Volledige versie bekijken : - Internet in netwerk -



Warchief-Be
18 March 2006, 17:11
Ik hou een lan-paty met 14 pc's.
Maar deze keer had ik ook graag internet.
Dus klopt mijn volgende bewering?
Ik ga met een UTP-kabel (internet) naar PC1.
Dan ga ik met een UTPkabel van PC1 naar mijn Hub.
Dan sluit ik de resterende 13 pc's aan en zorg dat deze in een netwerkje staan.
Heb ik dan ook internet?

Warchief-Be

PeterN
18 March 2006, 23:29
Denk wel dat het zo gaat, maar PC1 zal wel de 13 andere moeten serven naar internet. PC1 zal eigenlijk dan dienst doen als router naar de 13 andere...

Warchief-Be
19 March 2006, 00:04
Zolang dat ik maar internet heb is het goed.

Warchief-Be

Natje1
19 March 2006, 00:57
Ik wil je niet ontmoedigen maar ik zou maar goed oppassen met je Lan party, lees volgend bericht uit de krant maar eens:

Politie valt binnen op LAN-party en treft 150.000 illegale bestanden

De politie is binnengevallen op een "LAN-party", een samenkomst voor computerfanaten, in Kruibeke en nam er computers en servers in beslag.
Daarop stonden zo'n 150.000 illegaal gedownloade bestanden. De politie van Kruibeke en de Computer Crime Unit van de GDA Aalst voerden de
controle vanmorgen uit. Op een zogenaamde LAN-party worden computerbestanden uitgewisseld en spelletjes gespeeld.
De party was gestart op vrijdagavond en zou doorgaan tot zondagmiddag.

Er was een twintigtal deelnemers aanwezig op het moment van de inval. De politie nam vijftien pc's en vijf servers in beslag.
Daarop werden 150.000 illegaal gedownloade muziek- en filmbestanden gevonden, in totaal goed voor 75.000 euro aan ontduiking van auteursrechten.
Onder de deelnemers bevonden zich enkele minderjarigen. De jongste deelnemer was amper elf jaar oud.
Geen van de deelnemers werd voorgeleid. De zaak wordt wel verder onderzocht door het gerecht.
De meerderjarigen riskeren een verwijzing naar de correctionele rechtbank wegens heling en informaticabedrog.
De minderjarigen worden doorverwezen naar de jeugdrechter.

Bron (http://www.hln.be/hln/cch/det/art_183977.html)

barbapapa5800
19 March 2006, 06:45
ik ben een leek op gebied van netwerken, maar kan je niet met je utp die van je modem vertrekt naar de hub en van daaruit naar de 14 pc's?
kijk hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lanparty) eens.
ook hier (http://forum.loveno.be/archive/index.php/t-12399.html) vind je veel uitleg.

de 2de link zal je al veel verder helpen.

Warchief-Be
19 March 2006, 10:37
Dat hadden we de vorige keer geprobeert.
Lukte niet.
Natje1, onze lan weten enkel de members zijn!

Warchief-Be

PeterN
19 March 2006, 13:57
ik ben een leek op gebied van netwerken, maar kan je niet met je utp die van je modem vertrekt naar de hub en van daaruit naar de 14 pc's?
kijk hier (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lanparty) eens.
ook hier (http://forum.loveno.be/archive/index.php/t-12399.html) vind je veel uitleg.

