Volledige versie bekijken : DVD speler reinigen?



Perigo17
21 March 2006, 16:28
Hallo,
Misschien een domme vraag maar is het mogelijk om de lens (leeskop) van een DVD lezer te reinigen? Eventueel handmatig. Ik weet dat er reinigingscd's in de handel zijn. Ik vermoed dat die te koop zijn bij de computerwinkels. maar eventueel zou ik de lens ook met een speciaal middel (alle hints zijn welkom) willen reinigen met een zacht doekje of met wattenstaafjes. Kan iemand mij zeggen of dit mogelijk is, en zo ja, kan dat van buitenaf gedaan worden of moet de DVD speler open gemaakt worden?
Ik heb namelijk het probleem dat mijn DVD speler geen DVD's noch cd's meer kan lezen. Ik heb de laatste versie van firmware (zoals elders door Clioke uitgelegd) reeds gedownload en geïnstalleerd, maar dat helpt niet. Ik krijg steeds de fout 'Beschadigd blok in apparaat \device\cdrom0'. Heeft er iemand een vermoeden wat eventueel nog een oorzaak kan zijn van deze error??

cruwero
21 March 2006, 16:35
Zal niet meer helpen denk ik hij is naar de filestijnen:
Henk

Perigo17
21 March 2006, 17:08
Ik zou toch nog eens een poging willen doen om de leeskop te reinigen. Iemand enige ervaring ermee?

Clioke16V
21 March 2006, 17:48
Opendraaien, naar apotheek gaan en 100 % ( pure dus ) alcohol vragen ( kost niks ), dan een oorwatje in da flesje dompelen en zeer lichtjes over de lens gaan. Zeker geen white spirit en dergelijke want dit verdamp niet snel genoeg en laat een wazige vlek na. Dus alleen met pure alcohol kan je het proberen.

Zo heb ik vroeger meer dan 1 stereoketen terug aan de gang gekregen.