Volledige versie bekijken : Ram geheugen.



kevindewachter
28 February 2006, 23:32
Ik heb nu 2 keer 256 Mb ram steken. Ik zou dat graag verhogen maar moet ik er dan 2 van 512MB insteken of mag dat ook 1 zijn van 265 en 1 van 512 MB ram???

grabber
28 February 2006, 23:49
Wanneer je comp dualchannel ondersteunt(vast wel) zou ik voor dualchannel gaan 2X512 dezelfde latjes.

jerrythealien
28 February 2006, 23:52
kijk in het boekje van je moederbord, of op de site van de producent, al naargelang het type moet je ze per 2 steken, en die twee moeten gelijk zijn (vb 2x2 dimm slots) de groottes doen er in princype niet toe, de snelheid daarentegen wel; alles draait aan de snelheid van je traagste latje

kevindewachter
1 March 2006, 00:22
Dit vind ik terug van mijn moederbord:
Fabrikant: acer
Mp ondersteuning 1 processor
MpS versie 1.40
Model F80M
versie R01-A2
Systeem bios 12/25/2004-nF-CK804-8712-6A61FFK8C-00
Chipset nVidia nForce4 ICP

En dit van mijn systeem geheugen controller
Locatie moederbord
aantal geheugen sloten 2
Maximaal geheugen ondersteund 8GB
Bank 0/1 A0 DIMM 256MB/64
Bank 2/3 A1 DIMM 256MB/64

Snuifje
1 March 2006, 00:46
http://www.bit-tech.net/hardware/2006/02/15/memory_-_is_more_always_better/1.html
meer geheugen is niet altijd beter, maar bij 2x256 merk je het wel en het is net wat mardt zeg als je dealchannel heb is 2 de zelfde geheugen balkjes zelfde merk etc.

vanic
1 March 2006, 10:14
de zelfde geheugen balkjes zelfde merk etc.

hoeft niet .... alleen dezelfde grote per channel... ( dus per 2 bij elkaar horende dimm's)

Mp3Tjoeper
1 March 2006, 11:04
Dit vind ik terug van mijn moederbord:
Fabrikant: acer
Mp ondersteuning 1 processor
MpS versie 1.40
Model F80M
versie R01-A2
Systeem bios 12/25/2004-nF-CK804-8712-6A61FFK8C-00
Chipset nVidia nForce4 ICP

En dit van mijn systeem geheugen controller
Locatie moederbord
aantal geheugen sloten 2
Maximaal geheugen ondersteund 8GB
Bank 0/1 A0 DIMM 256MB/64
Bank 2/3 A1 DIMM 256MB/64

Als ik goed lees dan zie ik dat je moederbord 3 banken heeft waar je er maar
2 in gebruik hebt

Bank 0/1 AO DIMM 256MB/64
Bank 2/3 AO DIMM 256MB/64

Volgens mij kan je nog 1 bank benutten

Als dat zo is , knal dan daar gewoon een latje in

Of ben ik fout ?

Krikkie
1 March 2006, 11:04
En waarom niet één van 1024 stekken, 't is goedkoper in aanschaf dan twee van 512 en je kan later des gewenst nog steeds ééntje bijsteken...

Groetjes Krikkie

vanic
1 March 2006, 12:27
volgens mij zijn er 4 banken 0;1;2;3 Ik zie 2 sloten... dus ik denk dat er 4 dimms zijn... ( vooral met een max van 8 GB)

met wat heb je de informatie van je mobo gevonden? als het met everest is dan staat er toch bij moederbord technische informtie hoeveel dimms je hebt... ( en anders de case eens open vijzen)

waarom niet 1 steken is dus omdat het waarschijnlijk dual channel is... en ook als je latje van 1024 stuk is ... dan heb je geen geheugen meer( maar dit is mijn gedacht he...)

kevindewachter
1 March 2006, 12:42
Ik ben dat te weten gekomen via SiSsoftware sandra lite unicode. Ik heb dat programma van everest gedownlaod. Ik bekom nog steeds maar 2 geheugenmodules A0 en A1

vanic
1 March 2006, 13:01
er zitten nu maar 2 modules in he... zie je bij technische informatie ( ram slots) van je mobo het aantal dimms staan? ( klikken op moederbord en dan nog eens moederbord )

' t zou straf zijn mocht je in 1 dimm een lat van 4 GB kunnen steken ;)

om geheugen bij te plaatsen moet je case open... dus kijk eens hoeveel dimms je hebt

zit er bij jou pc geen manual?

kevindewachter
1 March 2006, 13:28
er zitten nu maar 2 modules in he... zie je bij technische informatie ( ram slots) van je mobo het aantal dimms staan? ( klikken op moederbord en dan nog eens moederbord )

' t zou straf zijn mocht je in 1 dimm een lat van 4 GB kunnen steken ;)

om geheugen bij te plaatsen moet je case open... dus kijk eens hoeveel dimms je hebt

zit er bij jou pc geen manual?
Nee manual zit op mijn harde schijf zelf. Maar er is nkx van terug te vinden. Ik vind ook nkwx terug van die dimms

vanic
1 March 2006, 13:30
dan zul je de case moeten open doen...

staat er in die manual op je schijf niks over je mobo...

kevindewachter
1 March 2006, 13:52
dan zul je de case moeten open doen...

staat er in die manual op je schijf niks over je mobo... Heb hem opengedaan. Ik zie 2 slotys waar ram in zit, verder geen lege slots :-(

vanic
1 March 2006, 22:43
' t zou straf zijn mocht je in 1 dimm een lat van 4 GB kunnen steken ;)


dus toch straf ... ( al heb ik mijn twijfels bij die max van 8GB)

maar dan zal het waarschijnlijk ook niet van belang zijn of je dezelfde latjes of verschillende neemt ( grote) ... Ik denk niet dat je mobo dan dual channel zal zijn...