de 2de link zal je al veel verder helpen.
Dit zal waarschijnlijk niet lukken. Een hub is eigenlijk niks meer dan een verdeelkast. Het verdeelt eigenlijk gewoon uw ethernet verbinding naar meerdere aansluitingen. Je kan dus wel op die manier 13 pc's aan elkaar hangen en een netwerkje bouwen. Waarom dan niet met internet: uw internet provider gaat (hangt af van het soort abonnement dat je hebt) slechts een beperkt aantal ip adressen uitdelen aan de verschillende hardware kaarten. Iedere netwerkkaart in het netwerk heeft een uniek mac adres en aan dit mac adres wordt een ip adres toegekend vanuit de provider. Dwz de eerste x aantal pc's op die hub zullen internet hebben de rest niet. Of je zou een provider moeten hebben die u 13 ip adressen uitdeelt, maar dat zal wel zo niet zijn.
Enigste manier om iedereen van internet te voorzien, is door een router er tussen te plaatsen. Deze router zal maar 1 aansluiting vertegenwoordigen op het internet en verdeelt dan naar de 13 andere pc's. Maar een router met 13 aansluitingen is ook al niet zomaar een huis tuin en keuken router ;) Via een pc die werkt als router voor de andere pc's in het netwerk zou het dus wel kunnen lukken, maar deze pc wordt dus dan wel belast door die 12 ander pc's... Ook zal als iedereen aan het surfen is, uw bandbreedte een rol gaan spelen. Alles zal immers door die ene pc naar internet gaan en terug komen. Dus de bandbreedte van uw internet verbinding zal de flessenhals zijn ;)

Warchief-Be
19 March 2006, 19:20
Bedankt,

Mr ik heb me late vertelle dat als ik ze allemaal hetzelfde ip toeken dat het wel zal lukken.

Warchief-Be

PeterN
19 March 2006, 19:45
Bedankt,

Mr ik heb me late vertelle dat als ik ze allemaal hetzelfde ip toeken dat het wel zal lukken.

Warchief-Be

Zal ook niet gaan volgens mij. Je gaat conflicten krijgen in uw netwerk als alle pc's hetzelfde ip adres hebben. Daarbij komt dat iedere netwerkaansluiting (hardware netwerkkaart) een uniek mac adres heeft....

robbedoeske_007
19 March 2006, 20:47
waar gaat dat lan partytje door ????

barbapapa5800
19 March 2006, 22:05
in kruibeke dacht ik... :lol::lol::lol:

Nikolas
19 March 2006, 22:24
waar gaat dat lan partytje door ????

Oke, nu is het duidelijk, robbedoeske_007 is een undercover agent die het forum in de gaten houdt :p

Met alle Chinezen,maar niet met Warchief-BE zu :p

Warchief-Be
23 March 2006, 13:51
waar gaat dat lan partytje door ????
Enkel voor Trouwe BCC leden in Rotselaar (Leuven). (you stil don't know the adres!)


@PeterN (http://www.ivanhoejupiler.be/member.php?u=12): Het komt wel binnen van een router/modem die aangesloten is op 2pc's. Mss lukt het dan.
Er is ook een draadloze verbinding beschikbaar.
Bandbreedte is geen prob. (nog niet)

Warchief-Be

PeterN
23 March 2006, 20:57
Enkel voor Trouwe BCC leden in Rotselaar (Leuven). (you stil don't know the adres!)


@PeterN (http://www.ivanhoejupiler.be/member.php?u=12): Het komt wel binnen van een router/modem die aangesloten is op 2pc's. Mss lukt het dan.
Er is ook een draadloze verbinding beschikbaar.
Bandbreedte is geen prob. (nog niet)

Warchief-Be

Dit is gelijk ik al postte, en zo zou het moeten lukken.
Succes ;)

Warchief-Be
23 March 2006, 22:00
Bedankt PeterN,

Maar ik had verstaan dat ik een router met 13 poorten nodig had.
Ik doe het zo: router -> hub -> 13 pc's (zo zou het dan moeten lukken)

Warchief-Be

barbapapa5800
24 March 2006, 00:10
Enkel voor Trouwe BCC leden in Rotselaar (Leuven). (you stil don't know the adres!)




