Volledige versie bekijken : hoe een dynamisch ip instellen ????



skinny
26 March 2006, 20:19
Als internetprovider heb ik telenet. Mijn computer is hiermee verbonden via een beveiligde draadloze verbinding.
Mijn router is een USR 8054.
Hoe stel ik in deze router een dynamisch ip in ???
Zijn er hier mensen de me dit op een eenvoudige manier kunnen uitleggen ???

Kokki
26 March 2006, 21:14
Van Telenet ben ik niet 100% zeker, maar bij bv een adsl-provider krijg je zelf een dynamisch ip-adres en moet je veel geld betalen om een statisch adres te krijgen. Het zou me verwonderen dat de adressen bij Telenet statisch zijn.

PeterN
26 March 2006, 21:36
Via telenet krijgt uw router automatisch een dynamisch ip adres.
In je router kan je ook instellen om op je lokaal netwerk een dynamisch ip te krijgen, maar daar zie ik het nut niet van in... Deze instellingen moet je doen via uw browser door naar het ip adress van de router te surfen. Dit is bij ieder type router wat verschillend ;)
Maar waarom zou je lokaal ook nog dynamisch werken? Zolang uw router op het publiek gedeelte dynamisch is, heb je toch geen voordeel ook dynamisch te werken achter de firewall van de router...

skinny
26 March 2006, 22:12
ik vind het vreemd wat op bepaalde sites blijkt dat ik toch geen dynamisch ip heb

PeterN
27 March 2006, 08:24
ik vind het vreemd wat op bepaalde sites blijkt dat ik toch geen dynamisch ip heb
Dit komt bij iedereen voor. Een dynamisch ip adres is niet zo dynamisch als velen denken. Bij het verbinding maken word er een ip toegekent aan jou vanuit uw provider. Deze toekenning zal voor uren geldig blijven. Pas als je uw verbinding verbreekt voor een bepaalde tijd en uw toegekende ip door iemand anders wordt gebruikt in de tussen tijd, zal je pas een nieuw krijgen.
Dus bij het uitloggen zal uw gebruikt ip in de pool worden gegooit, doch bij het terug inloggen zal men eerst proberen het laatste ip terug te geven, zolang het niet bezet is door iemand anders.
Wat je wel eens kan proberen als je een abonnement hebt met meerdere ip adressen is uw ipadres releasen en terug aanvragen. Mss dat het zo wel lukt???

Nu, waarom heeft uw lokaal ip adres daar geen nut voor:
Je zit met een router op het internet. Deze router krijgt van telenet een dynamisch Ip adres. In deze router zit een firewall. Achter de firewall zit jij met uw vaste ip adressen op uw lokaal netwerkje.
Eén van de dingen die een firewall doet is uw ip adressen vertalen. Dit betekend dat nooit iemand rechtstreeks van het publiek gedeelte (internet) naar uw privé gedeelte (lokaal internet) kan.
Stel bv je vraagt een site aan, uw pc met lokaal ip zal de aanvraag doen naar de router, deze vertaalt het lokaal ip naar het ip dat de router van telenet heeft gekregen. Antwoorden op uw aanvraag worden dus naar de router met het ip dat je van uw provider hebt gekregen gestuurd. Deze zal nagaan of een pc van het lokaal gedeelte (uw netwerkje) iets heeft gevraagd van deze zender, en zal indien dit zo is , eerst weer het ip adress vertalen naar uw lokaal gedeelte om het daarna naar uw pc te zenden.
Je zal ook zien dat als je uw ip adres opvraagt op uw pc dat dit een lokaal ip adres is, meestal beginnend met 192.168.... Als je uw ip adres zou opvragen op die site, of ergens op het publiek gedeelte ga je zien dat het een heel ander is, iets van in de 80 enz. Dus uw lokaal ip wordt niet gezien, en is niet direct bereikbaar vanaf internet. Het is daarom dat als je connecties gaat maken van pc tot pc via internet (denk aan online gamen, servers opzetten, en p2p programma's) dat je steeds problemen hebt met uw router. Die houdt alles tegen en zal je in deze gevallen een poort moeten open zetten ;)

skinny
27 March 2006, 14:10
Dus als ik het goed begrijp kan ik er niet voor zorgen dat via een instelling in de router, er telkens een nieuw ip gemaakt wordt wanner ik een nieuwe verbinding aanga.

PeterN
27 March 2006, 20:27
Dus als ik het goed begrijp kan ik er niet voor zorgen dat via een instelling in de router, er telkens een nieuw ip gemaakt wordt wanner ik een nieuwe verbinding aanga.
Neen, niet op het publiek (internet) gedeelte.
- Als je op uw computer uw ip adres zou releasen en renewen, ga je een LOKAAL nieuw ip adres krijgen, dus op je eigen netwerkje en niet naar internet toe.
- Je maakt een verbinding naar uw router toe, maar de router blijft verbonden met internet, dus blijft de router hetzelfde ip adres behouden.

Om een nieuw ip adres te krijgen op het publiek gedeelte (internet) zal je het ip adres van uw router moeten releasen en renewen. Dit kan je ook, maar moet je doen in de settings van de router zelf. Dit zal je echter handmatig moeten doen, want volgens mij is daar geen automatische instelling voor. Immers als het automatisch zou gaan , krijg je een onderbreking als je net aan het surfen zou zijn.
Het veranderen van ip adres zal je tevens maar het aantal keren mogen doen, dat je abonnement ip adressen heeft, in een tijdspanne van 1 a 1,5 uur.