Volledige versie bekijken : netwerk maken via router



Sille
9 March 2006, 20:19
alllo allemaal kwil een netwerk maken via mijn router
de pc's zitten beide wel met een ander besturingssysteem ik draai op windows xp en de andere pc op 98 kheb al van alles geprobeert maar krijg die verdomde printer van die 98 niet gedeelt met de pc hier zodat ik kan printen van uit hier. Weet iemand hoe ik dit oplos ?

cruwero
9 March 2006, 20:24
http://www.niele.nl/tutorials/network/
http://www.alwaysonmymind.nl/startpagina/netwerk.htm
http://www.tekstenuitleg.net/
Henk

spruit
9 March 2006, 20:36
ik vermoed dat je voor je xp-machiene al zeker netbeui zal moeten installeren...

Sille
9 March 2006, 20:40
ik vermoed dat je voor je xp-machiene al zeker netbeui zal moeten installeren...
wat is dat spruit ?

Ché
9 March 2006, 21:36
dat is een internet-protocol. Zoals tcp/ip

Sille
9 March 2006, 21:41
ah ;)

PeterN
9 March 2006, 21:44
wat is dat spruit ?
Dit is een soort protocol, zoals je tcp/ip hebt.
Maar ik denk dat dit niet nodig is : voor windows 95 en oudere operating systems kan je dit nodig hebben, daar toen het tcp/ip protocol niet standaard werd geînstalleerd, maar voor win98 is het tcp/ip protocol mee geïnstaleerd ;)
Wat je wel al eens kan nagaan is:
- Kan je bestanden delen tss beiden? Op de win98 pc 'bestanden en printer delen' aanvinken.
- heb je op de win98 pc ook de printer gedeeld? Staat er een handje bij? Rechts klik op eigenschappen printer en kies delen .
- Zitten beide pc's in dezelfde netwerkgroep, evntueel de werkgoepnaam anders aanpassen.
- Laat de firewall van uw xp de deling toe? Anders eens de firewall uitzetten om te testen als daar het probleem ligt.

Succes ;)

Edit: che was sneller :)

Sille
9 March 2006, 21:47
idd petern maar ik heb vanuit hier mijn netwerk ingesteld maar op die andere pc hoe geraak ik nu aan da netwerk ?

PeterN
9 March 2006, 22:05
Daar ik geen pc heb staan hier met win98 op kan ik enkel maar zeggen gelijk ik het nog weet van vroeger ;)
- Op de win 98pc: gan naar configuratiescherm en daar netwerk kiezen. Daar ga je ergens de netwerkgroep kunnen invullen. Zet daar bv 'Thuis' in en bij computernaam bv 'win98'. Op uw xp ga je ook naar configuratiescherm en daar systeem kiezen. Op tabblad computernaam kan je een computernaam bv 'djSille' en bij het knopje 'wijzigen' kan je onderaan ook dezelfde werkgroep naam ingeven nl 'Thuis'
- Op de win 98pc: moet je weer via configuratie scherm naar de eigenschappen van uw netwerk gaan. Hier gaat een lijst van staan met de hardware van je netwerkkaart, de protocollen zoals tcp/ip ed. Daar staat ook een blokje dat je kan aanvinken 'bestanden en printers delen'. Dit moet je aanvinken. Waarschijnlijk heb je daarvoor de win98 cd voor nodig want die gaat hij u vragen waarschijnlijk.
- Na reboot van de win98pc met je bij instellingen printer rechts klik op de printer en 'delen' aanduiden.
Herstart nu beide pc's , en wacht even, het duurd soms even voordat beide oc's elkaars gedeelde bestanden, printers zien.
Nu zou je op uw xp via verkennere , mijn netwerklocaties, volledig netwerk, microsoft windows-netwerk uw werkgroep moeten zien staan nl 'thuis'. Hierin zouden beide pc namen moeten zitten nl 'djSille' en 'win98' in dit vb. In win98 zou nu de printer moeten staan.
Deze kan je nu gebruiken door gewoon op uw xp de wizard printer toevoegen te volgen en te kiezen voor netwerkprinter, en dan deze in uw netwerk aan te duiden ;)

Succes ;)

Sille
9 March 2006, 22:06
mja kzit al in de problemen geen cd meer van die win98 :s

Marshall
10 March 2006, 12:23
Is het niet zo dat je een diskette kan aanmaken in xp voor het netwerk van 98 se en andere os, deze dan insteken in de pc met 98 se of andere os.

grts Marshall. :)

PeterN
10 March 2006, 14:54
Is het niet zo dat je een diskette kan aanmaken in xp voor het netwerk van 98 se en andere os, deze dan insteken in de pc met 98 se of andere os.

grts Marshall. :)
Idd, maar aangezien hij al alles had geprobeerd om de printer te delen, veronderstel ik dat hij dat al geprobeerd heeft ...

Sille
10 March 2006, 19:04
jup idd en ik beschik trouwens ook niet meer over een diskette station dat is hier niet meer aangesloten kheb al via usb stick gdn maar die krijg ik op de andere pc weer niet want die heeft geen usb aansluitingen pff die pc's he

coopman
24 March 2006, 23:29
idd ik ben ook al ongeveer een week bezig met windows 98 te installen en een netwerk te maken

tot ik het verstond met die bootdisk waren er al enkele dagen voorbij