Volledige versie bekijken : thuisnetwerk & draadloos internetprobleem



Laurens
7 March 2006, 18:41
2 problemen waar we hier niet aan uitkunnen

Thuisnetwerkprobleem..

Van laptop kan er op gedeelde mappen van desktop gegaan worden; maar andersom vindt hij niks..
Als ik naar mijn netwerklocaties gaan staat er niks;doe ik 'zoeken naar computers in werkgroepen' krijg ik een error :
http://img436.imageshack.us/img436/2465/mijnnetwerklocatieslocaties2mi.jpg


Draadloos internetprobleem..

In de laptop zit een draadloze netwerkkaart (intelpro/wireless 2200BG). Bij de router(WLE08 TOPCOM) was een dongle meegeleverd.. Nu leverde deze eerst ook wat moeilijkheden (ongeldig ipadres), maar dat is ondertussen opgelost => met dongle aangesloten is internet toegangkelijk.. Met de netwerkkaart helaas nog altijd niet, en we hebben geen idee hoe het komt (en ja, we hebben op't knopje op de laptop zelf geduwd dat de functie inschakelt :p )



Hulp zou aardig zijn :oink:

depol99
7 March 2006, 18:56
Het eerste probleem kan veroorzaakt worden door een firewall.
bvb zonealarm free (standaardinstallatie) laat geen netwerkmappen toe

PeterN
7 March 2006, 20:06
Kwestie uw tweede probleem :
De recentere laptops hebben de mogelijkheid om hun draadloze verbinding uit te schakelen. Dit om de batterij te sparen van de laptop. Er zijn twee manieren om deze uit te zetten en terug aan. Eén ervan noemde je zelf al : soms heeft de laptop een klein schakelaartje aan de zijkant. Hiermee kan je de draadloze netwerkkaart aan en uitschakelen. Een tweede mogelijkheid is de combinatie van de 'fn' toets samen met de toets met het tekentje van een antenne. Hier is dat de fn samen met de F2 toets. Hiermee kan je meestal kiezen tss wlan, bluetooth of beiden aan en uit. Kijk dit ook even na, ongeacht het schakelaartje.
Kijk rechts onder in de taakbalk. Daar zou allesinds zo'n computertje moeten staan, al dan niet met een rood kruis door. Als je daar opgaat staan met de muis moet er een info kadertje verschijnen met tekst over draadloze verbinding. Andere computer ikoontjes kunnen er ook staan, maar die zijn dan van uw kabelverbinding of bluetooth.
Als je draadloos werkt moet je ook de instellingen juist zetten op die nieuwe laptop en eventueel in uw router. Aangezien de stick werkt, zullen de instellingen in de router ok zijn.
Zorg allesinds dat bij de hardware configuratie geen uitroepteken of vraagteken staat en dat je de recenste drivers hebt geïnstalleerd. Installeer ook de software van de inwendige wlan, en gebruik niet het standaard xp programma om uw instellingen te doen. Dit geeft regelmatig problemen ;)
Eerst en vooral moet je de instelling doen van de ssid, de naam van uw draadloos netwerk. Met het speciale programma om de interne wlan in te stellen kan je dit doen. Heb je uw router beveiligd met wap of wep, dan moet je de zelfde beveiliging ook instellen op die nieuwe laptop. Als laatste indien je mac adres filtering op hebt staan in uw router, zal je het nieuwe mac adres van de wireless kaart van de laptop moeten toevoegen in uw router. Dit verschilt met uw usb stick. Om dit mac adres te vinden van uw nieuwe laptop ga naar run/tik in cmd/ enter/ in dit dos venster tik in Ipconfig/all en enter opnieuw. De netwerkverbindingen worden getoont met het macadres. Neem die van de draadloze verbinding ;)

Laurens
9 March 2006, 17:46
Het eerste probleem laat ik eventjes achterwege, het tweede is veel belangrijkeR.. Wat je zegt peter is niet echt van toepassing; er is geen schakelaartje, enkel een knopje ergens op het toetsenbord; en die is ingeschakeld..
Nu zit het wel zo; als ik met de dongle online ben (geen problemen meer mee), valt het wel eens voor dat ik ineens ook verbinding heb met de netwerkkaart.. Even later valt die weer uit.. Om nog even later weer eens aan te gaan.. Vaag !

