Volledige versie bekijken : Titels blokkeren in excel



Mimosa
8 March 2006, 10:59
Soms kan het handig zijn om de titels bovenaan je blad of enkele kolommen links... van je blad te laten staan terwijl je doorheen je excelwerkmapje bladert (scrolt).
Bijvoorbeeld heb je een adressenbestand en je hebt een titelrij, of je hebt een bestand waarin je cd-'s vermeld staan... Als dat een hele waslijst is en je scrolt naar beneden dan is die eerste rij weg. Met titels blokkeren kan je dat voorkomen. Je mag dan scrollen zoveel je wil, de bovenste rij (in dit geval) blijft staan. Zo kan je ook tegelijk een of meerdere linkerkolommen vast zetten terwijl je naar rechts scrolt.
Ik geef hier de link naar een worddocje waarin ik een schermprint en uitleg geef ;)

http://s48.yousendit.com/d.aspx?id=0JYM8T6JAV6RP3CJR8RAWF8DVO

Hopelijk kan ik hiermee een dienst bewijzen?

PS: Als je je icoontje versleept hebt (zie worddocje!) niet vergeten op sluiten te klikken ;)

Sille
8 March 2006, 21:38
had ik al gezien op school maar is idd zeer handig ;)

Mimosa
9 March 2006, 10:01
had ik al gezien op school maar is idd zeer handig ;)
Blij dat er toch eventjes reactie op gekomen is ;)
Voor eventuele latere bezoekers die de link niet meer kunnen gebruiken: laat het me weten via Pm! Dan zal ik het opnieuw uploaden!

bensix
9 March 2006, 10:01
thx vroeg me al af hoe dat ging. Had het net nodig.

Ché
9 March 2006, 10:16
Je kan dat ook met de muis doen. Net naast je letters van je kolommen en rechts onderaan tussen de scrollbars voor horizontaal en vertikaal scrollen zitten kleine platte grijze blokjes. Als je daar met de muiswijzer gaat op staan verandert je wijzer in 2 evenwijdige streepjes met erboven en eronder een pijltje. Sleep met de linker muisknop ingedrukt naar de juiste plaats op je werkblad en laat los. je werkblad wordt zo in 2 dezelfde werkbladen ingedeeld.
Om terug te verwijderen, ga erop staan en sleep buiten je werkblad.

Mimosa
9 March 2006, 10:21
@Ché: dat is niet precies hetzelfde als wat ik bedoel. Maar het is ook goed om weten.
Bij titels blokkeren verschijnt onder (en eventueel naast) de rijen (kolommen) die je vast zet een zwarte lijn (horizontaal of vertikaal naargelang wat je vast zet) En dat maakt makkelijker scrollen en overzicht behouden van je titels (en/of eventuele linkerkolom die zichtbaar moet blijven terwijl we scrollen)
En in jouw geval: als ik in rij 1 titels plaats lopen ze wel weg bij scrollen.


Ik geef hier een voorbeeldje hoe het is: zie link
http://s48.yousendit.com/d.aspx?id=0X629AIX0S2UJ3RHK2IRSJK9GQ

Baloeke
9 March 2006, 13:46
Ik selecteer een cel en klik op venster (bovenaan) en kies daar titels blokkeren. Wat jou tip betreft, mimosa, die kende ik niet

Mimosa
9 March 2006, 16:22
Ik selecteer een cel en klik op venster (bovenaan) en kies daar titels blokkeren. Wat jou tip betreft, mimosa, die kende ik niet
Zo gaat het inderdaad ook, baloeke en dan kun je daar ook titelblokkering weer opheffen.
In mijn geval (met het icoontje) kun je dan nogmaals op icoontje klikken om op te heffen. ;) Dank voor deze aanvulling ;):good:

Ché
9 March 2006, 19:43
@Ché: dat is niet precies hetzelfde als wat ik bedoel. Maar het is ook goed om weten.
Bij titels blokkeren verschijnt onder (en eventueel naast) de rijen (kolommen) die je vast zet een zwarte lijn (horizontaal of vertikaal naargelang wat je vast zet) En dat maakt makkelijker scrollen en overzicht behouden van je titels (en/of eventuele linkerkolom die zichtbaar moet blijven terwijl we scrollen)
En in jouw geval: als ik in rij 1 titels plaats lopen ze wel weg bij scrollen.


Ik geef hier een voorbeeldje hoe het is: zie link
http://s48.yousendit.com/d.aspx?id=0X629AIX0S2UJ3RHK2IRSJK9GQ

Doordat je het werkblad in feite in 2 dezelfde delen splitst, kan je toch in het bovenste deel bvb lijn 1 met je titels laten staan en in de onderste helft werken en scrollen. De bovenste helft veranderd dan toch niet mee. En op die manier kan je toch in feite zoveel lijnen vastzetten als je wil.

wasbeertje
9 March 2006, 20:01
Doordat je het werkblad in feite in 2 dezelfde delen splitst, kan je toch in het bovenste deel bvb lijn 1 met je titels laten staan en in de onderste helft werken en scrollen. De bovenste helft veranderd dan toch niet mee. En op die manier kan je toch in feite zoveel lijnen vastzetten als je wil.

het grote verschil tussen dat van jou en dat van de anderen is. Bij de manier van jou begint de nummering van de lijnen of kolommen voor beide delen afzonderlijk opnieuw. Bij de anderen loopt de nummering van de lijnen/kolommen gewoon door.

Bij jou manier kan je eigenlijk in 1 werkblad 2 afzonderlijke documenten maken.

Als je titels blokkeren gebruikt kan je maar 1 document maken waarbij je de lijn of kolom vastzet.

kan allebei nuttig zijn, is gewoon afhankelijk van je bedoelingen

groetjes

wasbeertje

;)

Mimosa
9 March 2006, 20:10
Bedankt wasbeertje voor deze aanvullende uitleg en interpretatie! Je hebt gelijk ;) Het is afhankelijk van je bedoelingen ;) Mijn manier is handig voor databases (abonnementenlijsten, cd-lijsten... )