Heezy
1 March 2006, 23:20
Pas op, bank en slot is niet hetzelfde. Het wordt bijna overal zo aangeduid, maar is verkeerd. Een bank is een verzameling geheugenvelden om bank interleaving te kunnen doen voor snelheidswinsten. Geheugenchips zijn opgedeeld in banken, en per chiprij zijn die nog eens gegroepeerd om zo 4 of 8 banken te vormen (single/double sided).

En idd, die 8GB klopt.
Maar doet er toch niet toe. Windows 32-bit kan toch maar 4GB aan, waarvan 2GB voor de kernel is, en 2GB voor andere toepassingen.

En Dual Channel kan je ook met verschillende groottes van Dimms lopen, enige voorwaarde is dat er geen timingsconflicten zijn (en dat ze natuurlijk op de gewenste clockspeed kunnen draaien). Maar je mobo is gewoon single channel aan de A0 en A1 te zien.

vanic
2 March 2006, 09:25
En Dual Channel kan je ook met verschillende groottes van Dimms lopen,
dus je kan 1 latje van 256 en 1 van 512 gebruiken?

kun jij eens een vb. van een mobo geven die 4 GB per dimm gebruikt

Heezy
2 March 2006, 17:35
-Yep, dat gaat.

-4GB per dimm denk ik niet dat bestaat (ik zeg altijd denk, want ergens zal het wsl wel bestaatn, maar voor gewoon desktop gebruik bestaat het niet). Die 8GB geeft gewoon aan wat het moederbord zou kunnen. Maar in dit geval heeft het niets te doen, want met slechts 2 sloten kan je geen 8GB vullen. Dus ze zetten dat er enkel voor het bling en pats gehalte bij.
Ander vb., de AMD cpu is 64-bits... wordt ook van alle torens geroepen. Stel dat je zelfs een x64 Windows versie hebt, dan kan je nog maar 16GB gaan voor Windows (stel dat je mobo dan ook 16GB aankan). Maar een 64-bit processor kan 2^64 = 18446 PetaBytes of 18 ExaBytes adresseren... Dus er zijn andere bottlenecks waar rekening mee gehouden moet worden.

vanic
2 March 2006, 23:45
-Yep, dat gaat.



dit is dan de eerste keer dat ik hoor dat je latjes niet dezelfde grote moeten hebben om in dual channel te werken...

Heezy
3 March 2006, 01:22
DIMM's: de geheugenreepjes die samen een Dual Channel paar vormen hoeven niet hetzelfde te zijn. Bij de Dual Channel chipsets voor de Athlon XP mogen de DIMM's in alle opzichten verschillend zijn: merk, type, grootte, chipopbouw, etc. Bijvoorbeeld de nForce2, zie ook hieronder bij nForce2 Dual Channel en Synchroniteit (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/562830#nf2dc). Voor de Dual Channel chipsets voor de Pentium4 en de Athlon64 zijn wat strengere eisen, zo moet de grootte en de chipconfiguratie van het paartje identiek zijn. Echter de merk en type mogen hier nog wel verschillen. En de paren mogen ook qua grootte en chipconfiguratie van elkaar verschillen. De zogenaamde Dual Channel kits die je kunt kopen zijn niets anders dan 2 geheugenreepjes van dezelfde merk/type, die door de fabrikant zijn getest in een DC configuratie en aldus verkocht als zijnde "gegarandeerd DC compatibel paar". Echter dat is puur marketingtechnisch. Zo verdient de fabrikant een aardig centje aan alleen het testen en de stempel "Dual Channel capable" op de reepjes.

Voila ;)

vanic
3 March 2006, 09:40
voor de Dual Channel chipsets voor de Pentium4 en de Athlon64 zijn wat strengere eisen, zo moet de grootte en de chipconfiguratie van het paartje identiek zijn. Echter de merk en type mogen hier nog wel verschillen. En de paren mogen ook qua grootte en chipconfiguratie van elkaar verschillen.


zoals ik het hieruit begrijp ... de channels ( 2 dimms) mogen verschillen... de latjes die de channel vormen moeten gelijk zijn ;)

dus alles hangt af van de gebruikte ( oude) processor en chipset ... ( en dit wist ik dus niet )

Heezy
3 March 2006, 18:40
Inderdaad.

Bij mijn nForce2 bord heb ik zelfs maar 3 sloten en die kunnen in Dual-Channel werken. 2-1