Volledige versie bekijken : Een linux server opzetten



iemand08
18 March 2006, 19:23
hallo iedereen,

Ik wil een linux server gaan opzetten. Ik heb nu een server progje draaien onder windows maar dat wil echt nit werken :p


Nu heb ik een aantal vraagjes:

1. Welke linux distrubitie moet ik nemen??
2. Kan ik ook het linux bureaublad zeg maar overnemen op mijn windows xp comp?? dus zoiets als vnc??
3. Als linux geinstalleerd is wat moet ik dan doen??


Vraag 3 hoeft van mij voorlopig nog even niet beantwoord te worden maar ik wil graag het antwoord op nummer 1 weten:)


En wat is nou al dat verschil tussen al die vele distrubities???


Welke raden jullie mij aan?????

Snakey
18 March 2006, 23:56
Je kan eens fedora uittesten hiervoor
http://yolinux.com/TUTORIALS/VNC.html
Als linux geïnstalleerd is, dan kan je het uittesten.
Je kan dan ook je apache (voor sites) of bv. samba (voor een "bestandsserver" ) configureren.

smurfslover
19 March 2006, 00:17
Kijk anders even op Distrowatch(te vinden via google) dan kan je de verschillende distributies ff vergelijken maar suse, mandriva en (k)ubuntu zijn de gebruikstvriendelijkste, debian is volledig open source en gentoo is de meest aanpasbare distro maar dan moet je er al iets van kennen en héél véél tijd hebben. Voor een beginneling is mandriva heel makkelijk te installeren omdat je meteen kunt kiezen welke soort software je nodig hebt zo kan je kiezen om de nodige software om een server al of niet kan installeren en je kan ook het beveiligingsniveau kiezen (hoog is een minimum voor servers). Ik denk dus dat voor jou qua features en qua makkelijukheid mandriva een goeie keus zou zijn.

iemand08
19 March 2006, 00:53
En is Debian iets????

smurfslover
19 March 2006, 09:25
Debian is ook weer iets moeiijker maar het voordeel eraan is dat alle meegeleverde paketten volledig open-source zijn omdat debian vooral vrijwilligerswerk is. Heb er zelf geen ervaring mee moor ik werk met kubuntu (debian-afgeleide distro) en ben zeer tevreden over zowel de veiligheid als de stabiliteit en werkt ook lekker snel dus ik vermoed dat dit bij Debian ook wel het geval zou zijn.

The_cobra666
21 March 2006, 08:46
Wij hebben een gameserver die debian draait en tevens een beetje webserver werkt krijgt voor statistieken van de gameserver. Vroeger hadden we Slackware en geen problemen, nu hebben we debian en is de server niet zo stabiel als slackware. Zo zie je maar dat een os een groot verschil kan uitmaken.

iemand08
21 March 2006, 18:47
Oke bedankt allemaal.

Ik heb nu weer een ander iets. Ik heb clarkconnect gedownload en op een cd`tje gebrand en hij hoord nu te booten vanaf de cd-rom.
Ik heb het in het bios ingesteld dat die vanaf de cd-rom moet opstarten maar dat doet ie niet.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat die vanaf de cd-rom boot????

smurfslover
22 March 2006, 01:02
Wat voor bestand heb je gedownload? (.iso,...)
Hoe en met welk programma heb je dat dan gebrand?
iso bestanden downloadt je ook 't best met een ftp-client of een downloadmaager voor een http-bron, niet gewoon met je browzser want dan is het risico op fouten te groot.

iemand08
22 March 2006, 08:54
ik heb het als een .iso bestand gedownload met een download manger.
Toen die klaar was, stond die er als een .zip bestand. Ik heb hem toen maar gewoon uitgepakt en met RecordNow gebrand. op die cd staat een:

.diskinfo
isolinux (map)
system (map)


Of moet ik hem met alcohol maar branden????

smurfslover
22 March 2006, 12:33
Niet uitpakken het bestand laten zoals je die hebt gedownload.
Alcohol is wel goed nero is af te raden gewoon in je brandprogramma bij hulpmiddelen of extra of bestand ( ik ken alcohol niet ben k3b gewoon) kiezen voor iso branden en dan browsen naar het gedownloade bestand. Best de snelheid niet te hoog zetten zodat je geen brandfouten krijgt. Na 't schrijven pc booten vanaf de cd.

iemand08
22 March 2006, 16:51
oke ik ga het proberen...

iemand08
22 March 2006, 17:35
oke hij doet het nu :)

Ik snap alleen niet die instalatie :P

Hier staat alles (in het engels) beschreven. http://www.clarkconnect.com/help/pdf/CC-Quickstart.pdf

Wat moet ik doen bij dat ip geval????
En de host name???

smurfslover
23 March 2006, 01:15
Ik snap niet goed wat je met dit programma wil gaan doen dit is geen linux-distributie maar blijkbaar een of ander programma om servers en/of firewalls te gaan besturen.

iemand08
23 March 2006, 08:42
ik wil gewoon een server`tje opzetten. Ik heb op internet gelezen dat dit wel kan daarmee.

Maar bij het instaleren moet ik allemaal ip gevallen invullen en ik weet niet wat daar moet staan.
op http://www.clarkconnect.com/help/pdf/CC-Quickstart.pdf staat zo`n voorbeeld wat er allemaal moet staan

smurfslover
24 March 2006, 01:25
Met servers zelf heb ik geen ervaring maar is er geen mogelijkheid om je netwerk via dhcp in te stellen dat is 't eenvoudigste.