dit overzicht ud niet zomaar uit!

g_man
28 February 2006, 19:32
Let op! Ieder bios heeft zijn eigen geluid-foutmeldingen. Een specifieke code bestaat niet.

Dit hangt dus af van het merk bios en meestal ook nog van de versie ervan.
Ga van dit overzicht ud niet zomaar uit!

Idd, elke BIOS heeft zijn eigen geluiden en problemen daarmee verbonden. Hier (http://www.ivanhoejupiler.be/t21388-mijn-bios-maakt-vreemde-geluiden.html) kan je zien hoe wie wat...

Lijk Peter zegt, kan wel eens uw voeding zijn. Een onstabiele voeding kan heel wat schade aanrichten. De meest onderdelen gebruiken maar zeer lage volts, dus iets te hoog en ...stukken.

Nikolas
28 February 2006, 19:36
Hier (http://www.bioscentral.com/) zouden ze normaal ook allemaal moeten staan.

Ché
28 February 2006, 20:39
Lees volgende link eens na:

http://www.ivanhoejupiler.be/t2502-alles-over-bios.html

turbobilly
1 March 2006, 11:24
ok zal ik zeker eens doen !

turbobilly
19 April 2006, 15:36
wel een beetje laat maar ja ...


Ja mannen , alvast bedankt voor hulp ...

het probleem is opgelost -- > heb de voeding vervangen en sindsdien doet hij het weer zoals het hoort !!! :bow: :bow: :good: