Volledige versie bekijken : Vraagje over exel formule



de_witte
17 March 2006, 23:00
Ik heb een formule gevonden om op een hele simpele manier de "thuis" lotto te controleren. Daar ik een complete leek ben met exel moet ik hier toch nog hulp vragen. Kan er mij iemand juist uitleggen wat deze formule wil zeggen en hoe ik deze juist moet invullen en cellen selecteren enz.... (in mensentaal) zodat ik meerdere velden, cellen (een tiental ipv zes) kan controleren.
Alvast bedankt
Gr De Witte.




http://users.telenet.be/ingrid/excel/images/voorwopm1107.JPG Met deze opmaakformule worden de waarden gemarkeerd die voorkomen binnen een bepaald bereik. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden om lotto-cijfers te controleren.
=VERGELIJKEN(B3;$B$1:$G$1;0)
=MATCH(B3,$B$1:$G$1,0)

Perigo17
19 March 2006, 19:33
Als U het werkblad, waarvan hier een print staat, in uw bezit hebt; lijkt het me vrij simpel (tenzij de cellen beveiligd zijn met een paswoord). Voor het gebied B3:G8 is een voorwaardelijke opmaak ingesteld. Het volstaat om deze voorwaardelijke opmaak te kopiëren naar de cellen waar U de nieuwe lottocijfers wil laten kontroleren. Dit doet U als volgt. Selecteer het gebied B3:G3 en klik op kopiëren. Selecteer nu cel B9 en klik op Bewerken / Plakken speciaal en selecteer hier 'Opmaak'. Klik nu op OK en rij 9 is klaar voor kontrole. Doe dit voor alle rijen die U wilt toevoegen.

de_witte
19 March 2006, 21:33
Dag Perigo.
Het probleem is dat "voorwaardelijke opmaak" maar 3 x gebruikt kan worden.
Ik kan dus enkel cel B1, C1 en D1 aanduiden en dan is het gedaan. Blijkbaar werkt het niet met voorwaardelijke opmaak maar wel met een formule. Ik ben ook niet in het bezit van het voorbeeld maar meer heb ik niet gevonden. Ik zou de formule moeten weten om verschillende velden te vergelijken en de overeenkomstige te kleuren of te arceren. Toch bedankt voor uw reactie.
Gr.

Perigo17
19 March 2006, 23:13
3 verschillende voorwaarden is niet nodig hoor. In elke cel, te beginnen met (in uw geval - als dit een korrekte weergave is van uw sheet) de cel B3 doet u het volgende:
Selecteer de cel B3
Klik op 'opmaak' en daar op 'voorwaardelijke opmaak'
In het veld onder voorwaarde 1 selecteert u 'formule is' en in het veld ernaast typt u gewoon =VERGELIJKEN(B3;$B$1:$G$1;0) zoals u hierboven zelf opgeeft (of de match voor een engelstalige excel).
Als voorwaarde vult u dan zelf een kleur achtergrond, of opvulling, in.
Klik op 'ok' en kopiëer vervolgens de 'opmaak' naar de ander cellen vanaf B4 tot en met ......tja, gewoon zoveel als u rasters wilt kontroleren (tot zelfs enkele honderden als u wil).
Het kopiëren moet u wel doen op de manier zoals beschreven in mijn eerste post, met special copy, alleen de opmaak.
Opgepast, bij het ingeven van de =vergelijken formule niet vergeten de $ tekens mee in te geven anders kunt u niet zomaar kopiëren.
Hierna kunt u gewoon uw eigen lottocijfers ingeven vanaf B3 tot en met G3 voor het eerste rooster. B4 tot en met G4 voor het volgende enz. Door nieuwe getallen in te geven verwijderdt u niet de voorwaardelijke opmaak.
De wekelijks getrokken cijfers moet u invullen in cel B1 tot en met G1. Met een beetje meer moeite kunt u zlefs een kontrole doen op het reservegetal. Indien u er niet uitkomt, laat me iets weten, dan maak ik zelf een excel (met reservegetal). Ik moet alleen nog uitzoeken hoe ik hier een bijlage kan toevoegen, maar dat kan geen groot probleem zijn.

de_witte
21 March 2006, 01:00
Hallo Perigo.
Alvast bedankt voor deze uitleg. Het is mij zelfs gelukt om dit om te zetten op een exel blad en het werkt. Ik denk dat ik mij een boek ga aanschaffen over exel om de formules proberen te begrijpen. Alvast bedankt om mij op de goede weg te zetten.
Groetjes De Witte.

Perigo17
21 March 2006, 18:32
Graag gedaan De Witte. Het aanschaffen van een boek is zeker een optie. Eens dat je de basis te pakken hebt, kom je ook een heel eind met behulp van de helpschermen..........en veel proberen.
Voor de liefhebbers van de lotto; hierbijgevoegd een werkblad dat ik zelf heb aangemaakt. Ook het reservegetal wordt gekontroleerd en in de kolommen naast de cijfers worden meteen het aantal juiste cijfers berekend.
In rij 3 worden de winnende cijfers en het reservegetal ingegeven.
Naast raster 1,2,3, enz. kunt u uw cijfers ingeven. De kontrole wordt onmiddellijk uitgevoerd.