BCC = Banc Card Company

voor de mannen met een visa kaart dus :lol:

PeterN
24 March 2006, 09:17
Bedankt PeterN,

Maar ik had verstaan dat ik een router met 13 poorten nodig had.
Ik doe het zo: router -> hub -> 13 pc's (zo zou het dan moeten lukken)

Warchief-Be


Neen, zo zal het volgens mij ook niet lukken...
1. Je internet provider geeft slechts een beperkt aantal ip adressen afhankelijk van je abonnement. Nooit geen 13 dus rechtstreeks verbinden zal niet gaan.
2. Je zal dus een 'intellegente verdeelkast'=router moeten zetten die aan de kant van de provider slechts 1 ip adres nodig heeft en aan de andere kant 13 aansluitingen en ip adressen kan bedienen. Nu dat is wat ik poste ivm een router met 13 poorten, dus niet zo standaard. Een normale router voorziet maar 4 poorten en ip adressen tegelijkertijd.
3. Een hub is een 'domme verdeelkast', dwz hij verdeeld gewoon uw kabel in verschillende aansluitingen. Een hub geeft geen ip adressen, heeft geen firewall, heeft geen intellegentie aan boord.
Zet je dus een hub achter een router, dan zal de router nog steeds voor de 13 pc's moeten gaan zorgen (iedere pc een ip adress moeten voorzien).
4. Zet je een pc(pc1) op internet en laat je de andere pc's via die pc aansluiten aan internet, dan zal pc1 als router fungeren en heb je dus wel kans dat het zal lukken. Pc1 zal slechts 1 aansluiting op internet vertegenwoordigen voor uw provider, en aan de andere kant verdeelt hij alles via een netwerk naar meerdere pc's.
Enigste beperking denk ik eens ergens gelezen te hebben is dat je maar 10 pc's in XP pro zo kan serven, maar daar ben ik niet zeker van....

Warchief-Be
24 March 2006, 12:18
Ah,

Ik had dus toch juist gedacht over je eerste post.
Ik zal het dus zo doen router -> pc1 -> hub -> PC's

Heel hard bedankt petern,
----------------------------------

BCC = Banc Card Company

voor de mannen met een visa kaart dus :lol:

Nee, Belgian Curse Clan
Wij vragen maar €2,5 per jaar omdat ik ander de domeinnaam en forum niet kan onderhouden.
@ barbapapa5800: P.S. kwou op quoteer duwen maar was bedankt....

Warchief-Be

marc_p
24 March 2006, 12:29
Steek in pc1 een tweede netwerkkaart.
Met de ene netwerkkaart ga je op internet.
Met de andere netwerkkaart ga je het netwerk op (naar de hub of switch).
Geef deze netwerkkaart een vast IPADRES.
Deel internet op PC01.
Geef de andere computers ook een vast (alle verschillend) IPADRES.
Gebruik het vast IPADRES van pc1 als GATEWAY op de ander PC's.
Zoek de DNS servers op van jouw internet provider en geef deze ook in bij de andere computers.
Je vindt alle instellingen bij de tcp/ip instellingen van je netwerkkaart.

PeterN
24 March 2006, 14:49
Ik had dus toch juist gedacht over je eerste post.
Ik zal het dus zo doen router -> pc1 -> hub -> PC's
Zo is het, alleen de router ga je niet echt nodig hebben en kan je er tussen uit laten tenzij je de firewall er van wil benutten of eventueel de wireless aansluitingen.


Steek in pc1 een tweede netwerkkaart.
Met de ene netwerkkaart ga je op internet.
Met de andere netwerkkaart ga je het netwerk op (naar de hub of switch).
Geef deze netwerkkaart een vast IPADRES.
Deel internet op PC01.
Geef de andere computers ook een vast (alle verschillend) IPADRES.
Gebruik het vast IPADRES van pc1 als GATEWAY op de ander PC's.
Zoek de DNS servers op van jouw internet provider en geef deze ook in bij de andere computers.
Je vindt alle instellingen bij de tcp/ip instellingen van je netwerkkaart.

Dit is idd wat ik bedoel, zie punt 4 laatste post en mss wat duidelijker uitgelegd waarvoor dank ;)
Maar ik denk dat Warchief het nu door heeft aan zijn tekening te zien. (router -> pc1 -> hub -> PC's)
Enigste opmerking blijft dus dat ik niet weet als je meer dan 10 pc's in XP pro kunt serven op deze manier...ik dacht ergens gelezen te hebben dat 10 het max was?