Volledige versie bekijken : problemen met de nieuwe harde schijf



fakie
23 February 2006, 20:20
Hoi Internetters :)


ik zit namelijk met een groot probleem die blijkbaar niet opgelost geraakt:wall:


weet normaal hoor je niet veel van mij ..... maar als de problemen komen ....



voor te beginnen had ik kortlings wat problemen met de oude harde schijf !

na wat testen bleek de harde schijf een beetje aan zijn eind van zijn levensduur te zijn !

bij deze heb ik al ondertussen een nieuwe gekocht .... en vanaf hier beginnen de problemen


mijn 1ste harde schijf (master) IDE1 is maxtor 120Gig (C: ) dus de oude
2de harde schijf Western Digital 250Gig (slave) IDE1 gesplitst in 2 parities

heb wel een BIOSUPDATE gedaan voor de herkenning van de nieuwe harde schijf, wat ook lukt in bios alsook in windows vind ik die 250GIG terug

alle partities zijn NTFS geformateerd geweest, allemaal de zelfde indeling
4096 bytes per cluster
512bytes/sector
cluster 4k 8 sectoren/cluster size
file record 1k


wel had ik al gezien met het opstarten van de pc dat die een melding geeft die er vroeger niet opstond !! (na de biosupdate)

en die is secondary IDE channel no 80 conductor cable installed
wel is de eerste IDE poort aangesloten aan een ide kabel met 80 draadjes!

en nu staat momenteel XP geinstalleerd op de 1ste schijf en op de 2de schijf paritie 1, daar staat ook XP op

wat blijkt nu

als ik opstart met de oude schijf (120gig) kan ik alle schijven lezen en geen problemen dus !!!

als ik met de nieuwe schijf opstart(250gig partitie 1) (D: ) dan kan ik wel op alle schijven lezen maar op de 2de partitie staat al mijn DATA (E: ) en hij ziet ze staan ..... maar geeft bijna op alles fouten wat ik met de andere harde schijf niet heb ????

uit armoe moet ik alle gegevens overzetten als ik opstart met de 1ste schijf en alle gegevens overzetten naar die 1ste partitie van schijf 2, dan pas kan ik er mee werken http://forum.mandersonline.nl/images/smiles/icon_rolleyes.gif

en moet dan ook af en toe een CHKDISK uitvoeren voor het herstellen van fouten op die 2de partitie, blijkbaar als ik ze heb willen lezen met het nieuwe XP systeem schijf 250gig


een voorbeeldje

als ik opstart met 2de schijf (1ste partitie) en op de 2 de partitie zet ik een map met allemaal fotos

en schakel over naar XP 1ste harde schijf .... dan zie ik ook die map maar kan die niet lezen, geeft een venster terug dat bestanden corupt zijn en kan ze niet weergeven


start ik dan terug op met de Nieuwe XP 2de schijf (1ste partitie), vraag hij al bij het opstarten dat de schijf moet gescand worden op consistentie ... maar heb die geanuleerd .... en laten opstarten ... en daar kan ik weer die foto's bekijken ....

maar als ik nu terug in XP dos CHKDSK E: /f

vind die weer fouten om te herstellen .... of heeft dit te maken van de andere installatie van xp dat die mappen beveiligd zijn ???? ik begrijp er niets meer van


iemand daar raad over ????? alvast dank bij voorbaat http://forum.mandersonline.nl/images/smiles/icon_exclaim.gif

Smokey
23 February 2006, 20:26
gooi uw 120gig eruit !! en zie of dan de problemen zijn opgelost ...

anders kan ik u niet direckt behelpen.Maar ik zou toch trachten die oude schijf uit je pc telaten ....

Je kan er nog steeds een case voor kopen en als externe gebruiken ;)

Suc6

fakie
23 February 2006, 21:02
raar maar waar ....


maar als ik dat doe, kan ik mijn E: schijf niet meer lezen !!!


krijg dan de fout : time out periode verlopen van het semafoor


daarom denk ik meer en meer dat het te maken heeft met een hardware probleem

zariash
23 February 2006, 21:12
de foutmelding heeft te maken met een draadloze netwerkkaart heb je deze soms in je pc zitten
grtjs

fakie
24 February 2006, 12:56
NEE niets van draadloos netwerk aanwezig, alles werkt met VEEL draden :D

Smokey
24 February 2006, 13:40
uw nieuwe schijf steek je op de plaats van je oude Master !!
Dan zalt format c worden ???

cruwero
24 February 2006, 14:21
Bestaande schijven: wanneer het om een bestaande harddisk in een NT/2K/XP omgeving gaat, dan moet je even controleren of er niet al een schijfletter is toegewezen. Dat kun je doen in de schijfbeheer,
Jumpers: al geprobeerd om bij 80 conductor kabels de Cable Select jumper instelling te gebruiken i.p.v. Master/Slave/Stand Alone? Er zijn gevallen waarbij de Cable Select jumperinstelling sneller is. Verder hebben sommige harddisks twéé Master jumperinstellingen, zoals Western Digital schijven. De ene indiceert dat er geen slave aanwezig is (Single/Stand Alone) en de andere (Master) moet in combinatie met een slave worden gebruikt. Let daar dus ook goed op! Bij WD SATA schijven moet je altijd alle jumpers verwijderen: Single (Stand Alone Master
Henk

fakie
24 February 2006, 14:39
MAN MAN MAN ........ wat een misserie ....


die cable select heb ik nog niet gedaan, en die ga ik ook wel eens proberen !!

maar al als master gezet ... als slave ... zelfs als master stand alone

maar ik vind het heel verdacht dat ik af en toe moet scannen met CHKDISK C: /f


en formatteren ....MAN MAN MAN ...... die heb ik al verzeker wel al 4 keer geformateerd, en reeds al 3 keer XP opgezet !!! MAN MAN MAN

fakie
24 February 2006, 14:43
eerst gebruikte ik de volledige 250GIG als schijf, en had er altijd problemen met fouten op !!!

en nu in 2 partities voor de data te vrijwaren ....., maar er zijn al bestanden die corupt zijn geworden

en nee hoor geen virussen .... want het is al bij het begin van de installatie dat de problemen beginnen

cruwero
24 February 2006, 14:51
Krijg toch een beetje het idee dat de schijf corrupt is:
Henk

fakie
5 March 2006, 10:33
beste mensen, ENFIN http://forum.mandersonline.nl/images/smiles/icon_lol.gif


blijkbaar heb ik dan toch het probleem gevonden !!!


dus voor de mensen die ook met zo een moederbord hebben

(Abit SA7 intel Pentium 4 2.4Ghz)

het komt er eigenlijk gewoon op neer, dat de driver van de IDE controller niet correct werkt, nochthans is het de driver van de CD die bij het moederbord zit.

daardoor kreeg ik op alle drives corrupte sectors en bestanden

heb die driver dan gewoon terug verwijderd, waardoor de pc automatisch uitschakeld, en terug opstart, en dan een standaard driver gebruikt, en sedert (hou mijn hart vast) geen problemen meer !!!! achter 4 weken van sukkelen crachen formatteren en installeren !!! MAN MAN MAN .....


alvast nog eens bedankt voor alle hints en hulp http://forum.mandersonline.nl/images/smiles/icon_cheesygrin.gif


Greets Fakie

W1nD0wS 3x P33
5 March 2006, 11:00
ge ziet , met een goeie ingesteldheid , volharding kom je toch steeds met een oplossing .. zoals het gezegde zegt " Wie nie zoekt , nie vindt "

Proficiat