PeterN
9 March 2006, 21:26
Het eerste probleem laat ik eventjes achterwege, het tweede is veel belangrijkeR.. Wat je zegt peter is niet echt van toepassing; er is geen schakelaartje, enkel een knopje ergens op het toetsenbord; en die is ingeschakeld..
Nu zit het wel zo; als ik met de dongle online ben (geen problemen meer mee), valt het wel eens voor dat ik ineens ook verbinding heb met de netwerkkaart.. Even later valt die weer uit.. Om nog even later weer eens aan te gaan.. Vaag !
Als je met 'netwerkkaart' de ingebouwde draadloze verbinding bedoelt, is het idd zeer vreemd...
Als er op bepaalde ogenblikken wel een goede verbinding is, wil dit zeggen dat de instellingen in orde zijn. Kan je dat ook checken dat je op die momenten ook werkelijk kan surfen zonder dongle???
Het probleem zou dan enkel kunnen liggen in slechtere ontvangst dan de dongle (tot nu toe heb ik nog geen laptop gehad die slechtere verbinding had met een inwendige dan met een dongle...) of in het automatisch uitschakelen van de voeding voor de batterijen te sparen. Dit laatste gebeurt echter enkel na een bepaalde inactive tijd, wat hier ook al niet het geval is.
Hoedanook, normaal moet die inwendige zijn werk goed doen, zonder dongle ;)

BTW, het gaat hier waarschijnlijk over de laatste aanbieding van aldi, een medion laptop? Deze heb ik hier net ook voor iemand moeten inorde zetten, maar ik had die persoon wel afgeraden de router daar ook te nemen. Ik ben hier bij de plaatselijke pc winkel een deftige router gaan halen, eentje van linksys voor 85 euro, en hier werkt de ingebouwde wlan van die laptop perfect ;)
Aldi doet normaal niet moeilijk over die zaken, gewoon die router terug brengen in garantie en geld terug vragen. Koop daarna een router van een bekend en goed merk zoals Linksys, SMC, Dlink, Belkin

Emtec
10 March 2006, 18:41
De laatste router die in de aldi stond was er 1 van Topcom. Volgens mij kan Topcom zeker mee concurreren op het vlak van wlan. Hierbij komt nog is dat een linksys van 85€ enkel maar draadloos werkt wat zou betekenen dat ook zijn desktop computer draadloos zou moeten verbinden. Hier lijkt het me ook eerder aan de vaste netwerkkaart dan aan de router te liggen.

Edit

Hier (http://forum.gsc.be/viewtopic.php?t=1099&postorder=asc) vind je enkele lotgenoten... Blijkbaar komt er 1 van deze dagen (morgen of overmorgen) een patch uit die dit probleem zou moeten verhelpen.

--> De patches zijn van de website gehaald, men is deze uitvoerig aan het testen om dan een definitieve versie op de website te zetten. De aangewezen driver van Intel wordt ook extra onder de loep genomen aangezien er nog steeds mensen zijn die na het installeren nog steeds problemen hebben. De oplossing voor het probleem wordt heel binnenkort op de GSC website gezet, men heeft mij vandaag bevestigd dat de testen op dit moment positief zijn.

Edit 2

Op dit moment is er wel al een patch beschikbaar om je laptop beter te laten functionaliseren in een netwerk. Dit zou je 1e probleem kunnen oplossen. Zie www.gsc.be (http://www.gsc.be) (Wrsch MD 97500)

PeterN
10 March 2006, 23:05
De laatste router die in de aldi stond was er 1 van Topcom. Volgens mij kan Topcom zeker mee concurreren op het vlak van wlan. Hierbij komt nog is dat een linksys van 85€ enkel maar draadloos werkt wat zou betekenen dat ook zijn desktop computer draadloos zou moeten verbinden.
Wat Topcom aangaat: men kan blijven discuteren over kleuren en smaken, bij mij hoord hij niet in dit lijstje thuis ;)
Wat linsys aangaat: eigenlijk ben ik nog geen draadloze router tegengekomen die ook niet een 4 poorts aansluiting ter beschikking heeft. Zelfs deze kleinste modellen van smc die je overal kan vinden voor rond de 70 euro hebben 4 poorts aansluiting http://www.smc.com/index.cfm?event=viewProduct&localeCode=EN_BEL&cid=1&scid=&pid=1442
Dit was de linksys die ik bedoelde voor 85 euro, met 4 poorts aansluiting :
http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1127782957298&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper

Voor de rest is het goed dat er een pach uitkomt voor mensen met problemen hiermee. Wat ik eigenlijk niet snap is dat ik er geen probleem mee heb, zonder die patch. Alles werkt hier prima, ook over grotere afstand, draadloos met de ingebouwde wlan van de laptop zelf. Dit heb ik nu voor alle zekerheid op twee verschillende routers getest, namelijk een SMC router en een die linksys van 85 euro. Beide geen probleem, zowel kwa bestanden delen tussen pc's als surfen op het internet... en ik die dacht dat ik altijd pech had ;)
Voor diegene die problemen heeft kan idd best even die patch proberen, het is immers een aanbeveling van GSC zelf, maar als die alle leed gaat verhelpen?